به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۹ ساعت ۱۹:۱۲
کد مطلب : ۱۹۹۶۰۸

خاطره معلم خصوصی شیمی از پیشرفت شاگردش

گروه علمی: دکتر حمیده احمدی استاد شیمی مجموعه استادبانک هستم و می‌خواهم که یک سری از تجربیات ارزشمندم را راجع به کلاس‌های خصوصی ام در اختیارتان قرار دهم که مطمئن هستم می‌تواند برای شما خیلی مفید و موثر باشد.
در ارتباط با کلاس‌های خصوصی ام، یکی از بهترین تجربه‌هایی که من داشتم، دانش آموزی بود  که در یکی از مدارس معروف درس خوانده بود اما به دلیل وجود مشکلاتی در زندگی اش، افت شدید نمره در درس شیمی و سایر درس‌هایش پیدا کرده بود که همین عامل باعث شد که آن مدرسه معروف ثبت نام مجددش نکند و عذرش را بخواهد و این دانش آموز برای ادامه تحصیل ناگزیر شد که به مدرسه سطح پایین تری برود.
این پایین بودن نمرات و عوض کردن مدرسه تاثیر خیلی بدی در روحیه سارا  داشت.( راستی سارا اسم همین دانش آموز عزیزی  هست که دارم ماجراش را تعریف می‌کنم) 
سارا با همه احساس بد و پوچی که بخاطر اخراج شدنش از مدرسه پیدا کرده بود انگار باز هم امید و انگیزه دوباره شروع کردن را حتی در مدرسه ای در سطح پایین تر از دست نداده بود، هر چند که این امید و انگیزه در درونش کم و بی رمق بود و به دلیل همین انگیزه کمی هم که برایش مانده بود تصمیم گرفت که به سراغ راهکار تدریس خصوصی شیمی برود و بنده را به عنوان معلم شیمی خود انتخاب کند.

نمیدانم اگر کس دیگری جای سارای 16 ساله بود به دلیل برخورد مسئولان مدرسه و کنار گذاشتنش به دلیل ضعف و مشکلات درسی، باز هم امید و انگیزه لازم برای دوباره تلاش کردن را داشت؟ شما بودید چه حسی داشتید؟
وقتی سارا کلاس را با من شروع کرد  نمره شیمی اش حدود 8 بود و تقریبا امید و انگیزه خیلی کمی برای درس خواندن داشت. اما رفته رفته با ارتباطی که باهاش برقرار کردم و با جو خیلی مثبتی که بین مان ایجاد شد تمایل و رغبت بیشتری برای شرکت در جلسات از خودش نشان داد.
هیچگاه این نکته را فراموش نمی کنم که مهم ترین دستاورد و مهمترین پاداش من از کلاس‌های تدریس خصوصی شیمی، رابطه دوستانه ای است که با شاگردانم برقرار می‌کنم، مهم ترین اصل که باید هر  معلمی به عنوان رسالت و وظیفه معلمی اش آن را  فراموش نکند.
مثلا نتیجه تحقیقاتی که در دانشگاه‌های فنلاند در مورد روابط احساسی و عاطفی که بین معلم و دانش آموزان برقرار می‌شود، نشان می‌دهد که تاثیر منش و روش معلم‌ها بر ذهن و قلب دانش آموزان تا چه میزان مهم و حیاتی است. از این پژوهش انجام شده محققان نتیجه می‌گیرند که یکی از مهم ترین عواملی که نظام آموزشی فنلاند در برنامه ارزیابی تحصیلی دانش آموزان (آزمون پیزا) در صدر جهان قرار دارد همین روابط مثبت بین معلم و دانش آموز است، زیرا دانش آموز همیشه احساس می‌کند که در جلسات مورد پذیریش معلمش است و معلم همیشه با رویی گشاده با او برخورد می‌کند، احساس همدلی و درک متقابل بین معلم و دانش آموز در سطحی بالاتر قرار دارد که مهم ترین تاثیر این اتفاق، بالا رفتن اعتماد به نفس شاگرد و علاقمند شدنش به سایر دروس تحصیلش می‌باشد.
منبع: تبیان

سارا رفته رفته با ادامه جلسات و آموزش صحیح مباحث شیمی و با استعداد فوق العاده ای که داشت، انگیزه و امید کم رنگ شده زندگی اش بار دیگر در درونش نمایان شد و این امید پررنگ شده خطی بطلانی شد برای تمامی تصورات غلط ذهنی اش. تصوراتی مثل این جمله که استعداد شیمی ندارد و مشکل یادگیری اش فقط و فقط مقصرش خودش است و نه هیچ کس دیگری
وقتی با کمک من و تلاش و استعداد باور نکردنی اش، نفر اول شیمی در مدرسه اش شد و در تمامی آزمون‌های آزمایشی، شیمی را بالای 60 میزد و درصدهای 100 شیمی اش به مرور زیاد و زیادتر شد، متوجه شد که نه تنها در شیمی استعداد دارد بلکه می‌تواند همین روش را در درس‌های دیگرش هم بکار بگیرد و خودش را در تمامی دروس بالا بکشد.

سارا الان یکی از بهترین‌های مدرسه خودشان است، در کنار من و سایر معلم‌های خصوصی اش که تلاش کردیم بهترین و قشنگترین دوران زندگی اش که همان تحصیلش است را برایش با موفقیت و مهم تر از آن، با اعتماد به نفس و خودباوری باورنکردنی بسازیم.
تجربه‌های دیگر هم وجود دانش آموزان و والدینی بود که قیمت پایین جلسات خصوصی را ملاک انتخاب معلم فرزندشان قرار داده بودند و اصرار به کم بودن تعداد جلسات و پایین بودن قیمت داشتند، که این اصرار و این پافشاری نتیجه ای جزء بارها هزینه کردن، معلم‌های مختلف را امتحان کردن و وقتی که هدر دادند، نداشت.
راهی که باید از اولش می‌رفتند بعد از شکست‌های پی در پی و آزمون و خطا و هزینه گزاف، انجام دادند و به سراغ من و امثال اساتیدی در رده من آمدند. همین اعتمادی که در این مرحله به من به عنوان معلم خصوصی شیمی فرزندشان کردند، باعث شد نتیجه اش را در نمرات  فرزندشان و شوق و انگیزه ای که برای درس خوندن از خود نشون میداد ببینند.

والدینی که حتی حاظر نبودند یک سوم هزینه فعلی کلاس فرزندشان با من را پرداخت کنند، آنقدر رضایت شان از روند جلسات بالا رفت که فارغ از هزینه ای  که داشت، حتی تعداد جلسات را به هفته ای دوبار و بیشتر افزایش دادند. چون این نکته را متوجه شدند که کیفیت خیلی بهتر از کمیت است و در این زمان است که مهم ترین بعد جلسات خصوصی که همان کیفیت بالای تدریس و اثرگذاری بالای آن است، خودش را نشان می‌دهد و مسائل مالی در درجه دوم و سوم اولویت قرار می‌گیرد.
روی سخنم  به عنوان یک معلم خصوصی شیمی که سال‌ها است در این حوزه مشغول تدریس می‌باشد به دانش آموزان و والدینی است که  شاید از اعتماد کردن می‌ترسند یا هنوز فکر می‌کنند تدریس خصوصی و وجود یک معلم خصوصی در کنار فرزندشان به عنوان همراه و مشاور کاری عبث و بیهوده است.

ولی تجربه ثابت کرده است که به شخصه به عنوان فردی که تا مقطع دکتری درس خواندم، اگر یک فرد کاربلدی به عنوان معلم خصوصی وارد منزل شما شود و بتواند ارتباط خوبی با فرزندتان برقرار کند، این هنر و توان را دارد که دانش آموز را به درس علاقمند کند و تمام انگیزه و امید از دست رفته اش در سال‌های تحصیلش را با برنامه ریزی مناسب، آموزش صحیح و همراهی دلسوزانه به او برگرداند.
نمیدانم چقدر از موفقیت قهرمان حقیقی داستان ما خوشتان آمده است ولی مشکل سارا مشکلی است که خیلی از ما چه به عنوان دانش آموز یا چه به عنوان والدین با آن درگیر هستیم.
بخصوص در درس شیمی که در سه مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم سه درس بهم پیوسته است که اگر دانش آموز  مباحث کتاب سال دهم را  بخوبی درک نکند، در سال یازدهم و دوازدهم  هم مشکل پیدا می‌کند.
 در واقع مشکلات مهمی که در سال‌های اخیر یک دانش آموز در درس شیمی با آن سرو کار دارد موارد زیر است:

•    روبه روشدن با مطالب زیاد کتاب درسی
واقعا دانش آموزی که در سال دهم بطور جدی آموزشی شیمی را شروع می‌کند در همان اول کار با حجم زیادی از مطالب متنوع و پراکنده از هم آشنا می‌شود که کاملا حق دارد این موضوع باعث سردرگمی اش در این درس شود.

•    وقت کم کلاس و آموزش غلط معلم
کتاب شیمی شامل سه بخش محاسبات، مطالب مفهومی و مطالب حفظی است که معلم باید برای هر بخش آن، برنامه آموزش متفاوتی داشته باشد. به عبارتی در درس شیمی باید بگونه ای  مهارت تدریس بالایی داشت که بتوان این سه بخش را به هم ربط داد و بصورت ترکیبی تدریس کرد. حال با این وقت کم کلاس، تعداد بالای دانش آموزان و معلمی که استرس تموم کردن کتابش را تا پایان ترم دارد، چطور می‌شود بخوبی این کتاب را برای دانش آموزان جا انداخت؟؟؟

•    روش غلط مطالعه شیمی
خیلی عجیب است ولی واقعا یک دانش آموز دبیرستانی خیلی دقیق نمی داند که چطور باید شیمی را بخواند. آن هم به دلیل همین ترکیب محاسبات ریاضی با مطالب حفظی و مفهومی کتاب است. حق هم دارد. از کجا می‌خواهد بداند که چطور باید شیمی را خواند؟ وقتی که نه معلم و نه مشاور  دلسوز و کاربلدی باشد که بخواهد بدرستی او را راهنمایی کند و به مسیر درستی هدایتش نماید.

•    پذیرش تصورات مسموم و غلط نسبت به خود در درس شیمی
نمی توانید تصور کنید که چقدر تکرار  این جمله من در درس شیمی ضعیف هستم، من استعداد یادگیری شیمی ندارم و پذیرش آن توسط دانش آموز می‌تواند خطرناک باشد.
 زمانیکه معلم مدرسه خیلی با یقین به روش غلط آموزش خود پافشاری می‌کند که نتیجه اش عدم درک مطلب توسط شاگرد می‌شود، وقتیکه برنامه ای منظم و منسجمی برای مطالعه شیمی برای  دانش آموز طراحی نشده است،  وقتیکه پدر و مادری در خانه هستند که چندان اهمیتی به ضعف درسی فرزندشان نشان نمی دهند، وقتیکه شکست پشت شکست و نمرات پایین کسب شده انگیزه ای برای دانش آموز نمی گذارد، چطور با این شرایط انتظار تصور مثبت از خود را در دانش آموز داشته باشیم؟

چطور از این دانش آموز انتظار داشته باشیم در سال‌های بالاتر تحصیلش عالی بدرخشد؟ مثلا بتواند شیمی کنکور را بالا بزند. این دانش آموز قطعا با این وضعیت در سال کنکورش نیز نیاز به معلم شیمی کنکور دارد.
تاثیری که تمامی این موارد در روحیه  دانش آموز می‌گذارد، نتیجه ای جزء خراب کردن نمره شیمی و همینطور درس‌های دیگه اش ندارد.
می توانیم به عنوان مرجع مهمی که سال‌ها است در دانشگاه شریف مشغول به ارائه خدمات آموزشی به تعداد بالایی از دانش آموزان و والدین هستیم و جامعه بزرگی از این دانش آموزان موفق را به عنوان یک رزومه پرافتخار در کنار خودمان داریم، به شما بگویم که راه موفقیت تحصیلی پیش رویتان استفاده از معلم خصوصی است و نه چیز دیگری

استادبانک مرجع مطمئن برای روزهای درخشان تحصیل فرزندتان
 سوالی که ممکن است در اینجا برای شما مطرح شود این است چطور می‌توانیم اعتماد کامل به استادبانک به عنوان مرجعی مطمئن برای معلم خصوصی داشته باشیم؟
استادبانک سایت و مرجع معلم خصوصی است که از سال 94 مشغول به ارائه خدمات آموزشی و معرفی اساتید برتر و رده بالا کرده است. هسته اولیه و تیم اصلی استادبانک همگی فارغ التحصیلان دانشگاه شریف هستند که کارشان را از دل همان دانشگاه شروع کردند. فارغ التحصیل‌هایی که در تمام دوران تحصیلشان، این دغدغه کمبود آموزش صحیح و تمامی مشکلات آموزشی دانش آموزان را درک کرده بودند و تصمیم گرفتند که بخواهند با همه ی توانشان، سهم کوچکی در حل این مشکلات  و دغدغه دانش آموزان داشته باشند.
در همه این سال‌ها تلاش کرده ایم که بتوانیم با راهکارها و روش‌های زیر بهترین اساتید تهران و شهرستان‌ها را در همه مقاطع به شما عزیزان معرفی کنیم:

●    بررسی رزومه تحصیلی و سوابق تدریس اساتید وتایید صلاحیت همه معلمین
●    مصاحبه حضوری و تلفنی با تک تک اساتید در رشته تخصصی شان
●    ضبط ویدئو نمونه تدریس از تک تک اساتید برای مشاهده شما عزیزان و آشنایی با نحوه تدریس و گفتار معلم حین تدریس
●    نمایش کامنت‌ها و نظرات تمامی شاگردان قبلی و تجربیات تدریس استاد در پروفایلش که براحتی می‌توانید بازخوردها را مشاهده کنید.
●    همراهی و پشتیبانی تیم مرکز تماس استادبانک بصورت شبانه روزی برای رفع شدن تمامی مشکلات احتمالی کلاس تا اخرین روز جلسه خصوصی تان با استاد
●    همراهی اساتید دلسوز و حرفه ای در تدریس که همکاری با ایشان باعث افتخار استادبانک می‌باشد.
●    قیمت‌های مناسب جلسات خصوصی که با توجه به رزومه و سابقه تدریس استاد و امتیازهایی که در طول دوران همکاریشان با ما کسب کردند.
●    حمایت و پشتیبانی مرکز آموزشی معتبری همچون دانشگاه شریف از استادبانک و مستقر بودنش در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف

در صفحه تدریس خصوصی شیمی استادبانک لیستی از اساتید حرفه ای ذکر شده که میتوانید قیمت تدریس هر نفر را براساس سابقه و کیفیت تدریس، بررسی کنید.
داستان تحصیل سارا، داستان زندگی خیلی از ماها است که دغدغه روزهای پیش رویمان تنها پیشرفت درسی فرزندمان می‌باشد، خیلی از ماها شاید بارها راه‌های زیادی را امتحان کرده ایم تا به بهترین نتیجه که همان پیشرفت درسی فرزندمان است برسیم. از خرید محصولات آموزشی گرفته تا تغییر مدرسه فرزندمان یا حتی گرفتن دبیر خصوصی، که هر کدام از این روش‌هایی که تجربه کرده ایم می‌تواند کمک زیادی برای والدین و دانش آموزانی باشد که هنوز در ابتدایی این مسیر هستند. بهتر است همانطور که خانم احمدی عزیز این تجربه ارزشمند را در حوزه تخصصی خودشان در اختیارمان گذاشتند، شما هم با نظرات تان سهم مهمی در بهتر شدن این فرآیند دو سویه آموزش چه به عنوان دبیر و یا چه به عنوان دانش آموز یا والدین عزیز داشته باشید.
قیمت تدریس معلم خصوصی شیمی