کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیت‌الله سیستانی کشتار معترضان را محکوم کرد

18 بهمن 1398 ساعت 15:34

گروه بین‌الملل: آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان در عراق، روز جمعه در بیانیه‌ای خشونت علیه معترضان به حکومت این کشور را محکوم کرد.


به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از این بیانیه که در نماز جمعه شهر کربلا قرائت شد، آیت‌الله سیستانی همچنین از نیروهای امنیتی و انتظامی عراق خواست تا از معترضان در برابر هر گونه حمله محافظت کنند.

آیت الله العظمی سیستانی روز جمعه با صدوربیانیه ای مواضع مهمی درباره آخرین تحولات عراق ایراد کردند. مرجعیت عالی دینی در این بیانیه که توسط نماینده ایشان در کربلای معلا قرائت شد، بر دو رویداد مهم در هفته جاری اشاره کردند. در متن این بیانیه آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
اولا: علی رغم توصیه های مکرر مرجعیت دینی درباره لزوم دوری از خشونت و پایبندی به روند مسالمت آمیز تظاهرات و پاک بودن جنبش مردمی اصلاح طلبانه از اقداماتی که به منافع مردم لطمه می زند، اما این موضوع مانع وقوع حوادث تاسف بار و دردناک در روزهای گذشته نشده است؛ حوادثی که باعث ریخته شدن به ناحق خون افراد بی گناه شده است و آخرین آنها رویدادهایی بود که شامگاه چهارشنبه گذشته در نجف اشرف رخ داد.

گفتنی اینکه، روز چهارشنبه، ۱۶ بهمن، در جریان درگیری با هواداران مقتدی صدر، روحانی شیعه، حداقل هشت نفر از تظاهرکنندگان ضد دولتی کشته و ۵۲ نفر دیگر مجروح شدند. به گفته معترضان، هواداران مقتدی صدر به محل تحصن آنها حمله کرده و چادرهای معترضان را به آتش کشیدند. گروهی از معترضان با استفاده از چوب دستی سعی کردند جلوی تهاجم آنها را بگیرند و تعدادی از آنها بر اثر تیراندازی زخمی شدند. در واکنش به این رخدادها، آیت‌الله سیستانی در بیانیه خود می‌گوید: «این وظیفه نیروهای امنیتی است که آرامش را برقرار کنند، از میدان‌های محل تجمع معترضان و تظاهرکنندگان ارام محافظت کنند و هویت مهاجمان را برملا کنند.» مقتدی صدر در آغاز از اعتراضات ضد دولتی حمایت می‌کرد، اما پس از پیش آمدن موضوع نامزدی محمد علاوی برای پست نخست‌وزیری عراق، با دیگر معترضان اختلاف پیدا کرده است.


کد مطلب: 199301

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/199301/آیت-الله-سیستانی-کشتار-معترضان-محکوم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir