به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۳ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب : ۲۰۰۳۴۴
آب و برق بسیاری از مشترکان هنوز قطع است؛ ​​​​​​​سرنوشت نامعلوم مفقودان سقوط بهمن

آخرین وضعیت بحران برف در استان گیلان

گروه جامعه: معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور آخرین وضعیت مناطق متاثر از بارش شدید برف در استان گیلان را تشریح کرد.
آخرین وضعیت بحران برف در استان گیلان
به گزارش ایسنا، محمدفرید لطیفی درباره اوضاع استان گیلان که از چند روز پیش تحت تاثیر بارش شدید برف قرار گرفته است، گفت: برابر آخرین گزارش‌های دریافتی ما، در حال حاضر راه‌های مواصلاتی اصلی استان گیلان، به جز محور قزوین – رشت و رشت – فومن بازگشایی شده و تلاش برای بازگشایی این دو محور نیز ادامه دارد. ضمن اینکه یک لاین از محور قزوین – رشت نیز بازگشایی شده اما متاسفانه برخی از رانندگان نیز حاضر به همکاری نیستند و اصرار دارند که حتما مسیر را تا رشت ادامه دهند و به شهر قبلی بازنگردند که همین موضوع ازدحام خودرویی را بیشتر کرده است.وی از اسکان اضطراری ۱۰۰۰ در راه مانده در مساجد، مدارس، راهدارخانه‌ها و ... خبر داد و افزود: سرنشینان خودروهایی که در راه مانده بودند با کمک عوامل راهداری و هلال احمر از خودرو خارج شده و در محل‌های امن اسکان داده شده‌اند، اما برخی از خودروها همچنان در طول مسیر مانده‌اند.معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در حال حاضر بارش‌ها در این استان متوقف شده است، اظهارکرد: اما درطول مسیر حدودا ۱۵ کیلومتری قزوین – رشت تعدادی از خودروها متوقف شده‌اند.
...
لطیفی درمورد وضعیت آب و برق در استان گیلان نیز اظهارکرد: برق حدود ۱۶۵هزار مشترک در ۱۹۴ روستا قطع شده بود که برق ۵۰ هزار مشترک وصل شده است و بیش از۵۰ اکیپ عملیاتی نیز در حال تلاش برای وصل مجدد جریان برق هستند. برق در بخش‌هایی از شهر رشت نیز قطع است و متأسفانه مشکلاتی را برای تامین گرما در منازلی که دارای پکیج و سیستم گرمایشی وابسته به برق هستند، ایجاد کرده است.وی افزود:‌ همچنین جریان آب ۱۲ هزار مشترک حدود ۵۰ روستا نیز قطع است که برخی از آن ناشی از قطع برق است و تلاش‌ها برای وصل آن در حال انجام است.به گفته لطیفی، جریان گاز در مناطق وصل است و گزارشی از مشکل عمده در خصوص گازشهری مخابره نشده است.معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه بیشترین تاثیر برف در شهرهای فومن، صومعه‌سرا، ماسال و رضوانشهر بوده است، گفت: ۷۸ نفر نیز به دلیل سقوط از ارتفاع و لیزخوردن و ... دچار مصدومیت شده‌اند که به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.لطیفی با اشاره به استقرار اکیپ‌هایی از هلال احمر، سپاه، ارتش و ... در مناطق تحت تاثیر برف در استان گیلان اظهارکرد:‌ عوامل امدادی و خدماتی در سطح استان در حال فعالیت هستند، خودروهای برف روب و تجهیزات از دیگر شهرها و استان‌ها نیز به این مناطق آورده شده است.

وی درباره فعالیت نانوایی‌ها در سطح استان نیز گفت: با توجه به قطعی برق، برخی از نانوایی‌ها در برخی از شهرها تعطیل شدند که با اقدامات انجام شده تعدادی موتور برق به این نانوایی‌ها داده شده و واحدهای سیار نانوایی‌ هم در این مناطق ایجاد شده است.معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در مورد جایگاه‌های سوخت نیز گفت:‌ با توجه به مسدود بودن محور قزوین – رشت امکان تردد تانکرهای حامل سوخت وجود ندارد، اما سوخت مورد نیاز از نقاط مختلف به این مناطق برده می‌شود و ممکن است جایگاهی به دلیل بسته بودن محور تعطیل باشد، اما گزارشی از تعطیلی جایگاه به دلیل نرسیدن سوخت نداشیم.لطیفی از مردم خواست که با عوامل پلیس راهور، امدادگران و نیروهای خدماتی همکاری لازم را داشته باشند و به توصیه‌ها و هشدارها گوش کنند.به گفته وی، اقلام امدادی و بسته‌های ۷۲ ساعته غذایی از سوی هلال احمر در میان در راه‌ماندگان توزیع شده است.معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در مورد پرواز بالگردهای امدادی در مناطق متاثر از برف نیز گفت:‌ با توجه به وضعیت بدی جوی امکان پرواز بالگردهای امدادی وجود نداشت، اما از امروز در صورت نیاز و تایید کارشناسان پروازی، پرواز مشکلی نخواهد داشت.

آخرین وضعیت بحران برف و زلزله در گیلان
سرنوشت نامعلوم مفقودان سقوط بهمن

رئیس جمهوری در گفت وگویی تلفنی با استاندار گیلان در جریان آخرین گزارش‌ها درباره مشکلات ناشی از بارش سنگین برف در این استان قرار گرفت و دستورات لازم را برای تسریع در روند خدمت رسانی به مردم و کاستن از مشکلات ناشی از این بارش‌ها صادر کرد.
برف
حسن روحانی روز چهارشنبه در تماس تلفنی با «ارسلان زارع» از وی خواست تا همه امکانات استان را برای کمک رسانی به مردم بکار بگیرد.
استاندار گیلان نیز در این تماس تلفنی، گزارشی از اقدامات انجام شده برای کمک رسانی به کسانی که در جریان بارش سنگین برف در این استان گرفتار شده‌اند، ارائه کرد. بارش برف که از شامگاه یکشنبه در مناطق مختلف استان گیلان آغاز شده بود و تا روز گذشته(سه شنبه) ادامه داشت موجب قطعی آب و برق جمعیت زیادی در شهرستان های مختلف و مسدود شدن بخش زیادی از جاده های روستایی و نیز آزادراه رشت - قزوین و برخی دیگر از محورهای اصلی جاده ای شده بود. میزان بارش برف اندازه گیری شده در ایستگاه های هواشناسی گیلان تا اواخر سه شنبه شب در ارتفاعات تا یک و نیم متر اعلام شد. طبق اعلام راهداری استان گیلان در ارتفاعات این استان بیش از دو متر برف بر زمین نشسته است. همچنین قرار شد محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه نیز به عنوان نماینده رییس جمهوری و دولت عازم منطقه شود و از نزدیک با مردم و مسوولان محلی گفت وگو و مشکلات را بررسی کند.
  • ۵۰ میلیارد تومان برای جبران خسارات برف گیلان اختصاص یافت
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای جبران خسارات ناشی از برف در استان خبر داد.
محمدباقر نوبخت نیز در حاشیه  بازدید از مناطق  آسیب دیده در  جمع خبرنگاران اظهار داشت:   ۳۰ میلیارد تومان تنخواه از سوی دولت برای این استان ارسال شده و ۲۰ میلیارد تومان نیز برای رفع سریع مشکلات به توانیر اختصاص یافته است. وی تصریح کرد: صبح امروز در جلسه هیات دولت،  وزیر کشور گزارشی از آخرین وضعیت رخداد برف را دادیم که مقرر شد تا  با رئیس سازمان مدیریت بحران به استان سفر کنیم  تا بازدیدی از مناطق آسیب دیده داشته و برای کمک به رفع سریعتر مشکلات  و بویژه  باز شدن جاده ورودی مسیر قزوین امامزاده هاشم – سراوان – فومن و رشت  اقداماتی با سرعت انجام شود.
  • آخرین وضعیت گیلان
تسنیم نیز نوشت: پس از هشدار جدی هواشناسی مبنی بر بارش برف در استان‌های سواحل دریای خزر و کاهش محسوس دما در کشور، طی ۴۸ ساعت گذشته، بسیاری از استان‌ها تحت تأثیر سامانه بارشی جدید قرار گرفته شاهد بارندگی بودند به‌طوری که  ارتفاع برف در برخی مناطق مانند استان گیلان به بیش از دو متر نیز رسید. پس از هشدار سازمان هواشناسی، پلیس راهور از شهروندان خواست از سفر غیرضروری به استان‌های برف‌گیر جداً خودداری کنند اما به‌گفته ‌سازمان امداد و نجات، ‌هزار و ۶۳۰ نفر اسکان اضطراری شده‌اند تا جاده بازگشایی شود. همچنین به ۵۷۰۰ نفر در این محورها امدادرسانی انجام شده است.
  • راه‌های ارتباطی شهرستان آستارا بازگشایی شد
فرماندار شهرستان آستارا گفت: تمام راه‌های ارتباطی شهرستان آستارا بازگشایی شده است. حسن رستم‌زاد ظهر امروز در جمع خبرنگاران این شهرستان با قدردانی از مسئولان و پرسنل مدیریت بحران این شهرستان اظهار داشت: به‌دنبال اعلام هشدار هواشناسی و اداره‌کل مدیریت بحران استان، ۲ جلسه قبل از آغاز بارش برف تشکیل دادیم که در این جلسات تقسیم کار با اعضای ستاد بحران شهرستان انجام شد.
فرماندار آستارا با بیان اینکه در دقایق نخست آغاز بارش برف در این شهرستان اعضای ستاد مدیریت بحران در آمادگی کامل بودند افزود: شخصاً با بازدید میدانی حین بارش برف در نقاط مختلف روستایی و شهری دستورات لازم را دادم و تصمیمات مدیریتی لازم دراین‌باره اتخاذ شد.
رستم‌زاد با ابراز اینکه در برخی از مناطق کوهستانی شهرستان یک متر برف باریده بود تصریح کرد: از همان ساعات نخست شروع بارش برف و قطعی برق در برخی مناطق اقدامات لازم جهت رفع مشکلات ایجادشده را انجام دادم.
رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان آستارا با بیان اینکه محور آستارا به اردبیل در ساعات اولیه مسدود شد اضافه کرد: به‌درخواست مسئولان استان مجاور و جهت جلوگیری از ایجاد حوادث جاده‌ای محور آستارا به اردبیل در ساعت اولیه مسدود شد که اکنون این مسیر نیز باز است.
رستم‌زاد با تأکید به اینکه اوضاع شهرستان آستارا کاملاً تحت کنترل است خاطرنشان کرد: راه‌های ارتباطی روستایی شهرستان بدون استثنا بازگشایی شده است و در بخش سوخت‌رسانی به روستاهای فاقد گاز نیز مورد و مشکلی گزارش نشده است و گاز و آب شرب شهرستان نیز در همه نقاط در جریان است. فرماندار آستارا با اعلام اینکه روزانه بالغ بر ۳۰۰۰ نفر گردشگر خارجی و تجار آذری از محل مرز زمینی وارد شهرستان آستارا می‌شوند ادامه داد: در این خصوص نیز مشکلی وجود ندارد و معاینات پزشکی در مبحث کنترل کرونا ویروس نیز با دقت و سرعت لازم برابر استانداردهای لازم انجام می‌شود.  وی به ذخایر دارویی شهرستان، وضعیت خودرویی هلال احمر، نفت، ذخایر بنزین و سایر دستگاه‌های امدادرسان نیز اشاره کرد و عنوان داشت: همه موارد مذکور در وضعیت مناسب قرار دارند و شرایط شهرستان آستارا کاملاً عادی است.
  • اعزام ۸ اکیپ امدادی از مازندران و مرکزی به گیلان؛ برق برخی از مناطق وصل شد
‌طبق اعلام شرکت برق منطقه‌ای گیلان ۸ اکیپ از استان‌های مازندران و مرکزی شامل ۴۰ نفر نیروی انسانی برای کمک به نیروهای امدادی در استان گیلان اعزام شدند. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان امروز در جمع خبرنگاران با ابراز تأسف از قطع برق تعدادی از مشترکان اظهار داشت: هم‌اکنون پست‌های فشار قوی در آستانه، صومعه‌سرا و کوچصفهان برقرار شده است و با رسیدن اکیپ‌های عملیاتی از مازندران و مرکزی در تلاش هستیم که خطوط برق در سایر نقاط را نیز به مدار بیاوریم.
عظیم بلبل‌آبادی به علت قطع شدن جریان برق در برخی از نقاط گیلان اشاره کرد و بیان داشت: عمده مشکل در این باره مسدود بودن راه‌ها و جاده‌ها و عدم دسترسی به دکل‌های فشار قوی بود که با برطرف شدن این مشکل در کمترین زمان خطوط از مدار خارج‌شده را برقرار می‌کنیم.
‌وی با درخواست از مردم گیلان جهت داشتن صبر و شکیبایی بیشتر برای برقراری جریان برق در نقاط مشکل‌دار تصریح کرد: حجم بارش برف و گستردگی خرابی تجهیزات و تأسیسات برق زیاد بود لذا از مردم می‌خواهیم که با شکیبایی بیشتری با ما همکاری کنند تا بتوانیم برق نقاط مشکل‌دار را تا ساعات آینده وصل کنیم.  پس از بارش برف در گیلان برق ۹۰ هزار مشترک استان قطع شده بود که همین موضوع باعث ایجاد مشکلات دیگر نظیر قطع جریان آب در بسیاری از مناطق به‌ویژه روستاهای گیلان شد و هنوز هم مردم استان با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. در حال حاضر بارش برف در اکثر نقاط گیلان قطع شده است و مردم با مشکلات ناشی از یخبندان مانند سختی در تردد و عبور و مرور و همچنین عدم دسترسی به مایحتاج زندگی به‌دلیل مسدود بودن بسیاری از راه‌ها روبه‌رو هستند. همه این مشکلات در حالی وجود دارد که هواشناسی بارش شدید برف و کولاک در گیلان را پیش‌بینی کرده بود و مسئولان استان از چندین روز قبل در جریان این موضوع بودند اما همانند سال‌های گذشته باز هم اقدام قابل ملاحظه‌ای از سمت آنان انجام نشد و تیم مدیریت بحران گیلان نیز همانند سنوات گذشته غافلگیر شد.
  • ‌آب شرب ۶۶۰۰ مشترک در ۳۶ روستای استان گیلان قطع است
جریان آب شرب ۶ هزار و ۶۰۰ مشترک در ۳۶ روستای گیلان همزمان با بارش برف سنگین و کولاک قطع است از طرفی طبق اظهارات مدیران شرکت آبفار استان قطعی برق اصلی‌ترین دلیل بروز این معضلات اعلام شده است.‌ همزمان با بارش برف سنگین، کولاک شدید و قطعی جریان برق، آب شرب ۱۰ هزار مشترک در ۵۰ روستای گیلان قطع شد که بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده شرکت آبفار و با حل مشکل برخی مناطق این عدد به ۶ هزار و ۶۰۰ مشترک در ۳۶ روستای استان کاهش پیدا کرده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان در گفت‌وگو با تسنیم در رشت، با بیان اینکه قطع برق علت اصلی قطع جریان آب شرب مردم در روستاها شده است اظهار داشت: در حال حاضر ۶ هزار و ۶۰۰ مشترک در ۳۶ روستای گیلان با قطعی آب شرب خود روبه‌رو هستند و تلاش‌ها برای رفع مشکلات ایجادشده ادامه دارد. محب‌علی رنج‌ور اقداماتی را که شرکت آبفار استان گیلان طبق اخطاریه‌های صادرشده هواشناسی مبنی بر بارش برف سنگین و بحرانی شدن اوضاع انجام داده بود برشمرد و عنوان کرد: شرکت آبفار بر اساس ظرفیت مخازن، ایستگاه‌های پمپاژ و ژنراتورهای تولید برق موقت پیش‌بینی‌هایی در این زمینه انجام داده بود.
وی با بیان اینکه به‌علت طولانی شدن قطع جریان برق، ذخیره مخازن آب و ژنراتورها به اتمام رسیده است تصریح کرد: راه مواصلاتی تعداد بسیار زیادی از روستاهای استان گیلان به‌علت برف و کولاک مسدود شده است به‌همین خاطر شرکت برق اعلام کرده امکان خدمت‌رسانی و رفع مشکلات ناشی از پارگی خطوط را ندارد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان با تأکید بر اینکه معضل انسداد راه‌ها، حل معضل قطع برق و متعاقب آن رفع مشکلات تأسیسات آبرسانی این شرکت به‌زودی برطرف می‌شود اظهار داشت: عوامل امدادی و خدماتی شرکت آبفار گیلان آماده هستند تا در صورت وصل خطوط برق سریعاً آب شرب مشترکان را وصل کنند.
رنج‌ور از عدم وارد شدن خسارت و آسیب به تأسیسات و امکانات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان در بارش برف اخیر خبر داد و ابراز داشت: در ساعات نخستین تشدید بارش برف، انسداد راه‌ها و قطع جریان برق، آب شرکت ۱۰ هزار مشترک در ۵۰ روستای گیلان قطع شده بود که با اقدامات انجام‌شده هم‌اینک تعداد آن‌ها کاهش پیدا کرده است.
  • سرنوشت نامعلوم مفقودان سقوط بهمن در رودبار
‌طبق اعلام جمعیت هلال‌احمر گیلان در پی بارش برف سنگین علاوه بر اسکان هزار و ۶۳۰ نفر در مکان‌های امن، مقادیر زیادی کمک‌های اولیه بین مردم استان توزیع شد، علاوه بر این از سرنوشت مفقودان سقوط بهمن در رودبار هم فعلاً خبری نیست.‌ اسکان هزار و ۶۳۰ نفر در مساجد، ورزشگاه‌ها و محل‌هایی نظیر این و توزیع مقادیر بسیار زیادی مواد خوراکی و اولیه از جمله اقداماتی بوده که جمعیت هلال‌احمر گیلان تا ساعت ۶ صبح امروز انجام داده است. معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت با بیان اینکه ۱۶ شهرستان استان با شدت و ضعف دچار بحران برف و کولاک شدند اظهار داشت: تا ساعت ۶ صبح امروز و طبق آخرین اطلاعات و آمار ۶۰۵ نیروی عملیاتی جمعیت هلال احمر با ۱۲۱ دستگاه خودروی عملیاتی به کمک مردم رفتند.
سیاوش غلامی از اسکان هزار و ۶۳۰ نفر از افرادی که در راه به‌علت بارش برف و کولاک شدید جا مانده بودند خبر داد و عنوان کرد: توزیع هزار و ۷۹۸ تخته پتو، هزار و ۲۷۳ بسته غذایی ۷۲ساعته ویژه ۴ نفر، توزیع ۲ هزار و ۵۷۶ بطری آب معدنی و ۱۲ هزار و ۴۰۰ قرص نان از جمله سایر اقدامات جمعیت هلال احمر در ساعات گذشته است. ‌وی از توزیع ۲ هزار و ۳۵۵ بسته بیسکوئیت، ۶۹۰ کیلو خرما، ۷۰۰ قوطی تن ماهی، ۸۵۵ قوطی کنسرو لوبیا و مقادیری موکت و وسایل گرمایشی بین مردم خبر داد و تصریح کرد: تشکل‌های مردم‌نهاد و تیم‌های آفرود نیز در ساعات گذشته همکاری و همراهی خوبی با عوامل جمعیت هلال احمر گیلان جهت امدادرسانی به مردم داشتند.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر گیلان از همکاری متقابل این دستگاه با نیروهای اورژانس و مرکز فوریت‌های پزشکی استان برای خدمات‌رسانی به اهالی مناطق صعب‌العبور سخن گفت و خاطرنشان کرد: هنوز از تعداد دقیق حادثه‌دیدگان و مفقودان سقوط بهمن در منطقه رشترود رودبار خبر موثقی حاصل نشده است. غلامی با تأکید بر اینکه تا این لحظه آمار درستی در مورد مفقودان وجود ندارد اظهار داشت: برخی از مفقود شدن ۷ نفر و برخی نیز از مفقودی ۳ تا ۴ نفر در حادثه سقوط بهمن رشترود رودبار خبر می‌دهند اما اطلاعات دقیق در مورد تعداد افراد حادثه‌دیده در این جریان تا ظهر امروز مشخص می‌شود و به اطلاع همگان خواهد رسید.
  • خودروهای کمک‌دار سپاه گیلان به مردم آسیب‌دیده در برف امدادرسانی کردند
جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان گیلان با اشاره به اینکه تردد در جاده قزوین به رشت کند است گفت: هم‌اکنون ۱۲۰ خودروی کمک‌دار سپاه در سراسر استان گیلان به مردم خدمات ارائه می‌دهند.‌
سرهنگ پاسدار علی توشه ‌در جمع خبرنگاران راجع به اقدامات سپاه استان گیلان جهت رفع مشکلات به‌وجودآمده ناشی از بارش شدید برف در این استان اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۲۰ خودروی کمک‌دار سپاه در سراسر استان گیلان به کمک ادارات گاز و برق شتافتند تا بتوانند قطعی برق و گاز را برطرف کنند. جانشین فرمانده سپاه استان گیلان با بیان اینکه ماشین‌های سنگین سپاه در ۴ مسیر برای بازگشایی راه‌ها در حال فعالیت هستند خاطرنشان کرد: این ماشین‌ها برای بازگشایی راه‌ها در مسیرهای صومعه‌سرا، تالش، لنگرود تا آستانه اشرفیه، دانشگاه امام خامنه‌ای زیباکنار تا بندرانزلی و جاده تهران و سراوان فعالیت می‌کنند. وی درباره اقدامات انجام‌شده سپاه در شهر رشت گفت: در حال حاضر ۱۰ خودروی کمک‌دار سپاه در شهر رشت در اختیار ادارات گاز و برق قرار گرفتند و بازگشایی مسیرهای مسدودشده از اولویت فعالیت‌های سپاه جهت رفع مشکلات و امدادرسانی به مردم است. ‌سرهنگ پاسدار توشه اسکان مسافران درراه‌مانده در بخش سنگر توسط سپاه ناحیه سلمان رشت را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: اسکان مسافران در این بخش از صبح روز گذشته آغاز شده است و در حال حاضر نیز امدادرسانی ادامه دارد.
جانشین فرمانده سپاه قدس گیلان خاطرنشان کرد: مسافران درراه‌مانده در شهرستان رودبار در مدارس، مساجد، سالن‌های ورزشی و مقرهای سپاه اسکان داده شدند و مواد غذایی لازم نیز در اختیار آنان گذاشته شد. وی با بیان اینکه هم‌اکنون تردد در جاده قزوین به رشت با مشکل و کندی روبه‌رو است اظهار داشت: به‌دلیل آن که بسیاری از مسافران ماشین‌های خود را در مسیر جاده قزوین به رشت رها کردند تردد و عبور و مرور در این منطقه به‌سختی و کندی انجام می‌شود.
  • زلزله گیلان
زلزله نسبتاً شدیدی شهرهای مختلف گیلان را لرزاند. این زمین‌لرزه در ساعت ۱۴:۲۳:۴۶ در طول جغرافیایی ۴۹٫۴، عرض جغرافیایی ۳۷٫۰۷ و عمق زمین‌لرزه ۱۸ کیلومتری به وقوع پیوست. نزدیک‌ترین شهرهای استان گیلان به کانون این زمین احمدسرگوراب در فاصله ۸ کیلومتری، شفت در فاصله ۱۱ کیلومتری و فومن در فاصله ۲۸ کیلومتری به ثبت رسیده است. مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران بزرگی این زلزله را ۴٫۵ در مقیاس ریشتر و مرکز آن را احمدسرگوراب استان گیلان اعلام کرده است. حامد سجادی معاون عملیات سازمان امداد و نجات درباره میزان خسارات زلزله امروز عصر در استان گیلان، اظهار داشت: 3 تیم ارزیاب به مناطق زلزله‌زده اعزام شده و هنوز گزارشی درباره میزان خسارات نرسیده، اما قطعا هیچ تلفات جانی نداشته‌ایم. وی درباره امداد رسانی به مردم روستاهای درگیر در برف در استان گیلان، بیان داشت: بخش عمده جاده گیلان بازگشایی شده و اگر مدیریت بحران استانداری گیلان تشخیص دهد که نیاز است به برخی از روستاهای این استان که در برف و کولاک درگیر هستند از طریق بالگرد کمک‌های غذایی برسانیم، ما از فردا با بالگرد این کار را انجام می‌دهیم.