به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۷ ساعت ۲۲:۳۸
کد مطلب : ۱۹۹۱۵۹
عملیات روانی ترامپ روی "پلوسی" موفقیت آمیز بود

مطهرنیا: ترامپ پس از تبرئه شدن، قدرتمندتر شد

مطهرنیا: ترامپ پس از تبرئه شدن، قدرتمندتر شد
گروه سیاسی: «مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد و پیامدهای تبرئه شدن ترامپ در فرآیند استیضاح توسط مجلس سنا عنوان کرد: برای بررسی اینکه ترامپ پس از تبرئه شدن در فراینداستیضاح چه سیاستی را در عرصه داخلی و خارجی در دستور کار قرار می‌دهد، باید نخست به جایگاه و شخصیت رییس جمهور ایالات متحده نگاه کنیم. با گذشت بیش از سه سال از ورود ترامپ به کاخ سفید باید بگوییم که او یک پدیده ناشی از گذار تاریخ و تحولات زیرپوستی است که در صحنه نظام بین‌الملل در حال رخ دادن است. متوجه باشید که لایه ابتدایی ایالات متحده خود را با تمام تحولات جهان همسان می‌کند و این نشان می‌دهد که اتاق‌های فکر آمریکا به شدت در حال کار کردن هستند. در آ‌مریکا بسیاری از سیاست‌ها بر اساس ذات همین اتاق‌های فکر که متشکل از اندیشمندان دانشگاهی سراسر جهان است، جلو می‌رود و حتی تاسیس هژمونی ایالات متحده پس از فروپاشی شوروی دقیقاً از همین اتاق‌های فکر نشات گرفت.
وی در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از کشورها هیچ تحلیل درست و واقع‌بینانه‌ای در مورد فعالیت اتاق‌های فکر ایالات متحده و کانون‌های سیاست‌سازی وجود ندارد. بسیاری این تحلیل‌ها غیرواقعی است و به دور از واقعیت‌های سیاسی درون آ‌مریکا ارائه می‌شود. حال، با عبور از این یادآوری، باید بگویم که ترامپ دقیقاً محصول همین فرآیند است. او در برخورد با «نانسی پلوسی» در سومین نطق خود که در مجلس نمایندگان برگزار شد براساس همان استراتژی رفتار کرد که با دشمنانش (از جمله ایران و سایر دولت‌ها در سراسر جهان) رفتار می‌کند. دنیا شاهد آ‌ن بود که قبل از نطق سالانه رییس جمهور آمریکا، رییس مجلس نمایندگان این کشور دستش را برای ادای احترام به سوی ترامپ دراز می‌کند و حاکم کاخ سفید با او دست نمی‌دهد و نهایتاً باعث عصبانیت پلوسی می‌شود؛ اقدامی که بارها و بارها به روش‌های مختلف از سوی ترامپ و در دیدار با سایر مقامات شاهد آن بودیم.
این استاد دانشگاه افزود: اینکه می‌بینیم رییس مجلس نمایندگان متن سخنرانی ترامپ را جلوی چشم تمام رسانه‌ها و اعضای کنگره آمریکا پاره می‌کند نشان از عصبانیت وی دارد که به خوبی بیانگر احاطه جنگ روانی ترامپ بر او است. ریشه این توهین‌ها و این برخوردهای طعنه‌آمیز اگر چه پرونده استیضاح ترامپ است اما باید توجه داشت که نانسی پلوسی با این کار به ملت آمریکا و جایگاه قوه مقننه این کشور توهین کرد و به نظرم باید پاسخگوی حرکت عجولانه خود باشد. درست است که ترامپ محکوم به سوء استفاده از قدرت است و رفتارهایش به هیچ وجه در چارچوب ریاست جمهوری ایالات متحده نمی‌گنجد، اما به هر ترتیب بر اساس قانون اساسی، او رئیس جمهور ایالات متحده است. معتقدم که ترامپ تا به اینجا توانسته دموکرات‌ها را در وضعیت تدافعی قرار دهد و تمام سیگنال‌ها نشان از آن دارد که وی تبرئه شده قلمداد می‌شود.
وی با اشاره به سناریوهای ترامپ پس از تبرئه شدن از پرونده استیضاحش، گفت: معتقدم که او پس از تبرئه شدن، باز هم شگفتی‌های زیادی به بار خواهد آورد. سیاست ترامپ پس از تبرئه شدنش از سوی سنای آمریکا مجدداً تمرکز بر مسائل اقتصادی است و بحث بازسازی تجاری را جلو خواهد برد. باید متوجه بود که هر چه به انتخابات ۲۰۲۰ نزدیک‌تر می شویم، تحکیم قدرت او در کاخ سفید برای چهار ساله دوم بیشتر نمایان می‌شود. به همین دلیل می‌توان گمانه‌زنی کرد که اعلام برائت او باعث می‌شود تا کاخ سفید به سمت تهاجمی‌تر شدن سیاست خارجی گام بردارد. مسائلی مانند ترور سردار سلیمانی و حتی پرونده‌های دهن پرکنی مانند حذف فیزیکی ابوبکر البغدادی و مسائلی مانند ایران، کره شمالی، تقابل با چین و روسیه به علاوه اعمال فشار بر اتحادیه اروپا باعث می‌شود که او مجدداً مانور سیاسی خود را شروع کند. به عبارت دیگر ترامپ پس از تبرئه شدن حتی اگر در قدرت نباشد، احساس قدرت خواهد کرد. در همین راستا پس از انتشار نتایج انتخابات درون حزبی ایالات آیووا می‌بینیم که «برنی سندرز» در اردوگاه دموکرات‌ها به عنوان یک سوسیال دموکرات رای قابل توجهی می‌آورد و همه را شگفت زده می‌کند اینها نشان می‌دهد تحلیل در مورد فضای داخلی آمریکا همچنان با مشکلات زیادی روبه‌رو است.
مطهرنیا در پایان خاطرنشان کرد: عده‌ای بر این عقیده‌اند که پس از تبرئه شدن ترامپ در فرایند استیضاح هیچ اتفاقی برای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نخواهد افتاد و نهایتاً دو حزب به صورت مقطعی ساکت می‌شوند، در صورتی که این تحلیل نادرست است. واقعیت این است که پس از تبرئه شدن ترامپ توسط سنای آمریکا، جنگ دموکرات‌ها با رییس جمهور آمریکا به جنگ دو حزب تبدیل می‌شود؛ چراکه تمام جمهوری‌خواهان پشت سر ترامپ صف بستند و این دقیقاً مثال «نیشی که نمی‌کُشد، اما قوی‌تر می‌کند» را به تصویر می‌کشد. دموکرات‌ها پس از تبرئه با ترامپی روبه‌رو خواهند بود که در سنا پیروز شده و حالا آماده تاخت و تاز تا انتخابات ۲۰۲۰ در دو محور سیاست داخلی و خارجی است. این وضعیت اگر چه نشان می‌دهد محافظه‌کاران آمریکا اعتقادی به منافع ملی ندارند اما به خوبی بحث تامین منافع حزبی را به تصویر می‌کشد. بنابراین لیبرال‌ها با رییس جمهوری روبه‌رو خواهند بود که قدرتش از قبل از اسیتضاح بیشتر شده و همین موضوع عرصه را برای دموکرات‌ها تنگ‌تر می‌کند. لذا تمامی مولفه‌های موجود نشان می‌دهد که ترامپ پس از استیضاح تهاجمی‌تر عمل خواهد کرد.
برچسب ها: مهدی مطهرنیا

۱۳۹۸/۱۱/۱۸ ۰۸:۲۷
ترامپ الان تبدیل به یک غولی شده که انتخابات امسال را هم ببره دیگه کسی جلودارش نیست به توان هزار میرسه کاملا هم داره موفق عمل میکنه (365618)