به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۶ ساعت ۱۹:۴۴
کد مطلب : ۲۰۰۷۸۲
درخواست پنج کشور

ایران جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را تحویل دهد

ایران جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را تحویل دهد
گروه بین‌الملل: مقامات پنج کشور مرتبط با هواپیمای اوکراینی که در تهران سرنگون شد، در دومین نشست مشترک خود بر لزوم پاسخ‌گویی ایران به سوالات متعدد درباره این حادثه تاکید کردند و خواستار ارسال جعبه سیاه هواپیما به خارج از ایران برای بازخوانی آن شدند.
نشست مشترک وزرای خارجه کانادا، اوکراین، افغانستان، وزیر دفاع سوئد و یک مقام ارشد وزارت خارجه بریتانیا روز شنبه ۲۶ بهمن در حاشیه نشست امنیتی مونیخ برگزار شد که نتیجه آن صدور بیانیه‌ای دو ماده‌ای بود. این بیانیه را فرانسوا-فیلیپ شامپین، وزیر خارجه کانادا قرائت کرد که ایران را به تعجیل در انجام مسئولیت‌های خود بر اساس معاهدات بین المللی فرا می‌خواند. وزیر خارجه کانادا در اظهارات خود عنوان کرد که مقامات پنج کشور یادشده در این نشست مشترک بر اجرای عدالت، شفافیت و مسئولیت پذیری کامل ایران تاکید کرده‌اند.
فرانسوا-فیلیپ شامپین افزود که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز به عنوان مهمان به این نشست پیوسته که به او گفته شده ایران باید بلادرنگ به پرسش‌های بسیاری که پیرامون این رخداد تراژیک وجود دارد، پاسخ دهد. بیانیه مقامات پنج کشور مورد اشاره نیز در وهله اول بر همکاری ایران بر انجام تحقیقات کامل پیرامون این رخداد بر اساس معاهده هوانوردی غیرنظامی بین المللی تاکید می‌کند. به گفته وزیر خارجه کانادا، این امر به معنای آن است که ایران باید جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده را به یکی از مراکزی که توانایی بازخوانی آن را دارند، تحویل دهد. ایران تاکنون از ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی خودداری کرده است. محمدجواد ظریف، نیز روز جمعه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، عنوان کرد که جعبه سیاه این هواپیما از ایران خارج نخواهد شد. این در حالی است که مقامات ایران اذعان داشته‌اند این کشور توانایی و امکانات خواندن جعبه سیاه هواپیما را ندارد. اما ظریف می‌گوید که باید امکان این امر در اختیار ایران قرار داده شود.
 فرانسوا فیلیپ شامپین در ادامه بند دوم بیانیه پنج کشور یادشده را قرائت کرد که ایران را به پرداخت سریع غرامت به بازماندگان قربانیان این حادثه بر اساس استانداردهای بین المللی فرا می‌خواند. پیش از این ولودیمیر زِلِنسکی رئیس جمهوری اوکراین گفته بود: «ایرانی‌ها بلافاصله ۸۰ هزار دلار به خانواده هر قربانی پرداخت کردند اما این مبلغ خیلی کم است. ما برای اینکه غرامت بیشتری بپردازند به آنان فشار خواهیم آورد.» مقامات پنج کشور نام برده روز ۲۶ دی امسال در لندن اولین نشست مشترک خود را برگزار کرده بودند. در جریان سرنگونی هواپیمای اوکراینی که مقامات ایران بعد از سه روز، سرانجام پذیرفتند پدافند موشکی عامل آن بوده، شهروندان دو تابعیتی و خارجی نیز قربانی شدند. پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین حامل ۱۴۶ شهروند ایرانی، ۶۱ شهروند کانادایی که عمدتاً تابعیت دوگانه داشتند، ۱۱ شهروند اوکراینی، و نیز تعدادی شهروند افغانستان، سوئد و بریتانیا بود که همه آنها کشته شدند.