کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چرا کاسیاس می‌تواند و دایی نه؟

27 بهمن 1398 ساعت 10:58

گروه ورزشی: انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال اسپانیا نزدیک است و روبیالس که تا چند هفته پیش خود را بی رقیب می دانست حالا با یک رقیب جدی مواجه شده که نامش ایکر کاسیاس است.


به گزارش آی اسپورت، این که چه کسانی در این انتخابات شرکت کنند مانند ذات هر انتخاباتی تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی نیست چرا که همیشه باید صبر کرد تا مطمئن شد آیا با توجه به ویژگیهای اعلام شده فرد جدیدی حضور دارد که در این انتخابات شرکت کند یا خیر. ذکر این جملات بدیهی به این دلیل است که همین بدیهیات در انتخابات فدراسیون فوتبال ایران تا حد قابل تأملی رعایت نمی‌شود!به عنوان مثال پرواضح است که از مدت ها قبل بسیاری از مقامات فوتبالی و غیر فوتبالی می‌دانند چه کسانی نامزد هستند و حتی اگر به آقایان برنمی خورد باید بگوییم که می‌دانند چه کسانی انتخاب خواهند شد! در فدراسیون های مختلف ورزشی ایران هم چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد و گاهی تنها یک نامزد، چنان از پیروزی در انتخابات بدون رقیب به وجد می آید که مخاطب واقعاً شک می کند آیا پیروزی در انتخابات یک نفره هم هیجان دارد یا خیر.ایکر کاسیاس دروازه بان سابق و محبوب رئال مادرید و تیم ملی فوتبال اسپانیا اخیراً اعلام کرده که می‌خواهد رقیب لوییس روبیالس باشد. اگر فکر می کنید یکی از برگ برنده های ایکر می تواند این باشد که سالهاست حمایت بی چون و چرای بزرگانی چون پویول، ژاوی، رائول و دل بوسکه و ده‌ها ستاره و ابر ستاره فوتبالی و غیر فوتبالی اسپانیا را دارد اشتباه می‌کنید. در واقع همه این حمایت ها بسیار مهم و حیاتی است اما برگ برنده اصلی کاسیاس در قدم اول این است که تمام ویژگی های لازم برای کاندید شدن در انتخابات فدراسیون فوتبال اسپانیا را دارد.برای اینکه بدانید این ویژگی ها چه هستند چند قدم به عقب بر می گردیم و شاید دیگر نیازی به مقایسه نباشد در هر قدم به راحتی می توانید این وضعیت ایده‌آل اما واقعی را با وضعیت مشابه خود در ایران مقایسه کنید. هر کدام از این ایالت های کشور اسپانیا که رسما به کشور ۷۲ ملت تبدیل شده و همچنان با احساسات جدایی طلبانه آندولوسیا در جنوب، کاتالونیا در شرق، گالیسیا در غرب و باسک در شمال دست و پنجه نرم می کند، به مناطق ده گانه فوتبال تقسیم شده است.

هر منطقه هیئت فوتبال یا همان کمیته محلی فوتبال خود را دارد و رئیس هیئت فوتبال هر منطقه با رای مستقیم و شفاف مردم منطقه انتخاب می شود. در هیئت فوتبال اصلی هر ایالت نیز اشخاصی انتخاب می شوند که جدا از رای مردم منطقه و ایالت، از حمایت تیم‌های فوتبال باشگاهی همان ایالت و هواداران همچنین شهرداران شهر برخوردار هستند. افتخار وزارت ورزش و جوانان کشور اسپانیا که اتفاقاً با همین عنوان مشابه نسبت به ایران زیر ذره بین قرار دارد این است که اوج تاثیر گذاری اش در انتخابات فدراسیون فوتبال به اندازه یک رای از سوی یک شهروند است.رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا کسی است که حداقل 5 ویژگی زیر را دارد اما بیشترین رای را از سوی روسای هیئت‌های فوتبال سراسر کشور اسپانیا کسب می‌کند:اول اینکه ملیت اسپانیایی دارد هرگز مرتکب جرم نابخشوده نشده سابقه کیفری ندارد و به اصطلاح طبق قانون اساسی اسپانیا یک شهروند خوب است.دوم اینکه به غیر از زبان مادری به عنوان یکی از زبان های زنده دنیا یعنی اسپانیایی حتماً به یک زبان زنده دیگر تسلط کامل دارد.سوم اینکه مدرک اطلاعات عمومی فیفا را که هر سال یک بار برگزار می شود در اختیار داشته و یا فارغ التحصیل رشته مدیریت ورزشی است.چهارم اینکه به عنوان بازیکن، مربی، عضو کادر فنی و یا حتی روانشناس تیم حداقل برای یک فصل کامل در لالیگا یا لیگ دسته اول تا سوم رسمی اسپانیا مشغول به کار بوده باشد.مسئله پنجم این است که هیچ مشکل مالیاتی نداشته و از دید اداره مالیات و نهادهای امنیتی یک شهروند خوب محسوب شود همچنین حساب بانکی او هیچ بی نظمی نداشته و ثروتش در حدی باشد که طبق فرمول و قوانین اداره مالیات معادل یک سوم ضرر مالی فدراسیون فوتبال اسپانیا در یک سال را در ثروت خود داشته باشد.

البته قرار نیست کسی که صلاحیتش در این انتخابات تایید می شود همه این موارد را در بهترین حالت دارا باشد اما به نظر می‌رسد ایکر کاسیاس گزینه ایده‌آلی محسوب شود طوری که به واقع هر پنج مورد را تجربه کرده و به ثبت رسانده است. او حتی در کلاس های درجه یک فیفا و یوفا برای مربیگری شرکت کرده و مدرک مدیریت ورزشی خود را از دانشگاه سالامانکا اخذ کرده است.به بهانه ماجرای کاسیاس و انتخابات فدراسیون فوتبال اسپانیا بد نیست کمی هم به شرایط انتخابات در فدراسیون فوتبال ایران بیندیشیم. آیا کسانی که برای شرکت در این انتخابات نام نویسی و اعلام آمادگی کرده‌اند به واقع فیلترهایی استاندارد مانند آنچه که گذشت را تجربه کرده‌اند؟
اصولاً برای فدراسیون فوتبال ایران موضوع مهمی به نام استقلال چقدر واقعی است و در دوره های مختلف ماجرای نفوذ وزارت ورزش و جوانان در دل بسیاری از فدراسیون های ورزشی چقدر صحت دارد و تا چه میزان می‌تواند خطرناک و به فرض درست بودن نگران کننده باشد؟ برای این انتخابات هم دیر به نظر می رسد اما امیدواریم در اولین فرصت ممکن فکری تاریخی و جدی به حال استقلال فدراسیون فوتبال کنند و فیلترهایی بین المللی برای نامزد شدن در انتخابات در نظر گرفته شود.


کد مطلب: 200853

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/200853/چرا-کاسیاس-می-تواند-دایی-نه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir