به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۱:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۷ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب : ۲۰۰۹۱۸
۱۷ هزار پرنده در کمتر از یک ماه مُردند

علت مرگ پرندگان میانکاله را لاپوشانی کرده‌اند

گروه جامعه: از اوایل بهمن‌ماه تا امروز ۱۷ هزار پرنده در تالاب میانکاله واقع در شرق استان مازندران تلف شده‌اند و مسئولان، علت مرگ این پرندگان را تغذیه آن‌ها از سم بوتولیسم عنوان کرده‌اند و بر این مورد پافشاری می‌کنند.
علت مرگ پرندگان میانکاله را لاپوشانی کرده‌اند
 مرگ و میر پرندگان مهاجر میانکاله که از دوم بهمن آغاز شده و همچنان ادامه دارد، باعث شد که سازمان دامپزشکی کشور به این موضوع واکنش نشان بدهد و دلیل مرگ این پرندگان را تغذیه آن‌ها از سم بوتولیسم اعلام کند.اتفاقی که به دلیل کاهش سطح آب تالاب میانکاله و تولید سم بوتولیسم به صورت طبیعی در این تالاب اعلام شد. برخی احتمال وقوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را عامل مرگ و میر بالای پرندگان میانکاله در برخی نقاط مشخص تالاب اعلام کرده‌اند.اما اسماعیل کهرم فعال محیط زیست  توضیح داد: مرگ و میر این پرندگان نشانه‌های عمدی بودن دارد و دستی در کار بوده است. این حوادث در گذشته هم اتفاق افتاده است. در سال ۱۳۷۳ محیطبانان تورهای صیادان را جمع کردند. صیادان هم در برکه اصلی سم ریختند و ماهی‌های زیادی تلف شدند و روی آب آمدند. برای جمع‌آوری ماهی‌ها هلی‌کوپتر تور می‌انداخت و آنها را جمع می‌کرد. پس این سابقه را داشته‌ایم.وی در توضیح سم بوتولیسم گفت: باکتری کلستریدیوم بوتولینوم، سمی تولید می‌کند که «بوتولیسم» نام دارد و تعادل هر انسان یا حیوانی که آن را مصرف کند، از بین می‌برد و آن انسان یا حیوان بعد از یکی دو روز می‌میرد. این سم آن قدر قوی است که اگر دو سه قطره از آن را در یک استخر بریزید، می‌تواند ده‌ها نفر را از بین ببرد.

کهرم تاکید کرد: سم بوتولیسم در دریاچه تشکیل نمی‌شود. در کنسروهایی که چند سال مانده، تشکیل می‌شود.این فعال محیط زیست با بیان این که شائبه ریخته شدن سم در تالاب میانکاله قوی است و مرگ پرندگان ربطی به تغذیه آنها به بوتولیسم ندارد، گفت: به قدری سابقه سم ریختن در آب زیاد است که شکارچیان به اداره کل محیط زیست می روند و می‌گویند این محیطبان را عوض کن. چون با شکارچیان بدرفتاری می‌کند. وگرنه سم می ریزیم!کهرم افزود: مسئول سازمان دامپزشکی گفته دلیل این مرگ و میر به احتمال زیاد بوتولیسم است و ما نمونه‌هایی را به آزمایشگاهی در خارج از کشور فرستادیم. اگر از این گفته مطمئن نیستند، چرا بیان می‌کنند؟ اگر مطمئن هستند چرا هزینه می‌کنند و آزمایش‌ها را به خارج از کشور می‌فرستند؟ شما هیچ‌وقت نتیجه این آزمایش را نمی‌شنوید. چون علت، بوتولیسم نیست.وی با بیان این که آنها چرا حقیقت را پنهان می کنند؟ تاکید کرد: در حال حاضر ۱۷ هزار پرنده فلامینگو، آوست، پلیکان و ... از بین رفته‌اند. چه کسی باید پاسخگوی این حجم از مرگ و میر پرندگان باشد؟ برای آن که پای پلیس، آگاهی و دادگاه پیش کشیده نشود، به بهانه سم بوتولیسم، موضوع را لاپوشانی کرده‌اند.این فعال محیط زیست درباره شیوه دفن پرندگان میانکاله هم گفت: شیاری کندند، پرندگان را داخل آن انداختند و روی آنها آهک ریختند که به آن دفن بهداشتی می‌گویند.
مرجع : رکنا