کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اصولگرایان پر تعداد و اصلاح طلبان بدون کاندیدا

28 بهمن 1398 ساعت 15:07

گروه سیاسی: چهار روز مانده تا یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و در و دیوار و کوی و برزن روستاها و شهرها پر شده از عکس و نام و پوستر و بنر و بیلبورد نامزدهای انتخاباتی. نامزدهایی که روزهای گذشته بالاخره وزرات کشور نام و مشخصات همه آن‌ها را برای رسانه‌ها اعلام کرد و حالا می‌توان بهتر به بررسی و تحلیل رقابت پیش‌رو در دوم اسفندماه پرداخت.


به گزارش ایلنا بر اساس آگهی نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی که روزهای گذشته منتشر شد، در 15 حوزه انتخابیه استان فارس که سرنوشت حضور 18 نماینده از این استان را در مجلس شورای اسلامی مشخص می‌کند، مجموعاً 348 نامزد انتخابات از سوی شورای نگهبان برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس تأیید صلاحیت شده‌اند و جمعه دوم اسفندماه در مرحله نخست به رقابت خواهند پرداخت و در صورت عدم دستیابی کاندیداها به حد نصاب لازم برای پیروزشدن در رقابت انتخاباتی، رقابت مرحله دوم انتخابات روز جمعه 29 فروردین‌ماه 99 برگزار خواهد شد.
15 حوزه انتخابیه فارس
بر اساس روال سابق تقسیم‌بندی تعداد کرسی‌های مجلس، همچون ادوار پیشین در مجلس یازدهم نیز شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی 4 نماینده دارند و 14 حوزه دیگر شامل آباده، بوانات و خرم‌بید (یک نماینده)، نی‌ریز، استهبان و بختگان (یک نماینده)، اقلید (یک نماینده)، جهرم و خفر (یک نماینده)، داراب و زرین‌دشت (یک نماینده)، سپیدان و بیضاء (یک نماینده)، سروستان، کوار و خرامه (یک نماینده)، فسا (یک نماینده)، فیروزآباد، فراشبند و قیر وکارزین (یک نماینده)، کازرون و کوه‌چنار (یک نماینده)، لارستان، خنج، گراش و اوز (یک نماینده)، لامرد و مهر (یک نماینده)، مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد (یک نماینده)، و ممسنی و رستم (یک نماینده) در بهارستان خواهند داشت.
شیراز بیشترین و لامرد کمترین تعداد نامزد را دارند
بر این اساس حوزه انتخابیه شیراز و زرقان با 122 کاندیدا برای 4 کرسی مجلس، بیشترین تعداد نامزدهای انتخاباتی را داراست؛ چراکه برای هر کرسی 30 نامزد به رقابت خواهند پرداخت. حوزه انتخابیه آباده، بوانات و خرم‌بید در انتخابات پیش‌رو 20 نامزد دارد و در استهبان، نی‌ریز و بختگان نیز 21 نامزد به رقابت خواهند پرداخت. حوزه انتخابیه اقلید 18 نامزد انتخاباتی دارد و در جهرم و خفر نیز 13 نامزد با یکدیگر رقابت خواهند داشت. در داراب و زرین‌دشت تنها 9 نامزد برای یک کرسی این دو شهرستان در مجلس به رقابت خواهند پرداخت و حوزه انتخابیه سپیدان و بیضاء 14 نامزد انتخابات دارد. در سروستان، کوار و خرامه 18 نامزد انتخاباتی با هم رقابت دارند و در فسا 17 نامزد به رقابت می‌پردازند. در رقابت انتخاباتی در فیروزآباد، فراشبند و قیروکارزین 21 نامزد حضور دارند و در شهرستان‌های کازرون و کوه‌چنار 19 نفر برای کرسی این دو شهرستان رقابت خواهند کرد. در لارستان، خنج، گراش و اوز 18 نامزد انتخاباتی رقابت تبلیغات خود را آغاز کرده‌اند و در لامرد و مهر تنها 8 نامزد به رقابت می‌پردازند. مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد شاهد رقابت 20 نامزد انتخاباتی است و دست‌آخر در ممسنی و رستم 10 نفر به عنوان نامزد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به رقابت خواهند پرداخت.
مشهورترین نامزدها
در صحنه رقابت‌های این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، برخی چهره‌های شناخته‌شده یا نمایندگان کنونی و سابق مجلس نیز حضور دارند. در شیراز که هیچ‌یک از نمایندگان کنونی مجلس در این رقابت حضور ندارند (عدم تأیید صلاحیت پارسایی، اکبری و رضایی، و عدم ثبت‌نام رجبی) مشهورترین چهره‌ها که اغلب از طیف اصولگرایان هستند شامل محمدرضا محمدی کشکولی، علیرضا پاک‌فطرت، سیروس پاک‌فطرت، آیت‌الله رزمجو، ابراهیم عزیزی، جعفر قادری، ، روح‌الله نجابت، منصوره طاهری و احد بهجت حقیقی است. در آباده رحیم زارع نماینده کنونی و پیشین مجلس از بیشترین شانس برای حضور مجدد در بهارستان برخوردار است و در حوزه انتخابیه نی‌ریز و استهبان نیز با وجود حضور 21 نامزد، به نظر می‌رسد رقابت اصلی میان اصغر مسعودی نماینده کنونی و محمد سقایی نماینده ادوار پیشین مجلس باشد؛ مگر آنکه نامزدی از شهرستان‌های نی‌ریز و بختگان بتواند با تجمیع آرای این دو شهرستان از پس نامزدهای استهبانی برآید.
رقابت دشوار نمایندگان کنونی با نامزدهای انتخاباتی
در جهرم و خفر رقابت احتمالی میان محمدرضا رضایی کوچی نماینده کنونی مجلس و علیرضا صحرائیان خواهد بود و در داراب و زرین‌دشت رضا انصاری نماینده کنونی باید با 8 نامزد دیگر به رقابت بپردازد. در فسا محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده کنونی مجلس هم از ادامه رقابت و حضور در انتخابات انصراف دادکاری و در فیروزآباد، فراشبند و قیروکارزین رقابت دشواری میان 21 نامزد انتخاباتی وجود دارد. در کازرون و کوه‌چنار و در غیاب نماینده کنونی، فریدون عباسی و شاهین محمدصادقی کاری دشوار در رقابت با 17 نامزد دیگر انتخابات در پیش دارند و در لارستان، خنج، گراش و اوز نیز به نظر می‌رسد رقابت اصلی میان دو نماینده کنونی مجلس یعنی علاءالدین بروجردی و جمشید جعفرپور باشد؛ هرچند که 16 نامزد دیگر نیز می‌توانند رقابت را برای این دو نامزد دشوارتر سازند. در لامرد و مهر سید محسن علوی نماینده کنونی مجلس باید برای حفط کرسی خود در بهارستان با 7 نامزد دیگر ازجمله سید مناف هاشمی به رقابت بپردازد و در مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد، محمدمهدی برومندی نماینده دو دوره کنونی و پیشین مجلس کاری دشوار برای ماندن دوباره در مجلس در پیش دارد، چراکه 19 نامزد و چهره هایی مانند علی اکبر قبادی حمزه خانی، علی اکبر رشیدی به رقابت با او خواهند پرداخت.
 


کد مطلب: 200989

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/200989/اصولگرایان-پر-تعداد-اصلاح-طلبان-بدون-کاندیدا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir