به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۲ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۲۰۰۱۱۴

پیشنهادات کارشناسی برای بهبود نرخ رشد اقتصادی

گروه اقتصادی: اطلاعات منتشر شده درباره نرخ رشد اقتصادی نشان از بهبود آن در ۹ ماهه امسال دارد که به عقیده یک اقتصاددان، می‌توان با بهبود فضای کسب و کار، افزایش نقش بخش خصوصی در اقتصاد و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، رشد اقتصادی و رکورد را بهتر کرد.
پیشنهادات کارشناسی برای بهبود نرخ رشد اقتصادی
به گزارش ایسنا، طبق جدیدترین اطلاعات منتشر شده از مرکز آمار، نرخ رشد اقتصادی در ۹ ماهه امسال بهبود یافته است؛ به گونه‌ای که این نرخ بدون نفت به صفر و با احتساب نفت به منفی ١,٧ درصد رسیده است.گفتنی است؛ در این زمینه حوزه‌هایی همچون صنایع و معادن (بدون نفت)، ساختمان، مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار و بخش کشاورزی بیشترین سهم را در ایجاد رشد اقتصادی کشور داشته‌اند.در این زمینه وحید شقاقی  - کارشناس اقتصادی - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از آنجاکه اقتصاد ایران از سال ۱۳۹۷ به بعد کوچک شده، طبیعتا انتظارها در زمینه رشد اقتصادی این بود که در سال ۱۳۹۸، معادل صفر یا یک درصد باشد و این به منزله بهبود نیست؛ بلکه از یک زمانی به بعد با کاهش قابل توجه کیک اقتصادی کشور، دیگر امکان کاهش دوباره وجود ندارد و می‌توان با یک تغییر مثبت شاهد رشد حداقلی باشیم.وی ادامه داد: با وجود کاهش صادرات نفت در سال جاری نسبت به سال گذشته، از بخش نفت در رشد اقتصادی انتظار این بود که بیش از منفی چهار درصد باشد، اما ارقام مرکز آمار این موضوع را معادل صفر درصد اعلام کرده است.   ارقام نشان می‌دهد که مسکن و صنایع در ایجاد رشد اقتصادی سهم زیادی داشته‌اند.
پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال آینده
شقاقی با بیان اینکه سهم نفت در رشد اقتصادی باید به شدت منفی می‌شد، تصریح کرد: مسئولان مرکز آمار باید گزارش‌های تفصیلی خود را در این زمینه ارائه دهند تا مشخص شود این بهبود چگونه اتفاق افتاده است. در سال آینده هم رشد اقتصادی معادل صفر تا یک درصد مثبت خواهد بود که این نشان از بهبود اوضاع نیست.به گفته این کارشناس اقتصادی، با بهبود فضای کسب و کار، بیشتر کردن حضور بخش خصوصی در اقتصاد و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ظرفیت اقتصادی کشور باید بتوانیم رشد اقتصادی را بهبود ببخشیم. همچنین با جذب سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان موتور محرکه‌ای برای صادرات کالاهایی که مواد اولیه آن‌ها نفت است باید بتوانیم رکود و رشد اقتصادی را تا حدودی سر و سامان بدهیم.
برچسب ها: رشد اقتصادی