به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۵ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۲۰۰۵۳۵

تورم سوئیس تنها ۰.۲ درصد!

گروه اقتصادی: نرخ تورم سوئیس در نخستین ماه سال جدید در سطح ۰.۲ درصد باقی ماند.
تورم سوئیس تنها ۰.۲ درصد!
به گزارش تریدینگ اکونومیکس، متوسط نرخ تورم سوئیس در ۱۲ ماه منتهی به ژانویه به ۰.۲ درصد رسیده است که نسبت به نرخ تورم ثبت شده برای دوره منتهی به ماه قبل تغییری نکرده است اما ۰.۱ درصد کمتر از نرخ تورم پیش‌بینی شده قبلی برای این کشور محسوب می‌شود.این تورم ۰.۲ درصدی که یکی از بالاترین ترین سطوح تورم ثبت شده در سوئیس از پنج ماه قبل تاکنون محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت در بخش لباس و پوشاک قرار گرفته که تورم آن از ۱.۳ درصد ماه دسامبر به ۲.۴ درصد در ماه ژانویه افزایش یافته است. تورم در بخش رستوران و هتلداری نیز از ۰.۶ درصد به ۱.۲ درصد رسیده است و تورم بخش حمل و نقل نیز ۰.۱ درصد اندازه گیری شده است.متوسط نرخ تورم سوئیس در بازه زمانی ۱۹۵۶ تا ۲۰۱۹ معادل ۲.۳۸ درصد بوده است که در این بین بالاترین تورم ثبت شده مربوط به نرخ ۱۱.۹۲ درصدی دسامبر سال ۱۹۷۳ و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۱.۴ درصدی اوت سال ۲۰۱۵ بوده است.هسته تورمی که تغییرات قیمتی انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد طی این مدت به منفی ۰.۲ درصد رسیده است. بر مبنای ماهانه نیز تورم سوئیس در ماه ژانویه منفی ۰.۲ درصد بوده است.

هم‌چنین تا پایان ماه ژانویه امسال نرخ بیکاری در سوئیس به ۲.۵ درصد افزایش پیدا کرده است که نسبت به ماه قبل آن ۰.۲ درصد بیشتر بوده و بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور طی شش ماه اخیر محسوب می‌شود.
در این مدت شمار افراد فاقد شغل در مقایسه با ماه قبل ۳۷۴۱  نفر بیشتر شده و به ۱۲۱ هزار و ۱۸ نفر رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، شمار افراد بیکار در سوئیس ۲۹۴۴  نفر کاهش داشته است که معادل ۲.۴  درصد کل جمعیت بیکاران است.در بین جوانان، نرخ بیکاری افراد ۱۵ تا ۲۴ سال سوئیسی بدون تغییر نسبت به رقم ثبت شده در ماه قبل به ۲.۴ درصد تا پایان ماه ژانویه رسیده است که کمترین رقم در طول هشت ماه اخیر محسوب می‌شود. طی این مدت شمار بیکاران جوان سوئیسی با ۱.۷  درصد افزایش (معادل ۲۰۷  نفر) به ۱۲ هزار و ۵۹۷  نفر رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اما شمار جوانان بیکار سوئیسی ۸.۱  درصد (معادل ۱۰۶۰  نفر) کمتر شده است.نرخ بیکاری تعدیل شده که عوامل متغیر فصلی را نیز در محاسبه نرخ بیکاری در نظر می‌گیرد تا پایان ماه ژانویه در سطح ۲.۳ درصدی قرار گرفته است که نسبت به ماه قبل خود تغییری نکرده است.
متوسط نرخ بیکاری سوئیس از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۸ برابر با ۳.۲۲ درصد بوده است که بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده مربوط به ۵.۷۰ درصد ژانویه ۱۹۹۷ و کمترین نرخ بیکاری ثبت شده نیز ۱.۵ درصد می ۲۰۰۱ بوده است.
برچسب ها: تورم سوئیس