به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۲ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۲۰۰۱۳۳

رقابت برنی سندرز و پیت بودجج در نیوهمپشایر

رقابت برنی سندرز و پیت بودجج در نیوهمپشایر
گروه بین‌الملل: برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت آمریکا و پیت بودجج، شهردار سابق ساوت بند در آستانه برگزاری انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ایالت نیوهمپشایر از یکدیگر انتقاد کردند.
نتیجه یک نظرسنجی نشان می دهد که برنی سندرز، ۷۸ ساله با ۲۸.۸ درصد از پیت بودجج با ۲۲.۳ درصد در نیوهمپشایر پیش افتاده است. پیت بودجج هفته گذشته در اولین رقابت مقدماتی حزب دموکرات برای کسب نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر (آبان) با اختلاف تنها یک دهم درصد از برنی سندرز در ایالت آیووا پیشی گرفته بود.  برنی سندرز در سال ۲۰۱۶ میلادی توانسته بود با فاصله زیاد (۲۳ درصد) هیلاری کلینتون را در نیوهمپشایر شکست دهد. او اکنون امیدوار است که بتواند در همسایگی ایالت خود پیروزی چهار سال پیش را تکرار کند.
سناتور چپگرای ایالت ورمونت یکشنبه شب در اشاره ای تلویحی به پیت بودجج گفت: «ما برخلاف دیگر کارزارها [حامیان] میلیاردر نداریم که به ما پول زیادی بدهند.» این سخنان برنی سندرز در حالی بیان شد که از پیت بودجج به دلیل حامیان مالی کارزار انتخاباتی اش، به عنوان «نامزد وال استریت» یاد می شود. شهردار سابق ساوت بند در واکنش به سخنان رقیب خود گفت: «خوب برنی خیلی پولدار است! من مشتاقانه کمک مالی او را خواهم پذیرفت!»
 
پیت بودجج، نامزد ۳۸ ساله و میانه رو در صورت راهیابی به کاخ سفید جوانترین رئیس جمهور تاریخ ایالات متحده خواهد بود. از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قرار است روز دوشنبه در آستانه برگزاری انتخابات مقدماتی دموکرات ها در نیوهمپشایر ضمن سفر به این ایالت در جمع هوادارانش در شهر منچستر سخنرانی کند. او وعده داده است که «جمعیت زیادی» در گردهمایی انتخاباتی اش شرکت خواهند کرد.
اکثریت رای دهندگان در ایالت نیوهمپشایر در چهار انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا به نامزد دموکرات ها رای داده اند. آرای الکترال این ایالت آخرین بار در سال ۲۰۰۰ هنگامی که جورج بوش با ال گور رقابت می کرد به سبد جمهوریخواهان ریخته شد.

انتخابات مقدماتی روز سه شنبه در نیوهمپشایر برای الیزابت وارن، سناتور ایالت ماساچوست و جو بایدن، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده در دوران زمامداری هشت ساله باراک اوباما از اهمیت زیادی برخوردار است. این دو نامزد که در ایالت آیووا پس از پیت بودجج و برنی سندرز در جایگاه های سوم و چهارم قرار گرفتند اکنون برای احیای کارزار انتخاباتی خود به حمایت رای دهندگان در نیوهمپشایر چشم امید دوخته اند. مدیران ارشد کارزار انتخاباتی جو بایدن پیش از این ابراز اطمینان کرده بودند که معاون سابق باراک اوباما در صورت شکست در آیووا و نیوهمپشایر باز هم می تواند نامزدی حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ را کسب کند. این در حالی است که بررسی های تاریخی نشان می دهد که کسب نامزدی حزب دموکرات برای نامزها بدون کسب جایگاه اول و دوم در دو ایالت آیووا و نیوهمپشایر تقریبا غیرممکن است. به این ترتیب به نظر می رسد رای گیری روز سه شنبه در نیوهمپشایر می تواند برای جو بایدن و الیزابت وارن که در آیووا با اقبال روبرو نشدند تعیین کننده باشد.