به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۱۹۹۲۳

قیمت‌های نجومی انار با وجود افزایش تولید

گروه اقتصادي:​ رییس اتحادیه باغداران گفت: تولید انار امسال با افزایش حدود 25 درصدی به بیش از 700 هزار تن می‌رسد که براساس هزینه‌های تمام شده قیمت منطقی برای هر کیلوگرم انار درجه یک حدود 3000 تومان است.
قیمت‌های نجومی انار با وجود افزایش تولید
مجتبی شادلو اظهار کرد:‌ برداشت انار که از دو ماه پیش آغاز شده اکنون در اوج برداشت است و تا پایان آبان ماه ادامه دارد. وی افزود:‌ استان‌ها و مناطق نیمه گرمسیری کشور تولیدکننده انار هستند که می‌توان به مرکزی، یزد، فارس، خراسان جنوبی، اصفهان و سپس تهران اشاره کرد. رییس اتحادیه باغداران ادامه داد: در حال حاضر قیمت خرید هر کیلوگرم انار از باغداران 1000 تا 1500 تومان است که این محصول در مراکز عمده فروشی کیلویی 1000 تا 3000 تومان فروخته می‌شود. شادلو گفت: برخی علیرغم این که می‌توانند دو تا 10 درصد قیمت محصول خود را در بسته‌بندی‌های خرد و خاص افزایش دهند اما این محصول بعضا تا 5000 تومان نیز قیمت می خورد که غیر منطقی است.

مدیریت ناکارآمد بازار و قیمت‌های نجومی
وی تاکید کرد: نبود مدیریت علمی و کارآمد بازار در کشور و پایتخت و زنجیره نامناسب تولید باعث شده قیمت محصولات کشاورزی مانند انار به صورت غیر منطقی افزایش یابد چراکه باید زنجیره تولید را قبل، حین و بعد از تولید در نظر گرفت تا بتوان مدیریت صحیحی بر بازار محصولات کشاورزی اعمال کرد. رییس اتحادیه باغداران اظهار کرد: در حال حاضر بهترین واریته انار معروف به گلوباریک است که نقطه اتصالی تاج انار به میوه بسیار باریک بوده و رنگ پوست آن نیز یک دست و قرمز است. شادلو افزود: این نوع انار یکی از بهترین انواع انار است که ضمن طعم مناسب و دانه‌بندی درشت یکی از کیفی‌ترین انواع این میوه در ایران به شمار می‌رود.

سالانه یک و نیم میلیون تن انار در دنیا تولید می‌شود که ایران در سال گذشته با تولید بیش از 600 هزار تن اولین تولیدکننده و هندوستان نیز دومین تولیدکننده این محصول پاییزه بود.
مرجع : ايسنا

حمید مردانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۱۳:۰۰
انار دونه دونه ببین چقدرگرونه خوببید (162375)