به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۹ ساعت ۱۹:۵۷
کد مطلب : ۱۹۹۵۸۳
مدیر موسسه فرهنگی انتشارات آرمان رشد اعلام کرد:‌

هدف ما جذب نونویسندگان و دانش آموزان است

گروه فرهنگی: مدیر موسسه فرهنگی انتشارات آرمان رشد، یکی از اهداف اصلی این موسسه فرهنگی را حمایت و جذب نو نویسندگان و دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت:‌ از دانش‌آموزان مستعد پس از یک دوره آموزش تا زمان چاپ و نشر آثارشان حمایت خواهد شد.
هدف ما جذب نونویسندگان و دانش آموزان است
امیر نوید در نشست رونمایی از کتاب‌های منتشر شده موسسه فرهنگی آرمان رشد در سال ۹۸ با اشاره به ارزان ماندن قیمت کتاب در مقایشه با سایر اقلام در جامعه، افزود: روند تولید کتاب در ایران گران است اما بهای نهایی کتاب ارزان نگه داشته شده است تا سطح مطالعه در کشور که شدیدا پایین است، به سطح مطلوب برسد.
نوید تیراژ کتاب در موسسه فرهنگی انتشاراتی آرمان رشد را متغیر و از شمارگان 50 تا حدود 500 جلد در چاپ افست و از 100 شماره در چاپ دیجیتال برشمرد و گفت:‌ آثاری که  در این موسسه فرهنگی چاپ و منتشر می‌شوند، در حوزه کودک و نوجوان و تاریخ اروپا از جنگ جهانی اول به بعد بوده است.

این فعال فرهنگی همچنین درباره فعالیت انتشارات آرمان رشد گفت: این موسسه پس از پالایش جامعه و نیازسنجی کتاب منتشر می‌کند. وی  درباره فرایند انتشار کتاب در این موسسه گفت: در انتشارات آرمان رشد، یک‌شورای علمی با دو سرفصل کاری فعال است؛ نخست اینکه آثار رسیده را بررسی می‌کند و دیگر اینکه با توجه به نیاز علمی جامعه کتاب‌هایی را برای تالیف یا ترجمه پیشنهاد می‌دهد. این شورا وظیفه نیازسنجی جامعه را بر عهده دارد. هرچند که البته برخی از کتاب‌های منتشر شده ما نیز بر حسب علقه شخصی‌مان به موضوعات در دسترس مخاطبان قرار گرفته‌اند.وی تصریح کرد گفت: برخی از عناوین انتشارات ما نیز بر اساس تقاضاهایی که از ما در نمایشگاه کتاب شده بود، تولید شدند. به عنوان مثال ما کتاب «جاسوسان برتر» را منتشر کردیم که در یکی از دوره‌های نمایشگاه کتاب از آن استقبال شد و مخاطبان درخواست کردند که درباره جاسوسان زن هم کتابی منتشر کنیم.نوید در بخش دیگری از سخنان خود یکی از برنامه‌های موسسه مطبوع‌اش را جذب نونویسندگان و دانش آموزان نویسنده عنوان کرد و گفت: این‌طیف پس از طی دوره‌های مربوطه و داستان‌نویسی آثارشان را در نشر ما منتشر می‌کنند. به‌عنوان مثال آوا علی حسین متولد سال ۱۳۸۲ است و اکنون در مقطع یازدهم به تحصیل اشتغال دارد. او از سال ۱۳۹۴ شروع به ترجمه کرد و اکنون ۳۳ عنوان کتاب، دو تالیف و باقی ترجمه، به قلم او در این موسسه منتشر شده است.

معضل مطالعه نکردن در ایران
مدیر موسسه فرهنگی انتشاراتی آرمان رشد بخش دیگری از سخنان خود را به مساله تولید کتاب در ایران اختصاص داد و گفت: چاپ دیجیتال در ایران گران است، اما اصولا در فضای فعلی کشور کتاب کالای ارزانی است. همچنین ممیزی کتاب نیز زمان بر است و ضوابط ممیزی نیز نه برای ناشران و نه برای خود نهادهای نظارتی شفاف نیست.وی افزود: این عدم شفافیت برای دو طرف دردسرساز است. تولید کننده یعنی ناشر وقت و سرمایه خود را در این راه می‌گذارد و از آن طرف هم مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا کتاب در عرصه پخش جا بیفتد و بتواند سرمایه خود را باز گرداند. با این اوصاف طولانی شدن پروسه تولید و اخذ مجوز فقط به ناشر ضربه وارد می‌کند. از این دست اتفاقات هم افتاده که کتابی مجوز گرفته و منتشر شده اما در مرحله اعلام وصول خمیر شده است.
نوید در ادامه معضل کتاب‌نخوانی این روزهای جامعه ایران، را به دلیل ضعف نظام آموزش همگانی دانست و گفت: کتاب در ایران ارزان نگه داشته شده تا کتابخوانی همچنان پابرجا بماند. حتی به کتاب‌های رایگان و کتابخانه‌ها هم اقبال چندانی نمی‌شود. عمده این مساله به نظام آموزشی ما بازمی‌گردد. این نظام به گونه‌ای طراحی شده که فارغ التحصیلان دوره تحصیلات عمومی دیگر به سمت کتاب نروند.مدیر موسسه فرهنگی انتشاراتی آرمان رشد در پایان گفت: این فارغ التحصیلان وقتی می‌بینند که مطالب و دروسی که خوانده‌اند هیچ تاثیری در زندگی آنها ندارد، خود را از لذت خواندن محروم می‌کنند. همه ما بعد از فارغ التحصیلی در زندگی اجتماعی از بسیاری از چیزهای ساده خود درمی‌مانیم، چرا که آموزشی در این حوزه‌ها به ما داده نشده است.

تازه‌‌های نشر آرمان رشد
نوید در معرفی این موسسه فرهنگی گفت: موسسه فرهنگی انتشاراتی آرمان رشد از سال ۱۳۷۰ کارش را شروع کرد، اما مجوز انتشاراتی این موسسه در سال ۱۳۸۰ اخذ شد و از همین‌سال ما در حوزه انتشار کتاب وارد شدیم. حوزه‌های تخصصی کار ما در نشر کتاب‌های کودک نوجوان و عمومی است. در حوزه عمومی نیز اصلی‌ترین شاخه‌ای که کار می‌کنیم تاریخ اروپاست از جنگ جهانی دوم به بعد. تاکنون در این موضوع خاص نیز ۱۴ عنوان کتاب را منتشر کرده و آثار دیگری را نیز در نوبت نشر داریم. به طور کل اما از سال ۸۰ تاکنون ۴۵۱ عنوان کتاب منتشر کردیم.در این نشست از کتاب‌های «نبردهای دریایی آلمان: تاریخ مصور جنگ جهانی دوم»، «راز آئینه کیمیاگر»، «حماسه استالینگراد: ۱۹۹ روز مبارزه در جنگ جهانی دوم»، «صلح: جنگ دور شو»، «مراقبت از نوزاد: توصیه‌های دوران بارداری و پس از آن»، «انتخاباتی از جنس دیگر: مشارکت زنان در انتخابات»، «ماکس وبر و خاستگاه پروتستانی نظام سرمایه داری»، «جنبش‌های اسلامی سیاسی معاصر با تکیه بر نهضت انقلاب اسلامی»، «کارت قرمز» و چند عنوان دیگر، رونمایی شد.