به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۷ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۱۹۹۰۶۳

انتخابات یک‌نفره مجلس خبرگان در استان فارس

انتخابات یک‌نفره مجلس خبرگان در استان فارس
گروه سیاسی: تبلیغات انتخابات میان‌دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از امروز ۱۷ بهمن آغاز می‌شود. 
به نوشته اعتماد، نام‌نویسی در نخستین میان‌دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری تقریبا همزمان با یازدهمین دوره انتخابات مجلس آغاز شد و پایان یافت اما برخلاف انتخابات مجلس که ردصلاحیت‌ها بیش از تایید صلاحیت‌ها جلب ‌توجه کرد، در مورد داوطلبان ورود به خبرگان رهبری در ابتدا حضور زنان و در خاتمه انصراف‌ها بود که بیش از هر چیز دیگر به چشم می‌آمد. با این همه شورای نگهبان صلاحیت ۳۰۳ نفر را برای ۵ کرسی مورد بررسی قرار داد که از این میان تنها صلاحیت ۲۸ نفر مورد تایید قرار گرفت که بر اساس دهمین اطلاعیه ستاد انتخابات کشور، از امروز هفدهم بهمن فرصت دارند تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کنند، تبلیغاتی که تا یک روز پیش از برگزاری انتخابات یعنی یکم اسفندماه ادامه خواهد یافت.
  • چگونگی تایید صلاحیت خبرگان
بسیاری از حقوقدانان معتقدند بررسی صلاحیت کاندیداها برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان در شورای نگهبان بدعتی در قانون اساسی است که از تفسیر قانون توسط این نهاد صورت گرفته ولی با این حال در حاضر این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که اصولا از میان ۶ فقیه عضو شورای نگهبان، برخی از آنان کاندیدای راهیابی به مجلس خبرگان رهبری هستند. در میان‌دوره فعلی نیز این اتفاق رخ داد و محمد یزدی که چندی پیش اختلافاتش با صادق آملی لاریجانی سروصدای بسیاری ایجاد کرده بود، از حوزه انتخابیه قم کاندیدای ورود به پنجمین دوره خبرگان رهبری شده است. او پیش از این در سال ۹۴ نیز همچون محمدتقی مصباح یزدی کاندیدای ورود به خبرگان شده بود که با رای مردم از این مهم بازماند. نکته قابل ‌توجه در این میان آنکه عباسعلی کدخدایی، قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان در همین زمینه پیش‌تر گفته بود که صلاحیت فقهای شورای نگهبان که برای ورود به خبرگان کاندیدا شده‌اند، بدون حضور آنها در شورای نگهبان بررسی می‌شود. اظهارنظری که با واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.
  • شانس بالای آیات مصباح و یزدی
آنچه بیش از چگونگی تایید صلاحیت فقهای شورای نگهبان برای حضور در انتخابات خبرگان جلب ‌توجه می‌کند، افراد تایید صلاحیت شده‌اند. شورای نگهبان در این دوره به گونه‌ای عمل کرده که بسیاری از ناظران و تحلیلگران معتقدند امکان رقابت در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه از بین رفته است، به ‌طوری که در میان ۱۶ چهره تایید صلاحیت شده در تهران، غلامرضا مصباحی‌مقدم تنها فرد شناخته شده برای عموم جامعه محسوب می‌شود. شرایط در حوزه انتخابیه مشهد نیز همچون تهران است. در این حوزه انتخابیه ۵ نفر برای رقابت تایید صلاحیت شده‌اند که آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در قیاس با سایرین از شانس به مراتب بیشتری برخوردار است هرچند که غلامرضا مغیسه نیز ازجمله چهره‌هایی است که به نسبت امکان رقابت با آیت الله مصباح یزدی در خراسان رضوی را دارد. اوضاع در حوزه انتخابیه قم اما به مراتب از تهران و خراسان رضوی بدتر است. شیخ محمد یزدی در این حوزه انتخابیه برای ورود به خبرگان رهبری تنها جوانی گمنام به نام «رضا پورصدقی الانق» را مقابل خود می‌بیند و از این ‌رو بسیاری از تحلیلگران از همین حالا نام یزدی را به فهرست اسامی اعضای مجلس خبرگان رهبری اضافه کرده‌اند.
  • انتخابات یک‌نفره
اوضاع در حوزه انتخابیه خراسان شمالی در قیاس با تهران، قم و خراسان رضوی به مراتب بهتر است و ۵ کاندیدای تایید صلاحیت شده این حوزه از شانس به نسبت یکسانی برای تصاحب تنها کرسی خالی این حوزه انتخابیه در مجلس خبرگان رهبری برخوردارند اما آنچه واژه انتخابات را به زیرسوال برده، اتفاقی است که در حوزه انتخابیه فارس رخ داده است. در این حوزه در ابتدا ۳۷ نفر برای ورود به خبرگان نام‌نویسی کردند که با انصراف ۲۳ نفر، صلاحیت ۱۴ نفر مورد بررسی قرار گرفت اما فقط و فقط صلاحیت «لطف‌الله دژکام»، نماینده ولی فقیه در این استان مورد تایید قرار گرفت تا او برای ورود به خبرگان پنجم عملا نیازی به رای مردم نداشته باشد. به این ‌ترتیب تحلیلگران معتقدند که از همین حالا می‌توان آیات یزدی، مصباح یزدی و دژکام را عضو مجلس خبرگان دانست و این یعنی رقابت تنها بر سر ۲ کرسی ادامه خواهد یافت.
برچسب ها: مجلس خبرگان