به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۱۹۸۳۹

زعفران در بورس​کالا و تاثير بر بازار جهانی

گروه اقتصادي: نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: عرضه زعفران در تالار صادراتی بورس کالا می‌تواند بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار دهد.
زعفران در بورس​کالا و تاثير بر بازار جهانی
خسروی سهل‌آبادی به مشکلات بازار زعفران در کشور اشاره کرد و گفت: بورس کالا با توجه به دارا بودن تالار صادراتی می تواند قیمت زعفران ایران را به اصلی ترین قیمت این محصول در دنیا تبدیل کند و کل بازارهای جهانی را تحت تاثیر خود قرار دهد. وی با بیان اینکه باید صندوق حمایت از زعفران به عنوان سرمایه ای ملی تشکیل شده و معاملات این محصول با مشارکت بخش خصوصی در بورس انجام شود، گفت: در سال‌های اخیر مشاهده می شود که متأسفانه با آغاز فصل برداشت زعفران، دلالان و سودجویان وارد این بازار می شوند به طوری که با خرید فله ای و قیمت پایین تر از زحمت یک ساله این کشاورزان زحمت کش و بی ادعا سوء استفاده می کنند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: براساس آمارها 95 درصد تولید زعفران دنیا متعلق به ایران است اما متاسفانه نتوانسته ایم از این مزیت استفاده بهینه کنیم. در مقابل اسپانیا (بزرگترین واردکننده زعفران ایران) در سال گذشته فقط 5 تن تولید داشته اما در کمال تعجب 90 تن صادرات زعفران را ثبت کرده است. اسپانیا زعفران ایران را پس از بسته‌بندی با برند خود در بازارهای جهانی می‌فروشد و این اتفاق جای تاسف دارد. وی با اشاره به اینکه در حال از دست دادن یکی از بزرگترین مزیت های کشور هستیم، راهکاری ساده ارائه داد و گفت: تمام این مشکلات در بازار زعفران در شرایطی رخ می دهد که به راحتی می توان با عرضه زعفران در بورس کالا، زمینه ایجاد بهترین بسته بندی و استاندارد را با برند ایرانی مهیا کنیم تا زعفران ایران حرف اول را در جهان بزند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: به این ترتیب با عرضه زعفران در بورس، هم اشتغال ایجاد شده و هم ارز آوری مطلوبی برای کشور فراهم می شود که امیدواریم پس از سال‌ها شاهد عرضه این محصول در بورس و رسیدن زعفران ایرانی به جایگاه اصلی خودش در دنیا باشیم. خسروی سهل آبادی اظهار کرد: زعفران مثالی بارز برای توسعه بخش کشاورزی کشور از طریق بورس بود، اما ما در حال حاضر محصولات دیگری نیز داریم که با توجه به مزیت تولید و کیفیت آنها، می توانند از طریق بورس احیا شوند و حتی صادرات آنها به صورت منظم و هدفمند انجام شود.
مرجع : ايسنا