به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۴۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ساعت ۱۹:۵۰
کد مطلب : ۲۰۰۴۹
مناظره درباره شعار مرگ بر آمریکا

تشكر زیباکلام از روحاني بخاطر 13 آبان امسال!

گروه سياسي: مناظره‌اي در باره شعار مرگ بر آمریکا در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران، میان صادق زیباکلام و محمدجواد حق‌شناس با حسین الله‌کرم و علی خضریان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در ابتدای این مناظره، حق‌شناس و الله‌کرم ضمن گرامیداشت حادثه 13 آبان از شهدای دانشگاه تهران یاد کردند و در ادامه نیز صادق زیباکلام گفت: چون دیگران درباره بزرگداشت 13 آبان سخن گفتند، من دیگر معاف هستم. این سخن با تشویق برخی دانشجویان همراه شد و الله‌کرم نیز در واکنش به این مسأله خطاب به زیباکلام گفت: اینجا دانشگاه است، خیابان نیست و پوپولیسم نباید حاکم باشد.

زیباکلام ادامه داد: از طرف همه از آقای روحانی برای شرکت نکردن در مراسم 13 آبان تشکر می‌کنم. در ادامه، مناظره خضریان عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مستقل دانشجویان خطاب به زیباکلام گفت: امیدوارم نمازتان را خوانده باشید و معتقد نباشید که چون دیگران نماز خوانده‌اند شما معاف می‌شوید. در ضمن باید بگویم برنامه 13 آبان برنامه‌ای مردمی‌ است و سال‌های قبل هم روسای جمهور در آن شرکت نمی‌کردند اما شما هیچ‌وقت از این بابت تشکر نکرده‌اید. خضریان همچنین با اشاره به سالگرد تسخیر سفارت آمریکا اظهار کرد: من سی و چهارمین سالگرد حقارت آمریکا را تبریک می‌گویم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مناظره حسین الله‌کرم با بیان اینکه "هر وقت با آقای زیباکلام مناظره داشتم، همواره بر این موضوع تاکید کرده‌ام که وارد مباحث تئوریک شود و از سیاست‌زدگی و پوپولیسم پرهیز کند"، به تشریح دیدگاه خود درباره تئوری‌ای تحت عنوان بی‌خرد خردمند پرداخت و با اشاره به رفتار احمدی‌نژاد در قبال آمریکا در دوره‌های بوش و اوباما گفت: اوباما مثل بوش نیست و حرکتی نرم دارد‌. احمدی‌نژاد در تغییر این وضع دچار مشکل شد پس با آمدن آقای روحانی امیدوار هستیم ایشان نقشی بازی کنند که منافع ملی را در بر داشته باشد و طوری نباشد که آمریکا فکر کند به خاطر تحریم‌ها می‌خواهیم گدایی کنیم. وی تصریح کرد: اولین اِشکال آقای روحانی این بود که گفتند خزانه خالی است و گام اول ایشان را دارای چالش می‌دانم که باید از ابتدا اصلاح شود چون معتقدم نباید پشت تیم مذاکره‌کننده را خالی کرد.

بر اساس این گزارش، در ادامه مناظره محمدجواد حق‌شناس در پاسخ به ابراز احساسات دانشجویان در زمان صحبت‌های الله‌کرم گفت: اینجا دانشگاه است و دانشگاه تهران در سال 1313 احداث شده است پس ما تاریخ چند هزار ساله با فرهنگ غنی داریم و دانشجوی امروز ما نماد یک ایرانی هوشمند و متعالی‌خواه است پس در دانشگاه تهران و دانشکده فنی باید رعایت حال یکدیگر را بکنیم. البته نقد دیگرم به این طرف میز است و معتقدم باید احترام خودمان را نگهداریم، چون اگر در این طرف میز احترام خود را نگه نداریم نمی‌توانیم از دیگران توقع احترام داشته باشیم. وی با بیان اینکه "از شنیدن سخنان آقای الله‌کرم خوشحال شدم"،‌ اظهار کرد: آقای الله‌کرم گفتند که اینجا دانشگاه است و نباید پوپولیستی رفتار کنیم و من این را پیشرفت بسیار زیادی می‌دانم و دیدگاه آقای الله‌کرم را تحسین می‌کنم و به ایشان خیر مقدم می‌گویم.

حق‌شناس با اشاره به اینکه "آقای الله‌کرم از افتخارات جنگ این کشور هستند و جزو سردارانی هستند که خدمات بسیار زیادی داشته‌اند و جایگاهشان بسیار رفیع است"، افزود: عملکرد ایشان را در خلال سه دوره می‌بینم. در دوره دوم آقای الله‌کرم مرد خیابان‌های تهران بود که به هیچ وجه این شخصیت ایشان را نمی‌پسندم اما امروزه ایشان بازگشت به دانشگاه دارد و تلاش‌هایشان در این بخش هم ستودنی است. این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی همچنین تاکید کرد: امروز به فرهنگ تحمل سخن مخالف نیاز داریم.

در ادامه صادق زیباکلام با بیان اینکه "برای من هم مباحثه کردن با آقای الله‌کرم دشوار است چون معتقدم ایشان حدود 500 بار باید شهید می‌شدند و امروز مصداق شهید زنده، حسین الله‌کرم است"، گفت: آمریکاستیزی و اصرار بر دشمنی با آمریکا از سال 58 شروع شد و از نظر جامعه‌شناسی از مراحل مختلف عبور کرده است.

زیباکلام توضیح داد: انگیزه‌هایی که سال 58 آمریکا‌ستیزی به خاطر آن آغاز شد با آنچه که امروز در جامعه وجود دارد یکی نیست و ظرف 34 سال گفتمان آمریکاستیزی از مراحل مختلف عبور کرده است. پس ابتدا آمریکاستیزی واکنش به مارکسیست‌ها بود و اشغال سفارت آمریکا واکنشی از طرف بچه‌های اسلام‌گرای رادیکال بود که جلو افتادند تا رهبری در دانشگاه را از مارکسیست‌ها بگیرند. وی افزود: تداوم آمریکاستیزی به این دلیل بود که مسئولان جمهوری اسلامی بعد از اشغال سفارت آمریکا فهمیدند شنل آمریکاستیزی سلاح خوبی است و جایگاه رفیع و انقلابی برای آن‌ها در داخل و عرصه بین‌الملل بوجود آورده است، پس آمریکاستیزی برای ایستادن و بستن دهان تمام کسانی که منتقد حاکمیت جمهوری اسلامی بودند، به کمکشان آمد.

زیباکلام با طرح این پرسش که "چرا امروز آمریکاستیزی تداوم دارد؟" اظهار کرد:‌ امروز معتقدم آمریکاستیزی تبدیل به هویت جمهوری اسلامی ایران شده است یعنی اگر آمریکاستیزی را از نظام جمهوری اسلامی بگیرند هیچ‌چیز دیگری در دستش نیست و آمریکاستیزی به ایجاد نوعی هویت برای نظام جمهوری اسلامی بدل شده است. این استاد دانشگاه در پایان این بخش از صحبتهایش گفت: به طرفداران آمریکاستیزی التماس کردم که اگر فقط در طی این 34 سال آمریکاستیزی یک نفع برای منافع ملی ما داشته است، نشان دهند و در مقابل، دوجین مثال عملی می‌آورم که چطور آمریکاستیزی در 34 سال گذشته تیشه به ریشه منافع ملی ما زده است.

علی خضریان خطاب به زیباکلام گفت: از شما تشکر می‌کنم که پذیرفتید تسخیر لانه جاسوسی حیثیتی برای جمهوری اسلامی ایران آورده است. وی با بیان اینکه "آقای زیباکلام در تاریخ دست می‌برند"، توضیح داد: آمریکاستیزی از سال 58 شروع نشده بلکه 16 آذر سال 1332 نماد جنبش دانشجویی‌ است که گویا آقای زیباکلام آن را نادیده گرفتند. پس آمریکاستیزی از سال 32 در این دانشگاه عینیت داشته و ربطی به جمهوری اسلامی ندارد و آمریکاستیزی در این دانشگاه شکل گرفته است.

خضریان در ادامه خطاب به زیباکلام اظهار کرد: شما پرسیدید آمریکاستیزی چه نفعی برای ملت ما داشته است. من می‌گویم ملت با نظام جمهوری اسلامی تفاوتی نمی‌کند که نشانه آن در رفراندوم سال 58 مشخص است و خوشحالم نظام جمهوری اسلامی ایران در سی و چهارمین سالگرد حقارت آمریکا هنوز دهان مخالفانش را نبسته است که حضور شما نشان از آن دارد که دهان مخالفان باز است. در بخش دیگر این مناظره، حسین الله‌کرم در پاسخ به اظهارات حق‌شناس گفت: باید بگویم به مباحث کوچه و بازار علاقه‌ای ندارم و حاضر نیستم در آن شرکت کنم؛ البته دکتر حق‌شناس لطف داشتند که بنده را تشویق کردند به گذر از پوپولیسم.

وی افزود: در رابطه با ارتباط بین ایران و آمریکا، دکتر ظریف کتابی نوشتند که می‌گویند که باید الگوی ارتباط چین و آمریکا در پیش بگیریم اما این کار شدنی نیست و پاسخگویی برای کشور ما نخواهد بود، چراکه در آن زمان کشور سومی مثل شوروی میان چین و آمریکا قرار داشت و هر دوی آنها برای کنار زدن این کشور سوم چند ارتباط با یکدیگر داشتند که این مورد، میان ما و آمریکا نیست. خضریان با اشاره به موضوع 13 آبان ادامه داد: باید بدانیم که چرا در 13 آبان دانشجویان اقدام به اشغال سفارت آمریکا کردند. شروع قطع ارتباط میان ایران و آمریکا از 13 آبان نیست، بلکه به دوران قاجار بازمی‌گردد. در کل دوران تاریخ می‌بینیم هر زمان که رابطه انگلیس با ایران خوب می‌شود روابط میان آمریکا و ایران از بین می‌رفت و تنها در سال‌های حضور دکتر مصدق رابطه ما بین ایران و‌ آمریکا خوب می‌شود.

وی با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه "یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی حفظ جمهوری اسلامی ایران و حفظ خود ایران است"، اظهار کرد: اگر امروز می‌بینیم انقلاب مصر جواب نمی‌دهد، باید به نامه‌های جاسوسی آمریکا شک کنیم. یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی به غیر از حفظ خودش، ایستادن روی پای خود بود. ملت ما یاد گرفت خودش نیازهای خودش را تامین کند. ما در حوزه‌های علمی پیشرفت‌های زیادی کرده‌ایم و البته در اینجا باید از جناب دکتر زیباکلام پرسید چرا با وجود اینکه سی سال است حوزه علوم انسانی دست شما و امثال شما بوده، این حوزه پیشرفتی نکرده است؟

زیباکلام نیز در ادامه سخنان خود با اشاره به دستاوردهای آمریکاستیزی از دیدگاه خود گفت: یکی از دلایلی که موجب شده آمریکاستیزی ادامه پیداکند تحریف حقایقی بوده که در طی این چند سال از سوی مسئولان انجام شده است. تا دیروز آقای خضریان می‌گفتند مصر تحت تاثیر انقلاب اسلامی پیش می‌رود و امروز می‌گویند تحت تاثیر جاسوسی آمریکاست. وی ادامه داد: هرچقدر آمریکاسیتزی ظرف 34 گذشته بیشتر شده است، بنیادها و اساس‌های ذات جمهوری اسلامی ایران کمرنگ شده است؛ مثل آزادی زندانیان سیاسی و آزادی اندیشه و غیره. امروز نیز نگاه کنیم که آمریکاستیزترین آدم‌های ایران چقدر در آزادی سیاسی و حقوق بشر و هرآنچه که آزادی ذات انسان را در بر می‌گیرد فعال هستند. نه تنها الان بلکه در سال 57 نیز همین بود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: چه در حوزه صنعت، چه در حوزه تجارت و چه در حوزه پیشرفت جامعه مدنی، آمریکاستیزی به جامعه ایران لطمه وارد کرده است. در ادامه، محمدجواد حق‌شناس با اشاره به اینکه آمریکا با قبول درخواست شاه برای ورود به آن کشور اشتباه استراتژیکی مرتکب شد، اظهار کرد: مردم و دانشجویان به‌یکباره خاطرات 28 مرداد را به یاد آوردند و احساس کردند شاید انقلاب اسلامی مثل نهضت ملی شدن نفت در آستانه آسیب قرار بگیرد. آنها حضور شاه در آمریکا را مقدمه‌ای برای توطئه علیه انقلاب می‌دانستند.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: شعار مرگ بر آمریکا زمانی مطرح شد که در اوج مبارزات انقلابی، کارتر از شخص شاه حمایت کرد؛ البته بار اصلی فضای ضدآمریکایی آن دوره توسط جنبش‌های مارکسیستی حمل می‌شد و در واقع رقابت شوروی و آمریکا نیز تاثیر خود را در ایران گذاشته بود. در واقع، انحصار مبارزه با آمریکا در اختیار اسلام‌گرایان نبود. این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه "با وارد شدن دانشجویان به سفارت آمریکا مقررات بین‌المللی زیر پا گذاشته شد"، خاطرنشان کرد: این عمل دانشجویان با استقبال بین‌المللی روبرو نشد و به نظر من تهاجم همه‌جانبه عراق یکی از آثار اشغال سفارت آمریکا بود.

در ادامه، خضریان با بیان اینکه "آقای زیباکلام به تحریف تاریخ دچار شده است"، افزود: من درباره نفوذ جریان آمریکایی یا سلفی برای انحراف جریان‌های اسلامی مطرح کردم که شما این موضوعات را با هم خلط کردید. سوال من از آقای زیباکلام این است که آیا شما آمریکاستیز هستید؟
زیباکلام پاسخ داد: نه. خضریان هم گفت: پس شما چرا به نتیجه انتخابات 88 تمکین نکردید؟ زیباکلام نیز در مقابل اظهار کرد: از 22 خرداد 88 همه رسانه‌ها دست شما بوده و هرچه دلتان خواسته گفته‌اید. یک‌بار هم یک تریبون آزاد گذاشته شود تا فتنه‌گران از خود دفاع کنند. خضریان هم پاسخ داد: در این مدت تریبون دست شما هم بوده ولی هیچ استدلالی برای اظهارات خود نیاوردید. چرا زیباکلام از دیکتاتوری رضاخان حمایت می‌کند؟ زیباکلام دغدغه دموکراسی ندارد.

در ادامه، زیباکلام هم گفت: من همواره گفته‌ام رضاشاه خدمات زیادی به ایران کرده و ایران امروز در نتیجه تلاش‌های رضاشاه بوده است اما اگر من در زمان رضاشاه بودم لااقل پنجاه بار اعدام می‌شدم. این استاد دانشگاه تهران همچنین با اشاره به اینکه "آمریکا مانع برقراری خط ترانزیت توسط ایران شده است"، اظهار کرد: ممانعت برای انتقال گاز ترکمنستان، نفت آذربایجان و خط لوله صلح ضرباتی بود که به منافع ملی ایران ضربه زد.

حسین الله‌کرم با اشاره به اینکه "اکنون دیدگاهی وجود دارد که معتقد است اگر آمریکا به ایران امتیاز دهد ایران امتیاز بیشتری می‌خواهد و اتفاقی مثل پیمان مونیخ و زیاده‌خواهی هیتلر رخ می‌دهد"، افزود: اما من معتقدم اگر عقب‌نشینی توسط آمریکا صورت نگیرد اتفاقی که در پیمان وِرسای افتاد، رخ می‌دهد. در پیمان ورسای آلمان تحقیر شد؛ بنابراین جنگ جهانی دوم را به راه انداخت. من اکنون معتقدم اگر ایران به حقوق حقه خود نرسد همه مردم به نظریات اصولگرایان اعتقاد بیشتری پیدا می‌کنند. حق‌شناس نیز با بیان اینکه "عملکرد اصولگرایان در هشت سال گذشته اسفناک بوده است"، اظهار کرد: ما در این هشت سال شاهد رشد اقتصادی منفی پنج درصد، تورم 40 درصد، اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و بسته شدن مطبوعات، عدم تحمل مخالفان و سوزاندن 830 هزار میلیارد دلار بوده‌ایم.

این استاد دانشگاه افزود: به نظر من مردم در خرداد 92 هوشمندانه به دولتی رای دادند که بتواند منافع ملی آنها را نمایندگی کند. خضریان نیز در بخش پایانی صحبتهای خود گفت: بیانیه الجزایر در دولت بازرگان به وقوع پیوست که وزیر امور خارجه آن دوران ابراهیم یزدی بود و بهزاد نبوی هم رابط این معاهده بود. آقای حق‌شناس به سوزاندن 830 هزار میلیارد دلار اشاره کرد. من می‌گویم 20 میلیون خانه برای مردم با کدام بودجه ساخته شده است.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم گفته می‌شود دلار به زیر سه هزار تومان نمی‌آید، دولت از اصلاح قیمت‌ها صحبت می‌کند تا حرف از تورم نزند و در همین دولت هم مدیرمسئول یک روزنامه بازداشت شد. آقای زیباکلام می‌گوید اگر در زمان رضا شاه بودم 50 بار اعدام می‌شدم اما حالا می‌بینیم که آزادانه حرفهای خود را مطرح می‌کند. اگر تعطیلی مطبوعات در دولت احمدی‌نژاد به وی مربوط می‌شد، اکنون نیز بازداشت مدیرمسئول این روزنامه به دولت روحانی مربوط است.

زیباکلام نیز در ادامه صحبتهای خود اظهار کرد: اگر مقداری مجریان برنامه انصاف را رعایت می‌کردند و برنامه را از همان ساعت 13 آغاز می‌کردند و تریبون را آنقدر آزاد در اختیار آقای پناهیان قرار نمی‌دادند، ما مشکل زمان پیدا نمی‌کردیم. این استاد دانشگاه افزود: اکنون که از بهزاد نبوی صحبت شد، من به این دلیل که وی در زندان است پاسخ می‌دهم که یکی از مشکلات اساسی نظام این است که نهادهای دیگری عملی را انجام می‌دهند اما فرد دیگری باید پاسخگو باشد. زمانی که آمریکا حاضر بود امتیاز زیادی به ما بدهد ما مرگ بر آمریکا گفتیم. معتقدم کسانی باید به جای نبوی در الجزایر حضور می‌یافتند که مساله گروگان‌ها را تا آن زمان طول داده بودند.

وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۱۹:۵۵
یکی به این زیبا کلام بگه تو که یه عمر سنگ آمریکا رو به سینه زدی چی شدی؟؟؟؟؟؟؟ (162820)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۱:۲۱
بهار لطفا مسئولین دولتی که در راهپیمایی 13 آبان حضور داشتند را معرفی کنید تا مردم انها را بشناسند محمـــــــد شـــــــریعتمــــــــــداری سرپرست وزارت ورزش که شناس عام و خاص است و به عنوان اصلاح طلب نما شناخته می شود که حضور پررنگی داشت شعار هم می داد. (162880)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۱:۲۵
تو که عمری مرگ بر امریکا گفتی چی شد؟؟؟!!! (162886)
kave
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۳:۲۵
تشكر زیباکلام از روحاني بخاطر 13 آبان امسال؟؟؟؟
کلی وزیر شرکت کرده بودن که
خودشون رئیسجمهور هم که هیچوقت شرکت نمیکرد
آقا گیر دادن بدتره الان نگاه کن ما هی گفتیم نگید مرگ بر آمریکا و حساسیت نشون دادیم رو این موضوع پرشور تر از هرسال برگزار کردند
الان هم هی به مداحها گیر بدین تا بد تر شه و اونا تو هر مجلسی شما رو شمر یزید بخونن
گیر نده و مطمئن باش کسی هم حرف سیاسی نمیزنه (163020)
s0roosh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۰۰:۳۶
اگه مرگ بر آمریکا گفتن اثر نداره چرا دوست و دشمن میخوان این شعار حذف بشه؟ (163072)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۰۰:۳۸
ایشان را نمیدانم که با مرگ بر امریکا چه شده است. اما برادر حسین که مرگ بر امریکا میگوید هم اکنون هژمونی رسانه ای شده است. به هر حال مرگ بر امریکا برای عده ای قطعا منفعت اقتصادی دارد. (163074)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۰۰:۴۱
امروز گویا اتفاگی عجیب در بهار افتاده است. حدود ۷۰ نفر از برادارا گویا اینجا بوده اند. از منفی ها معلوم است. (163076)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۱:۴۶
داداش درامدت خوبه ها؟ماشینت بنزه؟ چند تا کارگر داری؟منم جای تو بودم از این کانت ها میدادم. (162907)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۳:۰۹
مغز متفکر
من نه ماشین دارم نه کار نه درآمد
اون چیزی که دارم شرفه که تا کم میارم کسی رو متهم نکنم پول میگیری و همه چیز رو با پول نسنجم
حتما تو هم از انگلیس پول میگیری؟؟؟
من اگر ماشین داشتم و خونه و پول زندگی نمیومدم اینجا با تو سر و کله بزنم (163002)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۰۷:۵۳
یعنی اومدی اینجا با ما سروکله میزنی که خونه و ماشین گیرت بیاد؟ (163144)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۱:۴۹
سنگ امریکا را کجا به سینه زد؟ میگه که اصرار بیهوده و لجبازی واسه گفتن مرگ بر آمریکا منافع ما را نابود کرده، خوب راست میگه. اینهمه گفتیم مرگ بر آمریکا حالا آمریکا مرده یا اینکه جامعه ما دچار مردگی شده؟ آقا وحید، سالانه چندین هزار ایرانی متقاضی گرفتن اقامت در آمریکا هستند. حالا چند تا آمریکایی متقاضی اقامت در ایرانند؟ از همین بگیر برو بالا تا ببینی مرگ مرگ گفتن نتیجه اش چی بوده. (162912)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۳:۰۲
داداش چند وقته سياسي شدي ؟
من از ٧٦ مواضع زيباكلام رو پيگيري مي كنم . ايشان واقعاً حافظ منافع امريكاست (162995)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۰۷:۱۶
با وجود اینکه خودم اصلاحطلبم،ولی زیبا کلام واقعا افراطی است (163138)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۲:۲۲
اینا همه شون نون به نرخ روز می خورن بیچاره ملت (162963)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۳:۱۸
درسته اصلاحاتی هستم ولی این زیباکلام تحلیل هاش قوی نیست و خیلی سنگ آمریکا رو به سینه میزنه
آمریکا که شیطان بزرگه و شکی نیست
ما باید منافع خودمون رو پیدا کنیم (163012)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۰۱:۳۴
تو چی شدی؟ (163109)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۰:۰۶
اینجا دانشگاه است، خیابان نیست و پوپولیسم نباید حاکم باشد.
دمت گرم.یعنی زدی تو برجکش (162833)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۲:۲۵
كي به كي مي گه !!!!!! (162965)
kave
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۳:۴۲
الله کرم اگه لیاقت داشت شهید میشد (163038)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۰۰:۰۴
اره یادتون رفته الله کرم تا دیروز تو خیابان ها چیکار می کرد، اون موقع که الله کرم می زد تو گوش مردم زیبا کلام ها در دانشگاه درس انسانیت و تحمل مخالف به مردم می دادند. (163053)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۰:۰۷
نکات جالب وعمیق ودر خور توجه ای در این مناظره بوده.
1:خضربان:در کل دوران تاریخ می‌بینیم هر زمان که رابطه انگلیس با ایران خوب می‌شود روابط میان آمریکا و ایران از بین می‌رفت و تنها در سال‌های حضور دکتر مصدق رابطه ما بین ایران و‌ آمریکا خوب می‌شود.
2:زیباکلام:هرچقدر آمریکاسیتزی ظرف 34 گذشته بیشتر شده است، بنیادها و اساس‌های ذات جمهوری اسلامی ایران کمرنگ شده است؛ مثل آزادی زندانیان سیاسی و آزادی اندیشه و غیره. امروز نیز نگاه کنیم که آمریکاستیزترین آدم‌های ایران چقدر در آزادی سیاسی و حقوق بشر و هرآنچه که آزادی ذات انسان را در بر می‌گیرد فعال هستند. نه تنها الان بلکه در سال 57 نیز همین بود.
3:حق شناس:بار اصلی فضای ضدآمریکایی آن دوره توسط جنبش‌های مارکسیستی حمل می‌شد و در واقع رقابت شوروی و آمریکا نیز تاثیر خود را در ایران گذاشته بود.
4:حق شناس:این عمل دانشجویان با استقبال بین‌المللی روبرو نشد و به نظر من تهاجم همه‌جانبه عراق یکی از آثار اشغال سفارت آمریکا بود.
5:زیباکلام: یکی از مشکلات اساسی نظام این است که نهادهای دیگری عملی را انجام می‌دهند اما فرد دیگری باید پاسخگو باشد. (162835)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۰:۱۷
بااقای زیباکلام موافق ومردم هم درانتخابات نشان دادند ازشعار خسته شده اندباید خردمندانه بفکر سربلندی وپیشرفت کشوربود (162840)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۰:۱۹
کاش همه اختلاف نظر ها همینطوری ابراز بشه (162842)
خسرو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۰:۳۸
به آقایانی مانند زیبا کلام گوش کنید تا ابن مملکت را از این وضع اسف بار دراوریم.
همه که می دانیم چه مصیبت تاریخی ببار آورده ایم. (162848)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۰:۴۰
همین که الله کرم و خضریان درمناظره شرکت کردن وبه زور متوسل نشدن جای شکرش باقیه. (162850)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۱:۵۰
آن هم به موقعش! (162916)
علیرضا
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۳:۴۷
آقابشرمحترمی که میفرمایی آنهم بموقش!کاش به این سؤال پاسخ میدادی که طرفدارکدام دین ومسلکی؟آیا واقعاً خودراشیعه وطرفدداربزرگان وقدیسینی بنام اهل بیت میدانی؟!!!شک ندارم که نه تنها جوابت مثبته بلکه مرتب دنبال مراسمهای مختلف عبادی میدوی غافل ازآنکه خودبدانی اصول ومعیارهای انسانی نسبتشان با این ادعاها چیست ؟شک ندارم/ولی خدایی بدون اینکه نظربدی داشته باشم یا بخواهم طعنه بزنم توصیه میکنم اینقدرکه مطابق حدسم اهل ادعاهای مذهبی وتشرع هستی کمی هم قصه اصحاب خوارج راخوب بخوانیدتا متوجه شویداصول انسانی وفهم وکمالات معرفتی هیچ ربطی به ادعاهای دینی ومذهبی که قطعاً امثال شماها داریدندارندواینها نصایحی هست که بنده به نوبه خودبه خیلی ازدوستان میکنم.بریدانصافاً بخوانید وبدانیدوبفهمیدکه بااین نوع رفتارهای خودپیروی ازکه راادعا میکنیدودرآخرت جایگاهتان کجاست؟آیابعدازپیامبراکرم ازامیرالمؤمنین حضرت علی(ع) بالاترداشته ایم؟پس ایا دشمن خدا وانسان رذلی بدترازمعاویه وابن ملجم داشته ایم؟پس بروید بخوانید ببینید ویاد بگیریدکه این بزرگان دینمان چگونه بارفتارخودتبلیغ اسلام وانسانیت میکردند.با دشمنان خودکه رذل ترین انسانهای روی زمین بوده اندچگونه رفتارمیکردند.آیا حضرت علی(ع) بامعاویه نامه نگاری نمیکرد؟هم محکوم وسرزنشش میکرد وهم نصیختش مینمود.آنوقت امثال شماها برچه مبنایی با کمال وقاهت با همنوعان وبرادران خود دم ازبرخوردفیزیکی میزنید؟ اونوقت نام خودراانسان وپیرواهل بیت میگذارید؟؟؟!!!کاش میفهمیدید دین واقعی چیست وحقیقت ان کدام است.قصه زندگانی اهل بیت ومحبین واقعی آنهارابخوانیدتا ازکمنددامها وگمراهیهای شیطان رهایی یابید.بدانیدتا زمانی که متعصبانه وبا لجاجت وبدون فکر وتحلیل عقلی وبا احساسات طرفداری ازموضوعات خاص میکنید هیچ فرقی با وهابیهاندارید که خودشما هم انهارامحکوم به بی منطقی میکنیدکه با ابنکه ازکتابها ومعارف خودشان برایشان دلیل می اوریم بازهم قبول نمیکنند.آیا اهل بیت پیروان اینچنین خواسته اند؟؟؟!!!خداوندبه راه راست هدایتتان کند.انشاء الله. (163043)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۲:۲۷
واقعا ، راست گفت كه برگشتش به دانشگاه را بايد تبريك گفت. (162966)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۳:۵۰
هنوز کفن هاشون اتو نکردن، به موقعش میان با چماقشان (163044)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۰:۵۸
ما که بجز پویولیسم چیزی نفهمیدیم از این مناظره..اصولا مناظره را باید شنید تا دید ولی به هرحال زنده باد زیبا کلام (162860)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۱:۱۱
بسیار عالی! (162870)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۱:۲۱
مشکل این اقای زیبا کلام این است که شهروند ایرانی است ودر این مملکت وظیفه یکسری افراد مشحص شده که شهید ومجروح و مفقود شوند واین اقا هم حرافی کند چرا ایشان فکر نمکند اکر شهروند افغان ....عراق....شیلی....کوبا.... فلسطین.....بود درباره امریکا چی میکفت (162879)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۱:۲۶
فانی، ربیعی و قاضی زاده را بخاطر میسپاریم! (162887)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۱:۳۰
آقای زیبا کلام فقط از ضررهای مادی میگن و آقای الله کرم هم بر مبنای احساسات زمان جنگ که متاسفانه این درست نیست.
باید از لحاظ فرهنگی اجتماعی و ... بحث بشه که هیچ وقت نمیشه.!
اینکه قطع رابطه با آمریکا همش سود و همش زیان بوده درست نیست بیاید دید نقاط ضعف و نقاط قوت کدومه که بازم متاسفانه بنا بر احساسات دو طرفه انجام نمیشه..... (162895)
تدبیروامید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۱:۵۴
درود بر زیباکلام که حرف دل مردم را میگوید (162925)
kave
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۳:۴۳
هزاران درود بر زیباکلام (163040)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۱:۵۴
انجمن اسلامی مستقل دیگه از کجا سبز شده ؟!!!
آقایانی که دم از اخلاق و شرع میزنید ، این سوءاستفاده از نام نه اخلاقی است نه شرعی. (162927)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۰۷:۳۹
دوستانی که منفی دادند، مواضع انجمن اسلامی دانشجویان مستقل را بخونند، میفهمند که نقطه مقابل انجمن اسلامی است! (163142)
دروغ شاخدار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۲:۰۰
من می‌گویم 20 میلیون خانه برای مردم با کدام بودجه ساخته شده است !!! (162936)
فرشید ب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۰۱:۲۰
20 میلیون خانه با احتساب حداقل 3 نفر جمعیت هر خانوار میشه خانه دار شدن 60 میلیون نفر! یعنی الان نه تنها هیچ کس نباید اجاره نشین باشه بلکه برای نسل های متوالی باید خانه خالی موجود باشه. البته من فکر می کنم طرف گفته 2 میلیون خانه و منظورش خانه های بی کیفیت مهر باشه که همین عدد هم اغراقه. (163100)
سعید آریاییان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۲:۰۳
صادق زیبا کلام
کلام زیبای تو ، ز عمق روح و روان
فکر مرا باز کرد ، بس که تویی خوش زبان (162937)
فردوسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۰۰:۲۸
اگر شعر تورو میدیدم دیگه کلا قید شاهنامه را میزدم . (163067)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۰۱:۱۳
حال آدم از این چاپلوس مآبی ها به هم می خوره. از زیباکلام بزرگتر در بین اصلاح طلبها خیلیها هستند که در نبودشان حالا ایشان گل کردند. یاد بیان و قلم گرم مهاجرانی، آقاجری و... به خیر.
برای پیشرفت کشور اول باید یاد بگیریم که شیفته ی آدمها نشویم. حرف حق را از زبان هر کس شنیدیم خوب است، و حرف ناحق را از زبان هر کس شنیدیم از او انتقاد کنیم. اما چاپلوسی همیشه مذموم است. (163098)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۲:۱۶
مگه دانستن حق مردم نبود پس چرا اخبار امروز جلو لانه جاسوسی رو سانسور کردید؟؟؟ اونوقت شما میگی رسانه ملی جعبه سانسوره؟ دیگ به دیگ میگه روت سیاه!!!نه فقط شما؟ بلکه تمام رسانه های اصلاح طلب هیچ خبری از لانه جاسوسی تیتر نکردند؟ دانستن حححححق مردم است! دکتر حسن روحانی رییس دولت راستگویان (162953)
پاپیروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۲:۱۶
چه انتظاری از تحلیل گری که بدون تحقیق در مورد حضور یا عدم حضور ریاست جمهوری در مراسم 13 آبان سالهای گذشته اظهار نظر میکند دارید؟ (162954)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۲:۴۱
اگر مذاکرات ایران و 5+1 به نتیجه نرسد اصولگرایان دارای موضع قدرت خواهند بود. (162978)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۳:۰۱
درود بر مدرسها درود برمیرزاکو چک خان ها درود برستار خان ها درود برباقر خان ها درود بر با کری ها درود بر غیور مردانی که برای میهن رفتند وکسانی که برای سربلندی ایران وایرانی همت میکنند درود برکسانی که حسینیند وراه حسین ع را ادمه می دهند. (162994)
ج.ر
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۳:۱۴
به هشت سال درآمدهای کلان نفتی آتش زده شد (163007)
کسری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۳:۲۲
زیبا کلام منطقی و مستدل حرف می زند ؛ واقعا آمریکا ستیزی و هزینه هایی که برای نظام داشته اظهر من الشمس است. قبول کنیم. (163017)
كرامت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۳:۳۲
چرا ما بايد كاري كنيم كه به منافع ملي خودمان ضربه بزنيم مرگ برامريكا به جزئ خوشحالي عراب واسرائيل چيزي در بر ندارد و تعامل با دنيا براي ما بهتر از دشمني با دنيا است آرزوي روزي را دارم كه بزرگان حكومت براي ملت ايران ومنافع ملي آن ايرا ن وايراني بهائ در خور اين ملت را پرداخت كنند. (163026)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۲۳:۴۳
آقا میگید که آمریکا هواپیمای مسافربری ایران رو زد و کلی هموطن جونشونو دادن؟؟ خب این درست و ما هم اینو محکوم میکنیم ولی چرا عراقی که 8سال باهامون جنگید و صدها هزار از هموطنای عزیزمون شهید جانباز و اسیر شدند , هزاران خانه ویران شدند , کلی از تاسیساتمون رو از دست دادیم و هنوز هم آثار جنگ تو آبادان و خرمشهر دیده میشه ولی ما الان به جای اینکه بگیم "مـــرگ بــــر عــــراق" داریم باهاشون روابط اقتصادی و... انــــجــــام مـــیدیــــم؟؟؟؟؟ آقایان اصول گرا ... اینه جوابه خون شهدا؟؟؟؟ (163039)
j.sadeghi86@yahoo.com
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۰۰:۲۸
زیبا کلام یعنی عاشقتم (163066)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۰۰:۳۲
اینکه نظرات مختلف امکان بروز پیدا می کنند، امیدوارکننده و رشد دهنده است. (163070)
اسی
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۰۰:۳۲
باید با مقتضیات زمان جلو رفت اگر بخواهی در تاریخ بمانی باید گفت مرگ بر عراق مرگ بر عربستان (فاجعه مکه) مرگ بر روسیه (163071)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۰۰:۳۶
یه تیتر نزنید از سیزده آبان امسال ها، اشکال نداره مشکل جای دیگست !!!!!!! (163073)
مهدی 92
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۰۰:۵۸
مناظره زمانی فایده دارد که باعث پیشرفت شود. الان آقای زیباکلام باید با کارشناسان اصلاح طلب تر از خود مناظره کند نه با کسانیکه حداقل 100 سال از جامعه عقبتر هستند. (163090)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۰۱:۰۴
درود بر زیباکلام (163095)
محمد
Germany
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۰۱:۲۱
مناظره نبود. اصلا نچسبید. (163101)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۰۱:۵۲
ببینید کی از پوپولیستی بودن ابراز انزجار میکنه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (163112)
اخوان
United States
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۰۲:۱۱
فکر کنم شنیدم بیست میلیون خانه را آقای احمدی نژاد ساختند هرچه فکر می کنم در ببست سال گذشته بیست میلیون خانه ساخته نشده چه رسد به یک دوره هشت ساله. شاید هم این هم شبیه همان هاله نور است. (163115)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۰۳:۲۷
ما ایرانی ها چه اصلاح طلب چه اصولگرا
چه مسمان چه زرتشتی
فقط بلدیم جرف بزنیم موقع عمل که میرسه به درد هیچ کاری نمی خوریم (163125)