کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بحران مهاجرت در ورزش ایران؛

کوچ ستاره‌های ورزش ایران ادامه دارد

اعتماد آنلاین , 27 بهمن 1398 ساعت 13:05

گروه ورزشی: در بمباران خبرهای بد برخی تلخی‌ها به حاشیه رانده و کمتر دیده می‌شوند. وقتی بحران شدید است شاید کسی به آسیب‌های کوچک‌تر نگاه نکند، اما آنچه در ماه‌های اخیر بر ورزش ایران گذشته خود کم از بحران ندارد.


دختر تاریخ‌ساز تکواندو خانه را ترک کرد
کیمیا علیزاده تنها ورزشکار زن ایرانی است که موفق شده بر بزرگ‌ترین سکوی ورزش جهان بایستد و مدال المپیک را بر گردن بیاویزد. او که از سال 2016 پس از المپیک ریو مدت‌ها با مصدومیت دست به گریبان بود حالا در آستانه المپیک توکیو یکی از جدی‌ترین امیدهای ایران برای کسب مدال به حساب می‌آمد، اما مهاجرت علیزاده محاسبات را به هم ریخت.پس از مطرح شدن خبر مهاجرت علیزاده پولادگر رئیس فدراسیون شطرنج در واکنش به این اتفاق گفت: «برخلاف برخی جوسازی‌ها و شایعات رسانه‌های بیگانه، علیزاده نه تنها به مربی خود حتی به پدرش هم هدف از این سفر را تفریح و استراحت عنوان کرده و جای شگفتی است که در شرایط حساس کنونی کشور، برخی رسانه‌های بیگانه با اهداف سیاسی به سفر این ملی‌پوش کشورمان پرداخته‌اند. اینکه از سوی برخی رسانه‌های بیگانه و فرصت‌طلب موضوعاتی از جمله بی‌توجهی و محدودیت و این‌جور موارد در خصوص ایشان مطرح می‌شود، کذب محض، غیرمنصفانه و دور از واقعیت است.»کیمیا علیزاده اما برخلاف ادعای رئیس فدراسیون با پستی در اینستاگرام مهاجرت خود را تأیید کرد و نوشت: «سال‌هاست هر طور خواستند بازی‌ام دادند. هر کجا خواستند بردند، هرچه خواستند پوشیدم. هر جمله‌ای دستور دادند تکرار کردم. هر زمان صلاح دیدند مصادره‌ام کردند. مدال‌هایم را [...] به مدیریت و درایت خودشان نسبت دادند. من برایشان مهم نبودم. حالا که نیستم می‌گویند تن به ذلت داده‌ام. آقای ساعی! من آمدم تا مثل شما نباشم و در مسیری که شما پیش رفتید قدم برندارم. من در صورت تقلید برخی رفتارهای شما بیش از شما می‌توانستم به ثروت و قدرت برسم. من به اینها پشت کردم. من یک انسانم و می‌خواهم بر مدار انسانیت باقی بمانم.»
مهره‌های شطرنجی که ایران از دست داد
اما در بحران فزاینده مهاجرت نخبگان ورزشی، رشته شطرنج در بدترین شرایط قرار دارد. علیرضا فیروزجا به گواه کارشناسان نابغه شطرنج جهان است. زمانی که فیروزجا 15ساله بود، هیکارو ناکامورا، شماره 2 شطرنج سریع جهان، او را یکی از سه شطرنج‌باز برتر جهان خطاب کرد. ایوان سوکولوف مربی تیم ایران در سال 2018 نیز فیروزجا را با ویشی آناند جوان مقایسه کرده و گفته بود او با قدرت پیش‌بینی، ذهن و سرعتی که دارد می‌تواند قهرمان جهان شود.در ماجرای فیروزجا این شطرنج‌باز نابغه به دلیل اختلاف با فدراسیون شطرنج ایران، بازی زیر پرچم فیده و در نهایت تغییر تابعیت، حساسیت ماجرا را بالا برده بود. اما با وجود این مسائل، فیروزجا نمایشی فوق‌العاده در مسکو از خود به اجرا گذاشت. نمایشی که اثبات استعداد بی‌نظیر او در شطرنج بود. و حقیقت را تلخ‌تر از قبل کرد؛ علیرضا فیروزجا نابغه شطرنج دیگر برای ایران بازی نخواهد کرد.ماجرا اما به فیروزجا ختم نشد. میترا حجازی‌پور قهرمان شطرنج آسیاست. او عنوان استاد بزرگ زنان را در سال 2015 از آن خود کرده و از رده خردسالان تا بزرگسالان دارای مجموعه‌ای از افتخارات جهانی و قاره‌ای است.
حجازی‌پور از تیم ملی شطرنج اخراج شد
حضور بدون حجاب میترا حجازی‌پور در مسابقات شطرنج سریع و برق‌آسای روسیه موجب رقم خوردن حواشی بسیاری شده است. مهرداد پهلوان‌زاده رئیس فدراسیون شطرنج در واکنش به این موضوع گفته: «ما برای حجازی‌پور معرفی‌نامه کشور ایران را صادر نکرده بودیم و او به صورت آزاد در این مسابقات شرکت کرد. زمانی که متوجه بدون حجاب بودن حجازی‌پور شدیم، به سرعت اعتراض خود را به فدراسیون جهانی شطرنج اعلام کردیم، اما به دلیل تعطیلات کریسمس، ترتیب اثر داده نشد و به همین دلیل این شطرنج‌باز با پرچم ایران حضور داشت. حجازی‌پور دیگر در تیم ملی ایران جایی نخواهد داشت.»
استعفای خادم‌الشریعه از تیم ملی 
داستان باز هم در شطرنج به همین‌جا ختم نشد. سارا خادم‌الشریعه استاد بزرگ شطرنج ایران طی چند سال اخیر افتخارات زیادی کسب کرده و البته یکی از شطرنج بازانی که فدراسیون روی او حساب خاصی باز کرده بود. در شرایطی که فدراسیون به دلیل مهاجرت فیروزجا و حضور بدون حجاب میترا حجازی‌پور در مسابقات تحت فشار بود، سارا خادم‌الشریعه طی پستی در اینستاگرام خود اعلام کرد از تیم ملی استعفا داده است. پس از کناره‌گیری او از تیم ملی گمانه‌زنی در مورد مهاجرتش بالا گرفت. خادم الشریعه در واکنش به شایعه مهاجرت در اینستاگرامش نوشت: «در ایران هستم و قصد مهاجرت ندارم. چند سالی است که به صورت انفرادی و با هزینه شخصی در مسابقات مختلف بین‌المللی به عنوان یک ایرانی شرکت می‌کنم و این روال ادامه خواهد داشت. تعدادی از این مسابقات به صورت ملی است و این اعزام‌ها زیر نظر فدراسیون و وزارت ورزش صورت می‌پذیرد که از این پس از حضور در هرگونه مسابقه ملی که تحت نظر فدراسیون، وزارت ورزش یا کمیته المپیک باشد، به عنوان ملی‌پوش یا نماینده یا هر چیز دیگری که بنامند، انصراف می‌دهم. این به معنای تغییر ملیتم نیست. شطرنج یک ورزش فکری است و دنیای عجیبی دارد. من می‌خواهم در فضایی آرام، بدون فشار و استرس و تهدید، فقط و فقط روی کارم تمرکز کنم. نمی‌‌گذارند، نمی‌فهمند و نخواهند فهمید. دلایل تصمیمم برای کسانی که باید ببینند روشن است، شاید نمی‌خواهند ببینند و این تصمیم آنهاست نه من! من فعلاً قصد مهاجرت ندارم و کسی هم حق ندارد مرا وادار به ماندن یا رفتن کند.»وقتی در طول چند ماه چند ستاره ورزشی در رشته‌های مختلف وطن را ترک می‌کنند و تابعیت کشورهای دیگر را می‌گیرند، یعنی زنگ خطر ورزش ایران به صدا درآمده است؛ اما چرا مسئولان در مقابل کوچ ورزشکاران سکوت کرده‌اند؟


کد مطلب: 200885

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/200885/کوچ-ستاره-های-ورزش-ایران-ادامه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir