به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ساعت ۱۹:۲۲
کد مطلب : ۲۰۰۴۰

کشف ثروت میلیاردی در میان زباله‌ها!

گروه بين الملل: ماموران اداره دارایی آلمان به مجموعه‌ای گرانبها از صدها تابلوی هنری دست یافته‌اند که رویدادی بی‌سابقه در تاریخ هنر شناخته شده است.
کشف ثروت میلیاردی در میان زباله‌ها!
در خانه پیرمرد هشتاد ساله‌ای در مونیخ حدود ۱۵۰۰ تابلوی نقاشی یافت شده که گمان می رود توسط نازی‌ها مصادره شده بود. در میان این مجموعه بزرگ که تخمین زده می شود ارزش آنها به یک میلیارد یورو (بیش از یک و نیم میلیارد دلار) برسد، آثاری از هنرمندان نامی کلاسیک مدرن از ماتیس و پیکاسو تا مارک شاگال، امیل نولده، فرانتس مارک، ماکس بکمان و ماکس لیبرمان دیده می‌شود. گفته می شود که ماموران دارایی از اوایل سال ۲۰۱۱ به این مجموعه گرانبها دست یافته اند، اما از درز خبر آن به رسانه‌ها جلوگیری کرده بودند، زیرا امکان دارد بر سر مالکیت تابلوها مشکلات مالیاتی و سیاسی بروز کند.

در آن موقع پیرمردی که با مقدار هنگفتی پول نقد با قطار از سویس به مونیخ برمی‌گشت، توجه ماموران را جلب کرد. آنها پس از تحقیق از پیرمرد به خانه او در مونیخ رفتند که انباشته از خاکروبه بود؛ اما زیر کومه‌های زباله، گنجی از آلبوم‌های قیمتی پنهان شده بود. ماموران مالیات وزارت دارایی تابلوها را به محل امنی در نزدیکی مونیخ منتقل کرده‌اند.

رسانه‌های جمعی از قول کارشناسان می‌گویند که این آثار از دو منبع گردآوری شده‌اند: بخشی از آنها آثاری هستند که رژیم نازی میان سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ از املاک یهودیان ثروتمند ضبط کرده است. بخش دیگر را حکومت نازی از موزه‌ها و مجموعه‌های هنر گردآوری کرده و پس از یک بار نمایش در "نمایشگاه هنر انحرافی" برای همیشه از انظار عمومی پنهان کرد. به نوشته رسانه‌ها تابلوها در اصل به پدر پیرمرد هشتاد ساله تعلق داشته که تاجر و دلال آثار هنری بوده است. او احتمالا تابلوها را در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ به بهای کم از یهودیانی که قصد فرار از آلمان را داشتند، خریداری کرده است.

نیروهای متفقین که پس از جنگ آلمان را اشغال کردند، دلال یادشده را به عنوان "قربانی" ارزیابی کردند، زیرا مدعی بود که به بسیاری از یهودیان کمک کرده تا از آلمان نازی فرار کنند و در راه این "فداکاری" ثروت خود را از دست داده است. او پس از جنگ مدعی شد که تمام تابلوها در شهر درسدن بوده و در جریان بمباران شهر توسط متفقین سوخته و نابود شده‌اند. اما او تابلوها را در انباری مخفی کرده بود که پس از مرگ او به دست پسرش رسید. پسر که اینک پیرمردی هشتاد ساله است، آثار را سالهای طولانی در اتاق‌های تاریک و کثیف آپارتمان خود نگه‌داری کرده است.

بنا به گزارش ماموران، آنها هزاران طرح و نقاشی را در میان قوطی‌های خالی کنسرو و مواد گندیده و کپک‌زده یافته‌اند. در روزهایی که مأموران آثار را از خانه بیرون می‌بردند، پیرمرد هیچ مقاومتی نشان نداده است. پیرمرد در طول سالها به اندازه نیاز برخی از آثار را به فروش رسانده و با درآمد آن زندگی کرده است. از این گنجینه آخرین بار در یک حراجی تابلویی از ماکس بکمان، نقاش اکسپرسیونیست، به بهای حدود یک میلیون و دویست هزار دلار به فروش رفته است. گفته می‌شود که کارشناسان از وجود برخی از آثار معروف این مجموعه مانند کارهای پیکاسو یا ماتیس باخبر بودند، اما گمان می‌بردند که آنها برای همیشه مفقود شده‌اند. انتظار می‌رود که صاحبان پیشین آثار، به ویژه از خانواده‌های یهودی، بازگرداندن آنها را از مقامات آلمانی طلب کنند.
مرجع : بي​بي​سي