به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۰ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۱۹۹۷۱۴

اعلام برنده "جایزه مریم میرزاخانی" در سال ۲۰۲۰

گروه علمی: به انتخاب "آکادمی ملی علوم آمریکا"، پروفسور "لری گاث" استاد ریاضیات از موسسه فناوری ماساچوست(MIT) به عنوان برنده "جایزه مریم میرزاخانی" در سال ۲۰۲۰ معرفی شد.
اعلام برنده "جایزه مریم میرزاخانی" در سال ۲۰۲۰
آکادمی ملی علوم، جایزه‌ای که به تازگی به نام مریم میرزاخانی، ریاضیدان فقید ایرانی مزین شده است را به "لری گاث"، استاد ریاضیات در موسسه فناوری ماساچوست(MIT) اهدا خواهد کرد.بنابراین اعلام، "لری گاث" جایزه ۲۰ هزار دلاری را به منظور ایجاد ارتباطات شگفت آور، اصیل و عمیق بین هندسه، تجزیه و تحلیل، توپولوژی و ترکیبیات که منجر به حل یا پیشرفت‌های اساسی بسیاری از مسائل برجسته در این زمینه‌ها شده است، دریافت می‌کند."ترکیبیات" شاخه‌ای از ریاضیات است که به بررسی ساختارهای متناهی و شمارا می‌پردازد. همچنین در ریاضیات، توپولوژی به خواص هندسی اشیاء مربوط می‌شود که تحت تغییر شکل‌های پیوسته چون کشیدگی، پیچش، مچاله کردن و خم کردن حفظ شده، اما تحت پارگی یا چسباندن حفظ نمی‌شوند.جایزه "مریم میرزاخانی" هر ساله از طرف آکادمی ملی علوم ایالات متحده به کمک‌ها و پیشرفت‌های استثنایی در علم ریاضی تعلق می‌گیرد.

"لری گاث" در بسیاری از زمینه‌های ریاضیات از جمله هندسه سیستولیک، تجزیه و تحلیل و ترکیبیات، کمک‌های چشمگیری داشته است. دستاوردهای وی شامل معرفی یک سلول جدید برای تجزیه فضای اقلیدسی، نوشتن یک کتاب معتبر در روش چند فرمولی و ایجاد یک الگوریتم جدید القایی-مقیاسی معروف به روش بورگین-گاث(Bourgain-Guth) است.این جایزه در ابتدا در سال ۱۹۸۷ به عنوان جایزه "NAS" در ریاضیات به افتخار صدمین سالگرد انجمن ریاضی آمریکا راه اندازی شد. این جایزه به احترام و به افتخار مرحوم مریم میرزاخانی که یک ریاضیدان بسیار موفق و با استعداد و اولین (و تاکنون تنها) زنی است که موفق به دریافت مدال بسیار معتبر فیلدز(هم‌تراز با جایزه نوبل) شد، تغییر نام داد.مبلغ نقدی این جایزه از طرف هدایای سخاوتمندانه "بنیاد سیمونز" و سایر نیکوکاران و حامیان تامین می‌شود.

جایزه مریم میرزاخانی در ریاضیات در تاریخ ۲۶ آوریل در ۱۵۷امین نشست سالانه آکادمی ملی علوم آمریکا به "گاث" اهدا خواهد شد.آکادمی ملی علوم(National Academy of Sciences) یا به‌ صورت مخفف "NAS" سازمانی غیرانتفاعی در ایالات متحده است. اعضای آن به‌طور عام‌المنفعه به‌عنوان مشاوران علمی، مهندسی و پزشکی خدمت می‌کنند. اعضای آکادمی ملی علوم به‌ عنوان یک آکادمی ملی، براساس دستاوردهای ممتاز و پیوسته خود در تحقیق دست‌اول، توسط اعضای کنونی برگزیده می‌شوند. عضویت در آکادمی ملی علوم، دارای ارزش بسیار ممتاز و پرستیژ بالایی در میان آکادمین‌ها و مراکز علمی است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مریم میرزاخانی