کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اشتغال ۶۰ درصدی بانوان در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

بانوان مدیران موفق‌تر و کاراتری هستند

27 بهمن 1398 ساعت 11:25

گروه جامعه: رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر ضرورت طراحی نقشه راهی منسجم از سوی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی برای کاهش خطرات تهدیدکننده سلامت بانوان، دختران و مادارن ایرانی تاکید کرد.


به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی در جشن میلاد کوثر که به مناسبت ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن در دانشکده پزشکی برگزار شد، با اشاره به سجایای اخلاقی و ارزنده بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا(س)، القاب و کنیه‌های متعدد ویژه آن حضرت را نشان از جایگاه ویژه و ممتاز ایشان از سوی اقدس الهی دانست.
رییس دانشگاه با تاکید بر اهمیت آسیب‌شناسی و کاهش موانع توسعه سیاسی، مدنی، اجتماعی و فرهنگی بانوان ایرانی،  لزوم انجام حرکت‌های جمعی سیاست‌گذاران برای دستیابی به شرایط مطلوب بانوان در عرصه‌های مختلف را ضروری دانست.
سهم فعالیت بانوان در جامعه ایرانی بسیار اندک است
وی با بیان این که راهکارهای علمی برای حضور بیش از پیش زنان در جامعه باید ترسیم شود، تاکید کرد: علیرغم رشد حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماع، اما کماکان سهم فعالیت بانوان در جامعه ایرانی بسیار اندک است.
بانوان مدیران موفق‌تر و کاراتری هستند
دکتر زالی با بیان اینکه حقیقات نشان می دهد زنان در وظایف مدیریتی نه تنها ضعیف‌تر از مردان نیستند، بلکه توانایی بیشتری هم دارند، خاطرنشان کرد: مطالعاتی که طی پنج سال اخیر در دنیا صورت گرفته نشان از این دارد که بانوان مدیران موفق‌تر، کاراتر و بهینه‌تری نسبت به مردان هستند.رییس دانشگاه با بیان اینکه امروزه زنان حدود ۳۴ درصد از نیروهای فعال فضانوردی ناسا را تشکیل می دهند، گفت:همچنین درآینده ای نه چندان دور اولین انسانی که طی ماموریتی تازه پا بر کره مریخ می گذارد، یک زن خواهد بود.وی در ادامه با اشاره به توانایی‌های منحصر به فرد بانوان افزود: در اواخر ماه مارس که بی تردید ماهی پر افتخار برای زنان محسوب می شود، اولین برنامه سفر به فضا را که تمام شرکت کنندگان آن زن هستند، طراحی و اجرا می‌شود.وی با اشاره به تفاوت های مغز زنان و مردان، توضیح داد: میزان حجم مغز بانوان درصد ناچیزی از مردان کمتر است اما در علم پزشکی و عصب شناسی تایید شده که چگالی، تراکم و نورون‌های مغز زنان به مراتب از مردان بیشتر است.
حس شنوایی و گویایی زنان ۱۱ درصد بیشتر است
زالی با بیان اینکه حس شنوایی و گویایی زنان ۱۱ درصد از مردان بیشتر است، با تاکید بر این که بروز احساسات در زنان و مردان  به دلیل نحوه و شکل گیری هیپوکام (یکی از اجزای مغز) متفاوت است،‎ اظهار کرد:  سـاخـتـار مغز زنان و مردان نه تنها با یکدیگر متفاوت است، بلکه مـردان و زنان از مغزشان به طـرز مــتفاوتی استفاده می‌کنند، به گونه ای که ثابت شده مغز زنان بیشتر بر پایه آمیزه‌های اجتماعی و مودت ترسیم شده است.
خانم‌ها بیش از مردان بی‌مهری و ناملایمات را در ذهن ذخیره می‌کنند
دکتر زالی این مهم را که بانوان خشونت و بدرفتاری را بیش از مردان به ذهن می سپارند پیامی تلخ دانست و گفت: خانم‌ها به دلیل دارابودن حافظه سرشار اجتماعی بیش از مردان بی‌مهری و ناملایمات را در ذهن خود ذخیره می‌کنند.وی حضور پررنگ تر بانوان را در عرصه های مدیریتی خواستار شد و افزود: در حال حاضر سهم بانوان کارآفرین در کشور کسری از ۱۰ درصد و در حوزه استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان که چرخه نوین اقتصادی کشور محسوب می شود نیز تنها ۲۰ درصد است که باید این سهم باتوجه به قابلیت‌های ارزنده بانوان افزایش یابد.
طراحی نقشه راه جهت کاهش خطرات تهدیدکننده سلامت بانوان
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با تاکید بر ضرورت طراحی نقشه راهی منسجم از سوی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی برای کاهش خطرات تهدیدکننده سلامت بانوان، دختران و مادارن ایرانی، اظهار کرد: با توجه به انعطاف‌پذیری بالای تاندون‌ها و مفاصل بانوان، بیماری آرتروز آنان را تهدید می‌کند، همچنین با کاهش ترشح هورمون استروژن و بالا رفتن سن  نیز درصد ابتلا به پوکی استخوان در زنان افزایش می‌یابد.شانس بیشتر ابتلا به افسردگی، میگرن، ام اس، تیروئید، سندرم خستگی مزمن، اضطراب و اختلال در خانمها در مقایسه با آقایان از دیگر مواردی بود که رییس دانشگاه به آن اشاره کرد و این مهم را نیازمند توجه و مداخله جدی دانست.
مشارکت پایین اقتصادی بانوان در کشور
وی در ادامه از معدل پایین مشارکت بانوان ایران نسبت به آمار جهانی خبر داد و افزود: سهم ایران  از مشارکت بانوان ۱۷ درصد، ترکیه ۳۴ درصد، نروژ ۶۰ درصد و کانادا ۶۱ درصد است که این آمار بیانگر مشارکت پایین اقتصادی بانوان در کشور است.دکتر زالی با اشاره به سهم کمتر بانوان از فرصت‌های شغلی، گفت: این آمار در مقایسه به مردان یک به  پنج تا یک به هفت است. بنابراین در این رابطه موضوعاتی همچون استفاده از ظرفیت‌های نوین شغلی، بیکاری مستمر منجر به بی‌اشتغالی و دستمزدهای نابرابر برای زنان سرپرست خانوار در مقایسه با مردان باید مورد توجه قرار بگیرد.
ضرورت برنامه‌ریزی برای کاهش مشکلات بانوان بیوه و سرپرست خانوار
رییس دانشگاه با اشاره به مشکلات پیش روی بانوان در کشور، ضرورت برنامه ریزی برای کاهش مشکلات بانوان بیوه و سرپرست خانوار را خواستار شد و اظهار کرد: سهم بانوان بیوه در کشور قابل توجه است به شکلی که ۷۸ درصد این بانوان بعدها ازدواج نمی‌کنند.وی با تاکید بر راهبردهای تحکیم بنیان خانواده، تصریح کرد: کودک همسری و در مقابل آن بالارفتن سن ازدواج عامل مهمی در افزایش آمار طلاق و مشکلات مربوط به فرزندآوری محسوب می‌شود. درحالیکه در ازدواج باید تمامی موارد از جمله توان ذهنی و بیولوژیک و سایر موارد مورد توجه قرار گیرد.
تجرد قطعی زنان بعد از ۳۰ سالگی  سه برابر مردان است
زالی با بیان اینکه در جامعه ایرانی میزان شانس و تجرد قطعی بعد از ۳۰ سالگی در زنان  سه برابر مردان است، افزود: تجرد به هیچ عنوان آسیب اجتماعی نسیت ولی این مهم نگرانی اجتماعی تلقی می‌شود.دکتر زالی در ادامه ازدواج سهل و آسان، شرکت زوجین در کلاس‌های توانمندسازی و آمادگی بانوان برای زندگی مشترک را نیازمند تدوین راهکارهای اساسی دانست و اظهار کرد: حضور زنان در جوامع مدنی، اشتغال مناسب، فرصت برابر، افزایش دستمزد، پیشگیری از کودک همسری و تسهیل فرآیندهای ازدواج  از جمله مسایل مهم نیازمند توجه و عزم جدی مسئولان است.
سهم  اشتغال ۶۰ درصدی بانوان در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی
وی از سهم  اشتغال ۶۰ درصدی بانوان در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خبر داد و گفت: ۵۹ و یک دهم درصد دانشجویان فعلی پزشکی و غیرپزشکی در دانشکده‌های ۱۲ گانه دانشگاه  دختر هستند. همچنین بانوان عضو هیئت علمی ۴۱ درصد این آمار را به خود اختصاص می‌دهند که در این زمینه نیز وضعیت نسبتا مطلوبی داریم.وی با اشاره به فعالیت ۳۳ درصدی بانوان در کسوت مدیریت دانشگاه، اظهار امیدواری کرد که بتوان در سالهای آتی بیش از پیش از ظرفیت‌ها و ذخائر ارزشمند مدیریتی بانوان در دانشگاه استفاده کرد.


کد مطلب: 200859

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/200859/بانوان-مدیران-موفق-تر-کاراتری-هستند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir