به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۷ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : ۱۹۹۱۰۲
رهبر جمهوریخواه سنا: دموکرات‌ها خطایی بزرگ مرتکب شدند

واکنش سناتورهای آمریکایی به تبرئه ترامپ

گروه بین‌الملل: سنای آمریکا چهارشنبه شب در آخرین روز بررسی استیضاح پرزیدنت ترامپ رای گیری کرد و او را از دو اتهام «سوءاستفاده از قدرت» و «جلوگیری از فعالیت کنگره» تبرئه کرد تا این پرونده بعد از حدود سه ماه بسته شود.
واکنش سناتورهای آمریکایی به تبرئه ترامپ
رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا پس از پایان روند استیضاح و اعلام رای تبرئه پرزیدنت ترامپ، طی سخنانی به این امر واکنش نشان داد. سناتور میچ مکانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، پس از پایان رای‌گیری استضاح و اعلام تبرئه پرزیدنت ترامپ از موارد استیضاح، گفت که دموکرات‌ها خطای بزرگی مرتکب شدند و او پیش از آن به نانسی پلوسی گفته بود تا وقتی که حمایت اکثریت هر دو حزب نباشد، موارد اتهامی استیضاح را به سنا نفرستد. رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا گفت که نمایندگان دموکرات در مورد استیضاح دستکم در ۶۰ مورد گفته بودند که اطمینان دارند اتهامی که طرح کرده‌اند، قابل اثبات است؛ ولی نتوانستند آن را ثابت کنند.
مکانل گفت روندی که دموکرات‌های مجلس نمایندگان شروع کرده‌ بودند، استفاده سیاسی از روند استیضاح بود و دموکرات‌ها به جای تکمیل پرونده اتهامی، به سنا آمده بودند تا سنا به آن‌ها مدارک و شواهد بدهد.
میچ‌ مکانل افزود که دموکرات‌های مجلس نمایندگان مرتکب خطای بزرگی شدند؛ ولی هرچه بود به پایان رسید. اعضای سنا درباره دو اتهام «سوءاستفاده از قدرت» و «جلوگیری از فعالیت کنگره» تصمیم گیری کردند. اتهام اول با نتیجه ۵۲ بر ۴۸ در مجلس سنا رد شده و پرزیدنت ترامپ تبرئه شد. اتهام دوم هم با نتیجه ۵۳ بر ۴۷ رد شد و سنا رای به تبرئه پرزیدنت ترامپ داد. با اعلام این نتایج، جان رابرتز، رئیس دیوان عالی ایالات متحده آمریکا و قاضی این جلسه در سنا، تبرئه پرزیدنت دونالد جان ترامپ را اعلام کرد.

در همین حال، چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات در سنا در واکنش به تبرئه پرزیدنت ترامپ در سنا گفت که این رای‌گیری بی ارزش است. او با انتشار ویدئویی گفت پیامش به آمریکایی ها این است که امیدشان را از دست ندهند. جیم ریش، رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در توئیتی نوشت که او به تبرئه ترامپ رای داده و امیدوار است با پایان استیضاح، او به کار مهم برای مردم آیداهو که او را به سنا فرستاده‌اند، باز گردد.

باب منندز مقام ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز با انتقاد از تبرئه ترامپ نوشت دادگاهی که فاقد شاهد و اسناد باشد، یک محاکمه عادلانه نیست. تد کروز از سناتورهای جمهوریخواه هم با اعلام رای‌اش، نوشت بعد از چهارماه تلاش نانسی پلوسی و آدام شیف، استیضاح به پایان رسیده است. او افزود: به نمایندگی از ۲۸ میلیون نفر از مردم تگزاس و همه آمریکایی ها او در دفاع از قانون اساسی، به تبرئه پرزیدنت ترامپ رای داد.

برنی سندرز سناتور ورمونت و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در توئیتر خود نوشت به محکومیت ترامپ در جریان استیضاح رای داده است. او افزود: متاسفانه رئیس جمهوری داریم که خود را بالاتر از قانون می‌بیند. مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه در واکنش به تبرئه ترامپ نوشت: این تبرئه یک یادآور خوب است که بدانیم اصول بر سیاست و کشور بر حزب تقدم دارد.

الیزابت وارن سناتور دموکرات و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در توئیتر خود، تبرئه پرزیدنت ترامپ را یک روز شرم آور نامید و نوشت که ما برای دولتی می‌جنگیم که به جای فقط افراد ثروتمند، قدرتمند و فاسد، برای همه کار کند. در نخستین واکنش به تبرئه ترامپ، استفانی گریشام سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: امروز، تلاش به استیضاح تقلبی با همنوایی دموکرات‌ها، با تبرئه کامل پرزیدنت دونالد ترامپ پایان یافت.

ترامپ اعلام کرده در مورد تبرئه کامل از موارد استیضاحی، روز پنجشنبه ۱۷ بهمن و ساعت ۱۲ ظهر به وقت واشنگتن، پیام می‌دهد. همچنین مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه یک سخنرانی در پنسیلوانیا به تبرئه پرزیدنت ترامپ از استیضاح واکنش نشان داد. او گفت این استیضاح به پایان رسیده است. او در واکنش به تشویق حضار گفت که بله، چهارسال دیگر نیز باید پرزیدنت ترامپ رئيس جمهور باشد.