به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۴ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب : ۲۰۰۴۹۷
گزارش ۲۵۴ مرگ جدید ناشی از ویروس کورونا در یک روز

جانباختگان ناشی از ویروس کورونا در چین به ۱۳۸۰ نفر رسید

گروه بین‌الملل: شمار موارد مرگ‌ها و عفونت‌های جدید ناشی از ویروس کورونا در چین پس از تغییر معیارهای تشخیصی عفونت ویروسی به شدت افزایش یافته است.
جانباختگان ناشی از ویروس کورونا در چین به ۱۳۸۰ نفر رسید
به گزارش گاردین ارقام منتشر شده در  صبح پنجشنبه ۲۴ بهمن نشان داد، ۲۵۴ مورد مرگ جدید و بیش از  ۱۵۰۰۰ مورد عفونت جدید را در استان هوبئی، کانون شیوع این ویروس مرگبار را نشان می‌دهد- یعنی افزایشی ۳۰ درصدی فقط در یک روز. در حالیکه داده‌ها از سایر سایر استان‌ها هنوز دارد گردآوری می‌شود، شمار مرگ‌های ناشی از ویروس کورونا در سرزمین اصلی چین اکنون به ۱۳۸۰ مورد و شمار موارد عفونت به حدود ۶۰۰۰۰ مورد رسیده است. مقامات در شهر شیان در مرکز استان هوبئی «اقدامات زمان جنگ» را به اجرا در آوردند که بر اساس آن فقط افرادی که به طور فعال در مبارزه به ویروس دخالت دارند، حق خروج از خانه‌هایشان را دارند. از روز پنجشنبه همه ساختمان‌ها مهروموم خواهد شد. مناطق مسکونی نیز مهروموم می‌شوند و تحت نظارت ۲۴ ساعته قرار می‌گیرند. ماموران امنیت ملی این اقدامات را اعمال می‌کنند. دولت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌«ساکنان بدون تایید قبلی حق خروج از خانه‌ها یا مجتمع‌های مسکونی‌شان را ندارند.» و افرادی که این قوانین زیر پا بگذارند« بدون استثنا بازداشت خواهند شد.»
تغییر معیارهای تشخیصی 
کمیسیون بهداشتی استان هوبئی روز پنجشنبه اعلام کرد که افرادی را که بیماری‌شان با سی‌تی‌اسکن تایید شده را هم جز افراد مبتلا به عفونت ویروس کورونا به شمار می‌آورد. قبلا فقط افرادی که با کیت تست تشخیصی عفونت ویروسی‌شان تایید شده بود، جزو بیماران به حساب می‌آیند، اما چین دچار کمبود این تست‌های تشخیصی است. به نظر می‌رسد این تغییر در معیارهای تشخیصی برای فرونشاندن شکایات درباره در دسترس بودن کیت آزمایش و درمان برای ساکنان و همچنین سوالات درباره احتمال گزارش کمتر از حد واقعی موارد عفونت بوسیله مقامات محلی است. کمبود کیت‌های تشخیصی به معنای آن است که بسیاری از ساکنان بیمار نمی‌توانند درخواست درمان کنند، چرا که پذیرش بیمارستانی وابسته نتیجه مثبت تست تشخیصی است. کارکنان پزشکی از مقامات درخواست کرده بودند معیارهای تشخیص ویروس گسترده‌تر شود تا بتوانند شمار بیشتری از افراد را درمان کنند. بعضی از آنها هم قابل‌اطمینان بودن تست‌های تشخیصی را مورد سوال قرار داده‌اند.
کارشناسان می‌گویند گرچه این تغییر معیارها از دیدگاه شفافیت پزشکی خوب است، اما سوالات بیشتری را به دنبال می‌آورد، از جمله اینکه میزان واقعی عفونت در ابتدای ماه ژانویه زمان شروع شیوع بیماری چقدر بوده است؟ آیا استان‌ها و شهرهای دیگر نیز در شمار موارد عفونت تجدیدنظر خواهند کرد؟ به این ترتیب بسیاری از مردم در چین دلیلی دیگری پیدا می‌کندنکه به آنچه دولت چین می‌گوید، اعتماد نکنند.
اخراج رهبران محلی حزب کمونیست
پیامدهای سیاسی شیوع ویروس کورونا روز پنجشنبه ادامه یافت و چندین مقام ارشد اخراج شدند. جیانگ چائولیانگ، رئیس حزب کمونیست ایالت هوبئی از کار برکنار شد و یینگ یانگ،معاون رئیس حزب و  شهردار شانگهای جای او را گرفت. ما گوکیانگ، رئیس حزب کمونیست ووهان نیز برکنار شد و  رئیس حزب در شهر شان‌دونگ مقام او را به عهده گرفت. ژانگ شیائومینگ رئیس امور هنگ‌کنگ و ماکائو در چین نیز روز پنجشنبه از مقامش برکنار شد. تحلیل‌گران می‌گویند این اقدامات باید بوسیله پولیت‌بورو، کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، گرفته شده بود و اقدامی مستقیم از جانب شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین و رهبر حزب کمونیست است. یینگ یانگ که اکنون رئیس حزب کمونیست استان هوبئی- کانون شیوع بیماری- شده است، از مقامات حزب کمونیست در ژجیانگ بود که شی، رئیس‌جمهور فعلی، دبیر حزب کمونیست آن بود. یانگ که دست‌پروده شی شمرده می‌شود، همچنین در کارزار ضد فسادی که ابتکار عمل شی بوده است، شرکت داشت. دو مقام ارشد دیگر استان هوبئی هم در اوائل هفته برکنار شدند: ژانگ جین، رئیس کمیسیون بهداشتی هوبئی در حزب کمونیست و لیو یینگزی، مدیر این کمیسیون. این دو مقام محلی نیز با یک مقام کشوری، وانگ هشنگ، معاون رئیس کمیسیون ملی بهداشت چین جایگزین شدند.
مشکل شفافیت
با اینکه مقامات چین روزانه ارقام جدید میزان تلفات و عفونت‌ها را اعلام می‌کنند، هنوز سوالاتی درباره شفافیت این داده‌های منتشر شده باقی می‌ماند. مقامت همه داده‌های جمعیت‌شناختی را درباره افرادی که مرده‌اند، منتشر نکرده‌اند و به این علت کارشناسان در تجزیه‌وتحلیل اینکه چه گروه‌های از افراد به ویروس کوونا حساس‌ترند دچار مشکل هستند. ویکتور اسمیت، متخصص سیاست چین در دانشکده سیاست و راهبرد جهانی در دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیه‌گو می‌گوید تغییر ناگهانی در روش‌شناسی برای تشخیص موارد بیماری «نگران‌کننده» است. اسمیت گفت: «تغییر در ارقام در امروز ثابت می‌کند که مقامات چینی در تمام این مدت دو مجموعه اعداد درباره موارد ثابت‌شده عفونت داشته‌اند. اگر این طور نبود دولت نمی‌توانست این همه مورد جدید را فقط در یک روز به آمار قبلی بیفزاید.» او افزود:‌«جنبه بسیار نگران‌کننده ارقام جدید در امروز این است که اکثریت عمده موارد اضافه شده جدید فقط مربوط به شهر ووهان است، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا سایر بخش‌های استان هوبئی هم شیوه گزارش‌دهی‌شان را روزآمد کرده‌اند یا نه.»
برچسب ها:  ویروس کورونا