به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۸ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۱۹۹۲۷۴
ماجرای افشاگری دکتر لی چه بود؟

یادبود پزشک افشاگر کرونا که خودش هم قربانی شد

گروه بین‌الملل: لی ون‌لیانگ، پزشک جوان چینی که نخستین بار در سی‌ام ماه دسامبر گذشته نشانه‌های ظهور ویروس کرونا را هشدار داده بود خود جدیدترین قربانی این اپیدمی در شهر ووهان شد و جان باخت.
یادبود پزشک افشاگر کرونا که خودش هم قربانی شد
به گزارش بی‌بی‌سی، پلیس ووهان پس از این که دکتر لی شروع به اطلاع‌رسانی درباره ظهور ویروسی شبیه سارس کرده بود با مراجعه به محل زندگی‌اش از او خواسته بودند در این باره سخن نگوید و این پزشک جوان را تهدید کرده بودند که ممکن است به علت "تشویش اذهان عمومی و انتشار اطلاعات کذب" بازداشت شود. دکتر لی که تنها ۳۴ سال داشت چشم‌پزشک بیمارستان مرکزی شهر ووهان بود؛ شهری که نقطه آغاز شناسایی ویروس کرونا معرفی شده و تاکنون هم بیش از نیمی از ۵۶۰ قربانی کرونا در این شهر جان باخته‌اند. چین ششم فوریه اعلام کرد که موارد شناسایی‌شده مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور اکنون به ۲۸ هزار نفر رسیده است. ویروس کرونا می تواند باعث بروز اختلالات تنفسی شدید و عفونت حاد ریوی شود. ابتلا به این ویروس ابتدا با تب و سپس سرفه‌های خشک خود را نشان می‌دهد. اکثر افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند طی دو هفته سلامتی کامل خود را به دست می‌آورند؛ دقیقا مانند بهبودی پس از ابتلا به ویروس آنفولانزا.
  • داستان افشاگری دکتر لی چه بود؟
دکتر لی، چشم‌پزشک جوان چینی در روز ۳۰ دسامبر سال گذشته، پیش از آن‌که اخبار مربوط به ظهور ویروس کرونا در شهر ووهان چین به رسانه‌ها برسد در شبکه اجتماعی ویبو مشاهدات هشدارآمیز خود را منتشر کرد. او گفت که در بیمارستان مرکزی شهر ووهان به ۷ بیمار برخورده که نشانگانی از ابتلا به ویروسی شبیه ویروس سارس را بروز می‌دهند؛ سارس نوع‌ دیگری از خانواده ویروس‌های کرونا است که در سال ۲۰۰۳ از چین آغاز شد و به یک اپیدمی جهانی بدل کشت. دکتر لی در هشدار ۳۰ دسامبر خود به همکاران پزشک خود توصیه کرده بود که برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت جدید البسه و تجهیزات مصون‌سازی چون ماسک و عینک پزشکی استفاده کنند. ۴ روز پس از انتشار این هشدار، پلیس امنیتی ووهان دکتر لی را احضار کرد و از او خواست که تعهدنامه‌ امضا کند؛ تعهدنامه‌ای که در آن او متهم شده بود "اطلاعات و ادعاهای نادرست و غلط" منتشر کرده و به این ترتیب موجب تشویش اذهان عمومی شده است. او یکی از ۸ نفری بود که پلیس چین گفته بود در حال "رواج شایعه" هستند اما پس از آن‌که نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا در ووهان علنی شد مسئولان این شهر از دکتر لی عذرخواهی کردند. او در پستی که در روز دهم ژانویه باز هم روی شبکه اجتماعی ویبو منتشر کرد توضیح داده بود که چطور خودش تب و دو روز بعد شروع به سرفه کرده و سرانجام هم در بیمارستان بستری شده است. پزشکان روز ۳۰ ژانویه (یک هفته پیش) اعلام کردند که دکتر لی به ویروس کرونا مبتلا شده است. مرگ او موجی از غم و یاس را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی چین ایجاد کرده است. بسیاری او را به علت افشاگری و تلاشش برای آگاه‌سازی مردم، قهرمان ملی خوانده بودند. جزئیات پرونده پزشکی و نحوه درمان دکتر لی طی هفته‌های گذشته هنوز علنی نشده است اما بنابر گزارش مقام‌های بهداشتی چین، اکثر قربانیان ویروس کرونا افراد ۶۰ سال به بالا هستند که از دیگر ناملایمات پزشکی هم در رنج بوده‌اند. 
برچسب ها: ویروس کرونا