به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۰ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب : ۱۹۹۸۴۴

آلمان برای اولین‌بار سالگردانقلاب را تبریک نمی‌گوید

گروه بین‌الملل: فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان، بر خلاف سنت هرساله خود، برای نخستین بار برای سال‌روز انقلاب اسلامی ایران پیام تبریکی برای همتای ایرانی خود ارسال نخواهد کرد.
فرانک-والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان
فرانک-والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان
به گزارش رسانه‌های آلمان، در بیانیه دفتر رئیس‌جمهوری آلمان که شنبه ۱۹ بهمن صادر شد، آمده‌است «با توجه به رویدادهای ماه‌های گذشته در ایران، رئیس‌جمهوری آلمان فدرال امسال پیامی نخواهد فرستاد».به نظر می‌رسد اشاره این بیانیه به «رویدادهای ماه‌های گذشته»، کشته شدن تظاهرکنندگان ایرانی در اعتراض‌های آبان و نیز حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکا در عراق باشد. خبرگزاری رویترز شمار کشته‌های آبان در سرکوب خشونت‌بار معترضان را تا ۱۵۰۰ نفر نیز اعلام کرده‌است. ایران هم در صحنه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی، در پنج هفته اخیر درگیر رویدادهای ناشی از ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی با موشک نیز هست؛ رویدادی که ۱۷۶ کشته داشت. روزنامه اسرائیلی جروزالم پست یکشنبه ۲۰ بهمن نوشته است که خودداری رئیس‌جمهوری آلمان از ارسال پیام سال‌روز انقلاب، شکستن عرف دیپلماتیک رایج در مناسبات آلمان و ایران است. روسای جمهوری آلمان در یک سنت، همواره پیام شادباش برای سال‌روز انقلاب اسلامی ایران ارسال کرده بودند.

 اشتاین‌مایر سال گذشته، در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، «به نام ملت آلمان» پیام «تبریک صمیمانه» خود را برای حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش، ارسال کرده و نوشته بود که کشورش «هرچه در توان» دارد برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران انجام خواهد داد. پیام سال گذشته اشتاین‌مایر در چهلمین سالروز انقلاب در سفارت جمهوری اسلامی ایران و سپس برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی در محوطه نهاد ریاست جمهوری آلمان در زمان حضور سفیر جدید ایران در آلمان برای تقدیم استوارنامه‌اش، با انتقاد ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان، و نیز مخالفان ارتباط میان آلمان و ایران روبه‌رو شده بود. ریچارد گرنل ۱۷ بهمن امسال نیز گفته است که «آلمان مسئولیت اخلاقی دارد تا قاطعانه و به‌طور روشن به ایران بگوید که نقض حقوق بشر مردم شما، کشتن تظاهرکنندگان در خیابان‌ها، پرت کردن همجنس‌گرایان از ساختمان‌های بلند غیرقابل قبول است».
به گزارش فاکس نیوز، سفیر آمریکا در برلین افزوده است که مشارکت در جشن گرفتن حیات این رژیم، ارسال «پیامی متناقض» برای مسئولان ایران محسوب خواهد شد.  در همین حال، روزنامه اسرائیلی جروزالم پست یکشنبه ۲۰ بهمن نوشته است که از طریق وزارت خارجه آلمان آگاه شده که هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، سال‌روز انقلاب ایران را که این هفته است، «جشن می‌گیرد».

جروزالم پست ننوشته که «جشن گرفتن» ماس به چه صورتی خواهد بود. اما به نظر می‌رسد منظور، اعزام نمایندگانی از سوی دولت آلمان در سطوح مختلف معمولاً در آیین‌های انقلاب، استقلال یا جشن‌های ملی حکومت‌های کشورهایی که با آنها رابطه دارند، شرکت می‌کنند. برخی رسانه‌های ایران یکشنبه نوشتند، با وجود فشار آمریکا بر آلمان، نمایندگانی از دولت برلین در آیین سال‌روز انقلاب حضور خواهند داشت. ریچارد گرنل که یکی از فعال‌ترین سفیران دولت ترامپ در جهان است، از آغاز دوره سفارتش در برلین با رصد مراودات آلمان در ارتباط با ایران، فعالانه از آن انتقاد می‌کند و دولت آلمان را به درپیش گرفتن سیاست‌های مشابه آمریکا علیه جمهوری اسلامی، فرا می‌خواند. هفته گذشته گروهی از فعالان ایرانی ساکن آلمان، در دیداری با مالو درایز، نخست‌وزیر ایالت راین‌لندفالتس آلمان خواستار تصحیح سیاست آلمان در برابر جمهوری اسلامی شده بودند. اوایل هفته جاری نیز شماری از فعالان حقوق بشر خواستار خودداری رئیس جمهوری آلمان از ارسال پیام تبریک ۲۲ بهمن شده بودند.