به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۷ ساعت ۲۲:۵۱
کد مطلب : ۱۹۹۱۶۰

علاوی: وضع اینگونه پیش برود، ادامه نمی‌دهم

علاوی: وضع اینگونه پیش برود، ادامه نمی‌دهم
گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر تازه‌تعیین شده عراق، با اشاره به حملات چهارشنبه‌شب هواداران مقتدا صدر به معترضان ضددولتی عراق در شهر نجف، تهدید کرد که اگر وضع اینگونه پیش برود، او نخواهد توانست به کارش به عنوان نخست‌وزیر ادامه دهد.

محمدتوفیق علاوی، که با تلویزیون دولتی عراق گفت‌وگو می‌کرد، افزود: «در دو روز گذشته حوادث غم‌انگیزی در بغداد، نجف و بابل رخ داده است. کشتن معترضان در دو روز اخیر نشان‌دهنده یک حرکت خطرناک است و اگر شرایط به همین ترتیب ادامه یابد، من نمی‌توانم به مسئولیت خود ادامه دهم.» علاوی وعده داد: «ما کسانی را که دست‌شان به خون مردم آلوده است بدون استثنا مجازات خواهیم کرد.» شب گذشته در اثر حمله هواداران مقتدا صدر به چادرهای معترضان ضدولتی در نجف بین 8 تا 11 معترض به قتل رسیدند.

حمله هواداران مقتدی صدر به معترضان؛ دست‌کم ۸ معترض کشته شدند

مسئولین پزشکی عراق و فعالان سیاسی می‌گویند روز چهارشنبه ۱۶ بهمن در جریان درگیری با هواداران مقتدی صدر، روحانی شیعه حداقل ۸ نفر از تظاهرکنندگان ضد دولتی کشته و ۵۲ نفر دیگر مجروح شدند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از این رخداد می‌نویسد، این درگیری‌های خشونت آمیز نشان دهنده بروز اختلاف بین معترضان و هواداران مقتدا صدر است که ابتدا از این اعتراضات حمایت می‌کردند اما در پی انتصاب محمد علاوی به مقام نخست‌وزیری عراق که مورد تائید مقتدی صدر است او حمایت از اعتراض‌ها را متوقف کرده و با اقلیت حاکم بر کشور همسو شده است. از آن زمان مقتدی صدر ضمن متوقف کردن حمایت خود از معترضان در پیام‌های متعددی از طرفداران خود خواسته است به خیابان‌ها بیایند. دستورهای متناقض او تنش و درگیری بین هوادارانش و متعرضان ضد دولتی را افزایش داده و برخی از معترضان می‌گویند هواداران مقتدا صدر آنها را تهدید کرده‌اند که دستورات این روحانی شیعه را اجرا کرده و یا محل تظاهرات را ترک کنند.

به گفته دو شاهد عینی درگیری بین معترضان و هواداران صدر در شهر نجف روی داد. به گفته معترضان، هواداران مقتدی صدر به محل تحصن آنها حمله کرده و چادرهای معترضان را به آتش کشیدند. گروهی از معترضان با استفاده از چوب دستی سعی کردند جلوی تهاجم آنها را بگیرند و تعدادی از آنها بر اثر تیراندازی زخمی شدند. به گفته دو مقام بیمارستان و یکی از مسئولان سردخانه، ۸ نفر از معترضان کشته و ۵۲ نفر دیگر مجروح شده‌اند. مخالفان که اعتراض به بیکاری، فساد دولتی و وضعیت وخیم خدمات دولتی را از ماه اکتبر در بغداد و شهرهای شیعه‌نشین جنوب عراق شروع کردند نامزدی محمدتوفیق علاوی برای مقام نخست‌وزیری را رد کرده‌اند.

در پنج ماهی که از این اعتراضات می‌گذرد حداقل ۵۰۰ نفر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. علاوی در توئیتی نوشت: «این حوادث دردناک» باید برای دولت فعلی انگیزه مهمی باشد تا زمان تشکیل دولت جدید و اجرای مطالبات همه مردم عراق به وظیفه خود در حفاظت از معترضان عمل کند. معترضان مخالف دولت، شبه نظامیان تحت فرمان مقتدی صدر را مسئول این قتل‌ها می‌دانند. یکی از معترضان گفت: «تمام چادرها در میدان را آتش زدند و اکنون میدان در کنترل طرفداران مقتدی صدر است. پلیس هیچ کاری نکرد و ما میدان را ترک کردیم.» صفا التمیمی، یک سخنگوی نظامی شبه نظامیان وفادار به مقتدی صدر گفت: «گروههای ناشناخته» با نارنجک به تجمع معترضان و طرفداران مقتدی صدر در میدان صدرین نجف حمله کرده‌اند. او بدون نام بردن از گروه یا حزب خاصی افزود، برخی از احزاب می کوشند «تفرقه بیاندازند». فرماندار نجف روز پنجشنبه را تعطیل عمومی اعلام کرده است.