به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۹ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۱۹۹۴۱۴

جهش‌های خیره‌کننده بورس ادامه پیدا می کند؟

گروه اقتصادی: شاید بتوان گفت پربازده‌ترین بازار در سال ۹۸، بازار سرمایه بوده است؛ آن هم با رشد حدود ۲۶۷ هزار واحدی که از ابتدای امسال رقم خورده است.
جهش‌های خیره‌کننده بورس ادامه پیدا می کند؟
گزارش‌ها از وضعیت بازار سرمایه حاکی از آن است که از ابتدای امسال تاکنون شاخص کل بورس با جهشی خیره‌کننده، از ارتفاع ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد به ارتفاع ۴۲۷ هزار و ۱۳۹ واحد رسیده است؛ این یعنی رشدی در حدود ۱۴۹.۵ درصد. شاخص بازار اول نیز در این بازه زمانی از رشد ۱۸۸ هزار و ۱۸۱ واحدی برخوردار بوده و شاخص بازار دوم رشد ۵۷۰ هزار و ۷۸۹ واحدی را ثبت کرده است؛ به عبارتی، بازار اول ۱۴۰.۵ درصد و بازار دوم ۱۶۵.۳ درصد رشد داشته است.در این میان، گزارش‌ها حاکی از آن است که در مدت ۲۱۰ روز معاملاتی، تعداد ۹۳۲ میلیارد و ۱۹۰ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۳۷۸ هزار و ۹۶۳ میلیارد تومان در ۸۷ میلیون و ۹ هزار و ۸۶۷ دفعه مورد در بورس اوراق بهادار معامله قرار گرفته است.با توجه به این اعداد و ارقام و بازدهی‌ای که تاکنون بازار سرمایه داشته است، تحلیلگران اقتصادی معتقدند در صورتی که بورس تهران بتوان سطوح فعلی نماگرها را حفظ کند، سال ۹۸ به عنوان بهترین سال در تاریخ این بازار ثبت خواهد شد. این در شرایطی است که جهش بورس در فضایی رقم خورده که رشد اقتصادی منفی و تورم نیز بالای ۳۰ درصد و در حدود ۳۸.۶ درصد گزارش شده است.
روزانه چقدر نقدینگی جدید وارد بورس می‌شود؟
واقعیت حال حاضر بورس تهران، جهت‌گیری قیمت‌ها با اهرمی تحت عنوان پول است. پول‌هایی که در عدم جذابیت بازارهای موازی و به انگیزه کسب سودهای چند صد درصدی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، سرمایه‌گذاری در بازار سهام را برگزیده و روانه گردونه معاملات این بازار شده‌اند. شرایطی که سبب شده تا ارزش معاملات هزار میلیارد تومانی که در دو سال اخیر رویایی برای فعالان بازار سهام بود، این روزها درحال نزدیک شدن به ۵ هزار میلیارد تومان باشد و دیگر رکوردزنی‌های متوالی در این بازار به امری طبیعی تبدیل شود.در این شرایط اما دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در این خصوص معتقد است؛ روزانه نزدیک به یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بورس می‌شود. به گفته سعید اسلامی، اکنون باید بازار را از نظر ارزش معاملات مورد بررسی جدی قرار داد اما تا زمانی که بازارهای جایگزین در رکود به سر می‌برند و فقط یک بازار در مسیر افزایش ارزش قرار می‌گیرد، می‌تواند باعث ایجاد یک حباب جدی در بازار شود.این کارشناس بازار سرمایه عنوان می‌کند: ورود حجم گسترده‌ای از نقدینگی به بازار سرمایه ضمن افزایش ارزش پایه، زمینه ورود چند شرکت جدید به بورس، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را فراهم می‌کند، بنابراین با این شرایط است که ارزش بازار به صورت نگران کننده افزایش نمی‌یابد.به اعتقاد وی، براساس شرایط اقتصاد کنونی در کشور، هر گونه پیش‌بینی برای ادامه روند بازار با چالش روبه‌رو می‌شود و ممکن است با هر تغییر نرخی، مسیر کل بازار تغییر کند. اما چنانچه هیچ یک از بازارهای دیگر با تغییر معاملاتی روبه‌رو نشوند و دولت هم عملیات بازار باز را اجرایی کند، روند صعودی بازار ادامه‌دار و شاخص بورس رشد خواهد کرد.

دنبال سودهای کوتاه‌مدت نباشید
با این وجود، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعتقاد دارد که سودآوری بازار سرمایه از بازارهای دیگر بهتر است. به گفته شاپور محمدی، افراد وقتی وارد بازار می‌شوند، نباید کوتاه‌مدت انتظار داشته باشند که از سود سرشاری بهره‌مند شوند، بلکه باید افق خود را سه تا پنج سال انتخاب کنند.او درباره سرمایه گذاری در بورس می‌گوید: به‌طور کلی با میزان سرمایه کم یا زیاد می‌توان در این بازار فعالیت کرد. بازار سرمایه یک بازار تخصصی است، از این رو ضرورت دارد مردم برای ورود به این بازار آموزش‌های لازم را فراگیرند.وی متذکر می‌شود: اگر برخی افراد وقت کافی حتی فرصت برای آموزش و تحلیل روزمره بازار را ندارند، می‌توانند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شوند، چون ریسک صندوق‌ها کنترل شده است.رییس سازمان بورس در عین حال تاکید می‌کند: نباید به شایعات توجه کرد و توصیه می‌شود شرکت‌ها به اخبار رسمی که در سامانه کدال انتشار می‌یابد، به این آمار و اطلاعات توجه کنند.فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز اعتقاد دارد؛ در حال حاضر بورس به سمتی هدایت می‌شود که قابل اعتماد باشد و صاحبان منابع خرد و بنگاه‌ها برای تامین خواسته‌های خود بازار سرمایه را به عنوان تکیه گاهی مطمئن تلقی کرده و به آن مراجعه کنند.
سهام خود را نفروشید
در این میان، جواد جمالی نوبندگانی، نماینده مجلس با اشاره به حضور و ورود گسترده سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه، می‌گوید: به طور قطع توجه سرمایه‌گذاران به بازار بورس نتایج مثبتی را برای اقتصاد کشور به دنبال دارد، زیرا جمع‌آوری نقدینگی در بازارهای اقتصادی و انتقال آن به بازار سرمایه موجب کاهش تلاطمات اقتصادی می‌شود.
به اعتقاد وی، در سال‌های اخیر شاهد بودیم که هجوم نقدینگی جامعه به بازارهای اقتصادی موجب بروز تلاطم در بازارهای اقتصادی از جمله ارز، خودرو و مسکن شد، از این رو ساماندهی این سرمایه‌ها در بازار بورس می‌تواند از بروز این مسائل جلوگیری کند.او با بیان اینکه در تمام بازارهای سرمایه جهان، بورس اقدام به جمع‌آوری سرمایه ریز و خرد می‌کند، متذکر می‌شود: سرمایه‌گذاری در بورس موجب تقویت حوزه اقتصاد و تولید کشور می‌شود، اما تجربه بیانگر این است نگهداری سرمایه‌ها در بانک‌ها تاثیر مثبتی در اقتصاد کشور نداشته است.این نماینده مجلس تصریح می‌کند: در شرایط کنونی اغلب مردم نسبت به کلیت بازار سرمایه توجیه نیستند، همچنین بسیاری از افراد هنوز اطلاعات دقیقی نسبت به سقوط و صعود شاخص‌های بورس ندارند، بنابر این باید دستگاه‌های متولی نسبت به آموزش لازم متقاضیان اقدام کنند.