به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۴ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۱۹۸۴۰۷

محصول جدید در راه بورس انرژی ایران

گروه اقتصادی: مدیرعامل بورس انرژی از تداوم رشد، عرضه محصول جدید استراتژیک و دو تامین مالی بزرگ در بورس انرژی ایران خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۷.۵ هزار میلیارد تومان داد و ستد در این بورس صورت گرفت و اکنون این مبلغ از مرز ۴۴ هزار میلیارد تومان گذشته است.
محصول جدید در راه بورس انرژی ایران
به گزارش سنا، سید علی حسینی  ضمن تشریح مهمترین رویداد های سال جاری بورس انرژی ایران، برنامه های آتی این رکن مهم اقتصادی را برشمرد و گفت: سال ۹۸ سه اتفاق مهم در بورس انرژی رخ داد. از اوایل مرداد ماه عرضه و فروش فرآورده های نفتی پس از یک سال برنامه ریزی، اقدام کارشناسی و جلسات متعدد کارشناسی عملیاتی شد.مدیر عامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه فرآورده های پالایشگاهی به دو نوع محصول قابل تقسیم هستند، افزود: به طور کلی با دو دسته فرآورده سر و کار داریم؛ گروه اول فرآورده های ویژه یا جانبی مانند گرید های مختلف حلال یا آیزوفیل و آیزورسایکل یا برخی از فرآورده ها مانند پروپیلن وگروه دوم، فرآورده های اصلی مثل بنزین، نفت گاز، نفت کوره و گاز مایع هستند که البته حجم زیادی از تولید پالایشگاه ها به این چهار مورد آخر اختصاص دارد.حسینی با اشاره به اینکه عرضه تمامی این فرآورده ها امسال عملیاتی شد و با فروش چشمگیر پنج و نیم میلیون تنی تا به امروز همراه بود افزود: اتفاق دوم، انتشار ۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق بود از طریق عرضه اولیه و معاملات ثانویه بود. ضمن این که عرضه اوراق در بورس انرژی تداوم دارد و این بورس هم اکنون جایگاه نسبتا خوبی در عرضه معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا پیدا کرده است.مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به بحث معاملات مستقیم بین نیروگاه ها و مصرف کنندگان بزرگ برق نیز گفت: این اقدام از سال های گذشته دنبال می شد و اکنون شاهد حضور خریداران بزرگ در معاملات برق بورس انرژی هستیم؛ در حال حاضر با فرهنگ سازی صورت گرفته شرکت های بسیار بزرگی از طریق بورس انرژی، برق مورد نیاز خود را خریداری می کنند.
انتشار اوراق؛ راهکار جدید تامین مالی در بورس انرژی
سید علی حسینی در خصوص تامین مالی برنامه ریزی شده از طریق بورس انرژی گفت: به طور معمول تامین مالی ها در نیمه دوم سال صورت می گرفت. اما امسال با هماهنگی صورت گرفته با ناشران، تامین مالی از طریق اوراق مبتنی بر کالا در شش ماهه ابتدایی سال انجام شد.وی افزود: در حال حاضر نیز دو تامین مالی دیگر در دستورکار قرار دارد ؛ ۲۵۰۰ میلیارد ریال برای میدان نفتی سروک آذر که مبتنی بر میعانات گازی است که، سه شنبه ۱۵ بهمن ماه عرضه می شود. همچنین اوراق دیگری برای مجموعه آریان ماهتاب گستر که شرکت فعال صنعت برق است از طریق اوراق سلف در این هفته منتشر می شود.
رشد بی نظیر بورس انرژی در سال ۹۸/ محصول جدید در راه بورس انرژی
مدیرعامل بورس انرژی در ارزیابی میزان موفقیت عرضه های بورس انرژی در یک سال اخیر گفت: بالغ بر ۵.۵ میلیون تن فرآورده نفتی مورد معامله قرار گرفت و این عدد بیش از دو برابر سال گذشته است. همچنین  سال گذشته ۱۷.۵ هزار میلیارد تومان داد و ستد در این بورس صورت گرفت و اکنون این مبلغ از مرز ۴۴ هزار میلیارد تومان گذشته که عمدتا ناشی از معاملات ۵ فرآورده اصلی نفت بود.حسینی ضمن اشاره به صادراتی بودن اغلب این فرآورده ها از عرضه محصول جدید استراتژیکی خبر داد و گفت: محصولی مانند نرمال هگزان اساسا کالایی وارداتی است و خوشبختانه با برنامه ریزی صورت گرفته شرکت پالایش و پخش پالایشگاه شازند اراک موفق به تولید این کالا شد و در این هفته اولین عرضه این محصول را در بورس انرژی خواهیم داشت.
وی با تاکید بر اهمیت بحث خودکفایی در تولید این محصول پالایشگاهی خاطرنشان کرد: این فرآورده به عنوان محصولی جدید برای پالایشگاه و بازار سرمایه مطرح است و در مرحله نخست حدود ۵۰ هزار تن از آن را پذیرش کرده ایم و در صورت وجود مشتری، امکان عرضه بیشتر نیز وجود دارد. این محصول هم در صنعت دارو و هم به عنوان حلال مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین  در صنعت غذا و پلیمر نیز مصارف زیادی دارد. این در حالی است که با وجود موارد مصرف زیاد تاکنون وارد کننده این محصول بوده ایم.
عرضه های موفق حاصل برنامه ریزی و تلاش
مدیرعامل بورس انرژی در تشریح فرآیند عرضه محصولات در بورس انرژی گفت: در حال حاضر همکاری و هماهنگی بورس انرژی و شرکت پالایش و پخش در گسترده ترین سطح قرار دارد. جلسات هفتگی منظم و مستمر در سطح مدیران دو شرکت، برگزار و برنامه ریزی و هماهنگی ها تقویت شده است. علاوه بر این، پیگیری عرضه ها از باب تسویه و تحویل، اطمینان خاطر خریداران را جلب کرده است.وی افزود: جلساتی به طور مستمر با خریداران بزرگ و فعال در حوزه فرآورده انجام می شود. نکته دیگر توسعه مبادی تحویل است؛ برای مثال، از انبار پخش رفسنجان، کرمان، همدان، تربت حیدریه و جاهایی دیگر تحویل انجام می شود. مجموعه این اقدامات موجب شد در فروش فرآورده موفق باشیم.مدیرعامل بورس انرژی در خصوص چشم انداز این بورس در سال آتی گفت: پتانسیل کشور ما در تولید و فروش فرآورده های نفتی و حوزه انرژی بسیار زیاد است. با توجه به شرایط موجود، انتظار تدوام رشد بورس انرژی وجود دارد. البته به نظر می رسد با شرایط فعلی در سال آینده شاهد رشد تمامی بخش های بازار سرمایه و بورس ها باشیم.
بازار سرمایه مسیر حرکت در اقتصاد سالم
حسینی ادامه داد: به طور کلی اقتصاد سالم با شفافیت و رقابت حاصل می شود که این دو ویژگی عمدتا در بازار سرمایه متبلور است. در جای دیگری به غیر از بازار سرمایه شفافیت و رقابت و دسترسی عمومی و امکان سرمایه گذاری با حداقل منابع  وجود ندارد.