به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۴ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۱۹۸۳۹۴

بررسی باکتری‌هایی که عامل بی‌خوابی هستند

گروه علمی: پژوهشگران آمریکایی قصد دارند طی پروژه جدیدی، به بررسی تاثیر باکتری‌ها بر میزان خواب و بیداری بپردازند.
بررسی باکتری‌هایی که عامل بی‌خوابی هستند
پژوهشگران "دانشگاه ایالتی واشنگتن"(WSU) و "دانشگاه ماساچوست در امهرست"(UMass) موفق شدند بودجه‌ای به مبلغ یک میلیون دلار برای بررسی اثر باکتری بر مغز دریافت کنند. آنها قصد دارند در این پژوهش، تاثیر تنوع در سطح باکتری مغز را بر میزان خواب و بیداری و ساعت زیستی بدن مورد بررسی قرار دهند."جیمز کروگر"(James Krueger)، استاد دانشگاه ایالتی واشنگتن و سرپرست پژوهش گفت: تعداد باکتری‌های موجود در بدن، از میزان سلول‌های آن بیشتر است و می‌تواند خواب، شناخت، حوصله، دمای مغز، اشتها و بسیاری از عملکردهای مغز را تحت تاثیر قرار دهد. ما هنوز درک درستی از نحوه عملکرد باکتری‌ها نداریم.پژوهشگران قصد دارند در این پروژه، از مدل‌های شبیه‌سازی شده وضعیت "پرواززدگی"(Jet lag) استفاده کنند که ساعت زیستی بدن را مختل می‌کند. افرادی که سفر به ویژه سفر با هواپیما را تجربه می‌کنند، به  پرواززدگی دچار می‌شوند و تغییراتی در خواب، شناخت و حتی دمای بدن آنها پدید می‌آید.

"ایلیا کاراتسوروس"(Ilia Karatsoreos)، از پژوهشگران این پروژه گفت: در وضعیت پرواززدگی، بسیاری از عملکردهای عادی بدن، هماهنگی با یکدیگر را از دست می‌دهند. ما انتظار داریم که با جستجوی تغییرات تولید باکتری در مغز بتوانیم روش‌های جدیدی برای درمان پرواززدگی و ناهماهنگی عملکردهای فیزیولوژیکی که در سنین بالا رخ می‌دهند، کشف کنیم.  کروگر در اوایل سال 1980، یک مولکول تقویت خواب را از مغز خرگوش‌های مبتلا به بی‌خوابی و همچنین از ادرار انسان جدا کرد. ساختار شیمیایی این مولکول، یک "مورامیل ‌پپتید"(muramyl peptide) بود.در زمانی که این کشف صورت گرفت، اندازه‌گیری میزان مورامیل ‌پپتید دشوار بود. بهبود فناوری‌های اندازه‌گیری در حال حاضر به پژوهشگران کمک خواهد کرد تا سطح مورامیل ‌پپتید مغز و ارتباط آنها با چرخه خواب و بیداری را تشخیص دهند.

پژوهشگران با کمک فناوری‌های کنونی می‌توانند به بررسی این موضوع بپردازند که آیا کمبود خواب می‌تواند به افزایش سطح مورامیل ‌پپتید مغز منجر شود یا خیر.کروگر گفت: ذهن ما، نتیجه هم‌زیستی باکتری و انسان است. گسترش این مفهوم با تعیین نحوه تعامل این گونه‌های مجزا با یکدیگر می‌تواند بینش ما را در مورد شناخت، اختلالات روانی، هوشیاری هنگام خواب و به طور کلی انسان بودن تغییر دهد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بی خوابی