کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

"مورچه‌خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان

تعداد قربانیان ویروس کرونا از بیماری سارس بیشتر شد

20 بهمن 1398 ساعت 10:33


گروه بین‌الملل: در یک روز تعداد تلفات ناشی از ابتلا به بیماری کرونا در خاک چین ۸۹ نفر افزایش یافت و به ۸۱۱ نفر رسید. بریتانیا با یک هواپیمای مسافربری اقدام به انتقال شمار دیگری از شهروندان خارجی و از جمله ۲۰ آلمانی از ووهان نموده است.
به گزارش دویچه‌وله، هر روز بر شمار قربانیان ناشی از بیماری تنفسی کرونا افزوده می‌شود. خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از منابع رسمی چین اعلام کرده‌اند که شمار قربانیان این بیماری در روز شنبه ۱۹ بهمن (هشتم فوریه) ۸۹ نفر افزایش یافته است. به این ترتیب، تعداد کسانی که در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست‌داده‌اند از شمار تلفات بیماری سارس در سال ۲۰۰۲/۲۰۰۳ بیشتر شده است.
در مجموع بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی منابع رسمی چین، تا کنون ۸۱۱ نفر در این کشور در اثر بیماری کرونا جان خود را از دست‌داده‌اند. این در حالی است که شمار قربانیان سارس ظرف شش ماه از شیوع آن ۷۷۴ نفر بوده است. گزارش‌های منتشر شده از سوی خبرگزاری‌ها همچنین حکایت از آن دارد که تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در چین به ۳۷ هزار و ۲۰۰ نفر رسیده است. رقمی که هر روز چند هزار نفر نسبت به روز پیش افزایش می‌یابد.

یک خبر امیدوار کننده

از شتاب ابتلا به ویروس کرونا بر اساس مقایسه موارد ثبت شده ابتلا به این بیماری کاسته شده است. گرچه شمار قربانیان بیماری کرونا از شمار تلفات بر جای مانده از بیماری تنفسی سارس در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ بیشتر است، اما تناسب موارد ابتلا و شمار قربانیان این دو بیماری تفاوت می‌کند. بیماری سارس منجر به ابتلای ۸۰۹۶ نفر شده بود که از آن بین ۷۷۴ نفر جان خود را از دست دادند. این در حالی است که رقم مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا نسبت به شمار موارد ابتلا به این بیماری بسیار کمتر است. گفته می‌شود تلاش و همیاری بین‌المللی در مورد بیماری کرونا مانع از افزایش بیشتر شمار قربانیان این بیماری شده است. بسیاری از کشورهای جهان اقدام به خارج کردن شهروندان خود از ووهان و چین نموده‌اند. شهروندان خارجی پس از ترک خاک چین تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرند.

انتقال شهروندان آلمانی
یک هواپیمای مسافربری بریتانیایی حامل ۲۰۰ شهروند بریتانیا و شهروندان کشورهای دیگر غروب روز شنبه هشتم فوریه ووهان را ترک کرد و در فرودگاه نظامی بریتانیا در نزدیکی آکسفورد فرود آمده است. این هواپیما از جمله ۲۰ شهروند آلمانی را نیز از ووهان خارج کرده است. در همین رابطه، وزارت امور خارجه آلمان با انتشار یک پست توییتری رسما از بریتانیا برای انتقال شهروندان خود از ووهان تشکر کرده است. قرار است این شهروندان پس از آن به برلین منتقل شده و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرند. پیش از آن نیز حدود ۱۰۰ نفر از شهروندان آلمانی از ووهان به آلمان منتقل شده بودند. در خارج از مرزهای چین، ۳۰۰ مورد از ابتلا به بیماری کرونا ثبت شده است. ۱۴ نفر از مبتلایان به این بیماری آلمانی هستند. تا کنون دو نفر نیز در خارج از مرزهای چین، یکی در فیلی‌پین و دیگری در هنگ‌کنگ در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست‌ داده‌اند.

"مورچه‌خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان
پژوهشگران چینی احتمال می‌دهند که ویروس جدید کرونا از طریق گونه‌ای مورچه‌خوار به انسان منتقل شده باشد. این حیوان در چین مصرف خوراکی و دارویی دارد و در بازار غیرقانونی حیوانات وحشی شهر ووهان عرضه می‌شده است.

عرضه غیرقانونی مورچه‌خوار پولکدار در یکی از بازارهای آسیایی
تا کنون عامل انتقال ویروس جدید کرونا که از حدود یک ماه پیش تا بامداد شنبه ۱۹ بهمن (هشتم فوریه) به مرگ بیش از ۷۲۰ نفر در چین منجر شده به طور قطعی شناسایی نشده است.
بر پایه تازه‌ترین یافته‌های پژوهشگران چینی احتمال می‌رود نخستین موارد سرایت ویروس کرونا به انسان از طریق جانوری به نام پانگولین (مورچه‌خوار پولکدار) رخ داده باشد. این گونه جانوری در سرتاسر جهان جزو حیوانات در حال انقراض و به شدت محافظت شده محسوب می‌شود، با این همه به خاطر گوشت و پولک‌هایش در چین طرفداران زیادی دارد و به طور غیرقانونی خرید و فروش می‌شود. احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق حیوانات وحشی از نخستین روزهای شیوع این اپیدمی مطرح شده بود. بر همین اساس نیروهای امنیتی چین در روزهای ابتدایی ژانویه بازار غیر قانونی عرضه این گونه حیوانات در شهر ووهان، مرکز استان هونئی به عنوان کانون شیوع کرونا را بر چیدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، دانشگاه کشاورزی جنوب چین که سرپرستی پژوهش درباره شیوع کرونا را بر عهده دارد روز جمعه اعلام کرد که یافته‌های جدید برای شناسایی سرمنشاء انتقال این ویروس و جلوگیری از موارد ابتلای جدید از اهمیت زیادی برخوردارند.

مشابهت ۹۹ درصدی
دانشمندان چینی می‌گویند مشخصات ژنیتکی ویروس جدید کرونا موسوم به 2019-nCoV با ویروس‌هایی که در بدن پانگولین‌ها یافت شده ۹۹ درصد هم‌پوشانی دارد. شینهوا، خبرگزاری رسمی چین به نقل از پژوهشگران چینی می‌گوید با توجه به تازه‌ترین یافته‌ها مورچه‌خوار پولکدار محتمل‌ترین میزبان ویروس جدید کرونا در مسیر انتقال آن به انسان است. با این همه دیرک فایفر، استاد جانورشناسی دانشگاه هنگ‌کنگ نسبت به هرگونه قضاوت شتابزده در مورد شناسایی منشاء انتقال کرونا هشدار داده و تاکید می‌کند که یافته‌های پژوهشگران چینی تنها یک احتمال است و تا اثبات قطعی سرایت ویروس کرونا از طریق مورچه‌خوار به انسان راه درازی در پیش است.

در روزهای آغاز شیوع ویروس کرونا شماری از دانشمندان چینی مار را به عنوان ناقل احتمالی این بیماری کشنده معرفی کردند. این گمانه‌زنی همان زمان با تردید جدی بسیاری از کارشناسان روبرو شد که احتمال جهش ویروس کرونا و سرایت آن از طریق خزندگان به انسان را بسیار نامحتمل ارزیابی می‌کنند. این تردید شامل پانگولین، به عنوان یک جانور پستاندار نمی‌شود. پانگولین تنها پستاندار شناخته شده جهان با پوششی از فلس‌هایی از جنس شاخ است. مورچه‌خوار پولکدار در جنگل‌های آسیا و آفریقا شکار می‌شود و به طور عمده در بازارهای چین و ویتنام به شکل غیرقانونی به فروش می‌رسد. فلس‌های این جانور که جنسی شبیه به ناخن انسان دارند در طب سنتی این کشورها دارای خاصیت دارویی محسوب می‌شوند. گوشت مورچه‌خوار نیز در چین غذایی لذیذ به شمار می‌رود.

انتقال ویروس از خفاش از طریق جانور واسطه؟
پژوهش‌های انجام شده بر ویروس جدید کرونا از وجود ویروس مشابهی در بدن خفاش‌ها حکایت دارد و این احتمال نیز مطرح است که انتقال آن به انسان از طریق یک گونه جانوری دیگر به عنوان میزبان یا واسطه صورت گیرد. در مورد ویروس سارس که شیوع آن در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ به مرگ ۷۴۴ نفر منجر شد، واسطه و عامل انتقال بیماری به انسان، جانوری از خانواده گربه‌سانان شناسایی شده است. روند شیوع ویروس کرونا و شمار قربانیان آن در چین طی دو روز منتهی به جمعه ۱۸ بهمن به نسبت روزهای قبل اندکی کندتر شده بود، اما این وضعیت روز جمعه دوباره تغییر کرد.


کد مطلب: 199697

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/199697/تعداد-قربانیان-ویروس-کرونا-بیماری-سارس-بیشتر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir