به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۲ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۲۰۰۱۲۹

دولت آمریكا برای مقابله با «نفوذ ایران» ۳۳۷ میلیون دلار بودجه درخواست کرد

گروه بین‌الملل: دولت ایالات متحده رئوس کلی و ارقام اصلی بودجه سال ۲۰۲۱ این کشور را اعلام کرد که بر اساس آن، ۳۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای مقابله با نفوذ «مخرب» ایران در خاورمیانه درخواست شده است.
دولت آمریكا برای مقابله با «نفوذ ایران» ۳۳۷ میلیون دلار بودجه درخواست کرد
در بودجه پیشنهادی دولت دونالد ترامپ به کنگره آمریکا تقاضا شده که کمک‌های نظامی و اقتصادی از جمله ۳۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به شرکای مهم ایالات متحده در خاورمیانه برای مقابله با تهدیدهای منطقه‌ای حكومت جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده شود. بر اساس گزارشی که دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۲۱ بهمن منتشر کرد، این مبلغ بخشی از ۴۱ میلیارد دلار بودجه درخواستی برای این وزارتخانه و آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی است که مسئول توزیع کمک‌های خارجی آمریکا به کشورهای مختلف است. دولت دونالد ترامپ از زمان روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۱۷ موضعی تهاجمی علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است و در اردیبهشت پارسال از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با تهران خارج و تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرده است.
واشینگتن خواستار مذاکره و دستیابی به توافقی تازه با ایران بر سر برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی بالستیک و آنچه که «نقش مخرب» جمهوری اسلامی در خاورمیانه خوانده، شده است. رهبران جمهوری اسلامی ایران با هرگونه مذاکره با ایالات متحده در این زمینه مخالفت کرده‌اند و بارها گفته‌اند که آمریکا باید ابتدا تحریم‌ها علیه تهران را لغو کند. رئیس‌جمهوری ایالات متحده این خواسته را رد کرده است.

در بودجه پیشنهادی برای وزارت خارجه آمریکا همچنین درخواست شده است که ۷۶۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار کمک خارجی و ۲۴ میلیون دلار برای مقابله با پخش اطلاعات جعلی و پروپاگاندا از سوی روسیه در اروپا، اوراسیا و آسیای مرکزی اختصاص یابد. برای مقابله با نفوذ مخرب چین و توسعه اقتصادی، دمکراسی و امنیت در هندوچین نیز یک و نیم میلیارد دلار کمک خارجی و ۵۹۶ میلیون دلار برای تعاملات دیپلماتیک در این منطقه تقاضا شده است. وزارت خارجه آمریکا محورهای هزینه بودجه خود در سال ۲۰۲۱ را تقویت حمایت از استراتژی هندوچین- پاسیفیک، مقابله با نفوذ مخرب روسیه، چین و ایران، حفاظت از حقوق بشر و آزادی مذهبی، تامین امنیت مرزهای ایالات متحده و کمک به تقویت امنیت ملی متحدان و شرکای اقتصادی آمریکا اعلام کرده است.

مخالفت دمکرات‌ها با بودجه دولت ترامپ
بودجه پيشنهادی ۴.۸ تریلیون دلاری دونالد ترامپ برای سال مالی ۲۰۲۱ روز دوشنبه با مخالفت دمکرات‌ها در کنگره روبرو شد. آنان می‌گويند اين بودجه پشت کردن به وعده‌های ترامپ برای حفظ شبکه بهداشت و ساير خدمات اجتماعی برای اقشار کم درآمد است. به گزارش خبرگزاری رويترز، اين بودجه هزينه اولويت‌های اصلی رئيس‌جمهوری از جمله ساختن ديوار در مرز مکزيک را در نظر گرفته و در عین حال صدها ميليارد دلار از بودجه بهداشت و خدمات اجتماعی ديگر را تحت عنوان اصلاح نظام تامين اجتماعی کاهش داده است.
 
طرح بودجه‌ای که روسای‌جمهوری آمريکا ارائه می‌دهند معمولا يک سند سياسی برای شروع مذاکره و چانه‌زنی با کنگره است و طرح‌های دونالد ترامپ برای کاستن بودجه بخش‌هایی مانند محيط زيست، مسکن عمومی و ساير موارد در سال‌های گذشته از سوی کنگره آمريکا رد شده‌اند. دمکرات‌ها می‌گويند طرح بودجه دونالد ترامپ پشت کردن به وعده‌های خود او در سخرانی ساليانه رئيس‌جمهوری در صحن کنگره است که گفته بود از بازنشستگی تامين اجتماعی و خدمات بهداشتی دولتی برای شهروندان مسن «همواره حفاظت خواهد کرد». بودجه پيشنهادی ترامپ از طريق کاستن از هزينه دارو و سخت‌گيری بيشتر در مورد کسانی که ممکن است مشمول کمک‌های ويژه معلولان شوند هزينه شبکه بهداشت عمومی را کاهش می‌دهد.

این بودجه در عين حال می‌خواهد با اجرای مقررات جديدی در زمينه اشتغال و کاريابی حدود ۲۹۲ ميليارد دلار از بودجه يارانه نقدی و بهداشت رايگان برای اقشار کم‌درآمد بکاهد. دونالد ترامپ پارسال با کنگره در مورد طرح بودجه دو ساله‌ای به توافق رسيد که به دليل افزايش بودجه دفاعی و چند مورد از بودجه داخلی بر ميزان بدهی رو به افزايش دولت فدرال می‌افزايد. اين قانون افزايش ۲.۷۵ تريليون دلار به هزينه‌های دفاعی و غير دفاعی تا پايان سپتامبر ۲۰۲۱ را تصويب کرد. در بودجه پيشنهادی جديد دو ميليارد دلار برای توسعه ديوار مرزی با مکزيک که يکی از سياست‌های محبوب در ميان هواداران ترامپ است اختصاص داده شده است. در این بودجه همچنین اعتبارهای بيشتری برای طرح‌های زيرساختی در نظر گرفته شده که بعيد است دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کنگره آن را تاييد کنند. بودجه نظامی نير با سه دهم درصد افزايش حدود ۷۴۰ ميليارد دلار تعيين شده است.
 
به گفته مقامات دولت، در بودجه پيشنهادی پيش‌بينی شده که طی ۱۰ سال آينده حدود ۴.۶ تريليون دلار از کسری بودجه دولت کاسته شده و نرخ رشد اقتصادی در سال‌های آينده حدود سه درصد باشد. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز اين پيش‌بينی خوشبينانه است. اداره بودجه کنگره هفته گذشته نرخ رشد اقتصادی برای سال مالی جاری که آخر سپتامبر به پايان می‌رسد را ۲.۲ درصد، برای سال مالی آينده ۱.۹ درصد، برای سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۷ و برای سال ۲۰۲۳ حدود ۱.۶ درصد پيش‌بينی کرد. توليد ناخالص ملی آمريکا در سال ۲۰۱۹ حدود ۲.۳ درصد افزايش يافت در حالی‌که اين رقم در سال قبل ۲.۹ درصد بود.

دونالد ترامپ بهبود وضع اقتصادی آمريکا را دستاورد خود و يکی از دلايل مهم آن را کاهش ماليات برای شرکت‌ها می‌داند که کنگره آمريکا در اوايل دوران رياست جمهوری او آن را تصويب کرد. بودجه دولت فدرال با اختصاص ۱.۴ تريليون دلار طی ۱۰ سال قرار است هزينه اين کاهش مالياتی را جبران کند. دولت در طرح بودجه پيشنهادی قرار است طی ۱۰ سال ۴.۴ تريليون دلار از هزينه‌های عمومی و ۴.۶ تريليون دلار از کسری بودجه بکاهد. با وجودي این‌که حذف کسری بودجه ۲۲ تريليون دلاری آمريکا يکی از شعارهای اصلی دونالد ترامپ بود ولی تمامی بودجه‌های دوران رياست‌جمهوری او به اين رقم عظيم می‌افزايند. بر اساس پيش‌بینی‌ها در سال جاری حداقل يک تريليون و در سال آينده حدود ۹۶۶ ميليارد دلار ديگر به بدهی دولت افزوده خواهد شد. برآوردها حاکی است که طی ده سال آينده حداقل ۵.۶ تريليون ديگر بدون احتساب بهره آن به بدهی دولت ایالات متحده اضافه خواهد شد.