به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۶ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۲۰۰۶۴۰

روایت نادر مشایخی از بهانه‌های ماندن در وطن

گروه فرهنگی: نوای موسیقی‌ ارکستر فرهنگ و هنر به رهبری نادر مشایخی امشب (۲۵ بهمن‌ماه) در تالار رودکی به صدا درآمد. این اجرا به قطعاتی از دوران‌های مختلف تاریخ اختصاص داشت که برخی از آنها روزگاری به بهانه مفهوم «صلح» ساخته شده بودند و امروز برای ما و نسل‌های بعدی به یادگار مانده‌اند.
روایت نادر مشایخی از بهانه‌های ماندن در وطن
به گزارش ایسنا، ارکستر فرهنگ و هنر که سال 93 تاسیس شده بود، شامگاه جمعه (25 بهمن‌ماه) و در دومین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی به روی صحنه رفت.پیش از آغاز اجرا، فیلم مستند کوتاهی از نادر مشایخی که رهبری بخشی از قطعات اجرای جمعه شب اکستر را برعهده داشت، به نمایش درآمد. این فیلم که به بهانه بزرگداشت نادر مشایخی در این دوره از جشنواره موسیقی ساخته شده بود، روایتی کوتاه از بهانه‌های ساده ولی زیبای این هنرمند برای ماندن در ایران را به تصویر کشیده بود. مشایخی در این فیلم کوتاه از زیبایی هر صدایی حتی سروصداهای شلوغی شهر تهران در زیر پل کالج سخن گفت و یادآور شد که هر صدایی می‌تواند به نوبه خود یک نوای موسیقی باشد.پس از نمایش فیلم، محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی) و شاهین فرهت (دبیر جشنواره) که در این اجرا حضور داشتند، به صورت نمادین از نادر مشایخی تقدیر کردند و اعلام شد که بزرگداشت اصلی به صورت رسمی در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر انجام می‌شود.بخش نخست اجرای ارکستر فرهنگ و هنر توسط شهرام توکلی رهبری شد و این موضوع توسط توکلی اینگونه توضیح داد شد که «متاسفانه به دلیل کسالتی که آقای مشایخی دارند امکان این نبود که در تمام اجرای برنامه حضور داشته باشند؛ بنابراین قرار شد رهبری بخش اول را من و بخش دوم را ایشان انجام دهند.»

پس از حضور مشایخی در بخش دوم اجرا، سه قطعه برای حاضران نواخته شد. مشایخی که روی یک صندلی نشسته بود، پیش از اجرای هر قطعه رو به تماشاگران پیشینه قطعات انتخاب شده را به زبانی ساده و صمیمی توضیح می‌داد.او در ابتدا در سخنانی بیان کرد که پیش از این قطعاتی را (در بخش اول) شنیدید که برای دوره‌های مختلف بود و دیدید که جوانان چقدر با علاقه و ظرافت آنها را اجرا می‌کنند. در بخش دوم به موسیقی‌ای پرداخته می‌شود که شاید چندان در ایران شنیده نمی‌شود، اما دوست داشتیم این قطعات اینجا نواخته شوند تا شما متوجه شوید چقدر جوانان ما در حوزه موسیقی می‌توانند این قطعات را درک کنند و در اجرای آن نرمش یا انعطاف‌پذیری داشته باشند.مشایخی یادآور شد که قطعه اول در قرن هفدهم ساخته شده و درباره صلح است. صلح برای آن دوره و بعد از جنگ‌های صلیبی یک ارمغان بوده است. او همچنین قطعه دوم را متعلق به قرن نوزدهم دانست که با بخش‌های کوتاهی از سکوت همراه بود؛ سکوتی که به باور مشایخی می‌تواند باعث درک بهتر موسیقی شود.این رهبر ارکستر پیش از اجرای قطعه سوم نیز ضمن بیان توضیحاتی درباره آن، اظهار کرد که این روزها وضع عجیبی پیش آمده و همگی عذاب وجدان داریم.

نام قطعه آخر «خدایا به ما صلح عطا کن» بود که بنا به توضیح مشایخی پس از بمب‌گذاری قطاری در اسپانیا که حدود ۱۵۰ نفر در آن حادثه کشته شدند، ساخته شد.اما از نکات قابل توجه اجرای جمعه شب، صدای شاتر پشت سر هم دوربین‌های عکاسی حین اجرا بود که به نوعی باعث بهم خوردن حواس تماشاگران می‌شد.همچنین با وجود اینکه اجرای ارکستر فرهنگ و هنری به رهبری نادر مشایخی یکی از اصلی‌ترین اجراهای این دوره از جشنواره موسیقی فجر مسحوب می‌شود و استقبال خوب تماشاگران حاضر در سالن نیز همراه شده بود، اما به دلیل اینکه سالن به اندازه کافی پر نشده بود، پیش از آغاز اجرا از افرادی که در بالکن نشسته بودند درخواست شد که به سالن پایین بروند تا جمعیت به صورت متمرکزتری در سالن اصلی حضور داشته باشند.سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۴ بهمن ماه به صورت رسمی اجراهای خود را آغاز کرده و تا ۳۰ بهمن ادامه خواهد داشت. اختتامیه این جشنواره نیز یکم اسفند ماه برگزار خواهد شد.