به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۲۰۱۱۱۵

اعمال محدودیت برای ورود تازه‌واردها به بورس

گروه اقتصادی: یک تحلیل‌گر بازار سرمایه ضمن مثبت ارزیابی کردن ورود پول‌های جدید به بازار سرمایه، گفت: بهتر است در این شرایط افراد غیرحرفه‌ای به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری سوق داده شوند. حتی من با این موضوع موافق هستم که برای ورود آن‌ها محدودیت قائل شوند و این افراد را به سمت صندوق‌ها هدایت کنند تا بازار با چالش مواجه نشود.
اعمال محدودیت برای ورود تازه‌واردها به بورس
به گزارش ایسنا، ابوالفضل شهرآبادی  با تاکید بر اینکه بزرگ شدن بازار سهام و ورود پول‌های جدید به بازار اتفاقی مثبت است، اظهار کرد: استقبال از بازار سرمایه انگیزه ها و دلایل اقتصادی خود را داشته است که از جمله آن می‌توان به بحث رشد نقدینگی، رکود بازارهای رقیب و...اشاره کرد. اما اینکه سرمایه‌گذاران فردی و اشخاص به صورت سهام‌دار مستقیم وارد بازار می شوند فرایند خوبی نیست.وی ادامه داد: زمانی که بازار برای سرمایه‌گذاران جذاب می شود بهترین حالت این است که سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری سوق داده شوند. زیرا وقتی سرمایه گذاران غیرحرفه‌ای مستقیم وارد بازار می‌شوند، با شناخت کم و با دیدن چند صف خرید اقدام به خرید سهم می‌کنند که می تواند در روزهای بعد خطرناک هم باشد زیرا فرد سهم را تحلیل نکرده و بر اساس حرف و حدیث و توصیه سهم خریده است. در این شرایط  با اولین نشانه‌های اصلاح، منفی شدن یا استپ سهام شروع به فروختن می کنند.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه افزود: اما اگر افراد وارد صندوق های سرمایه گذاری شوند و پول را دست افراد حرفه ای بسپارند مدیر صندوق تحت تاثیر هیجانات زودگذر بازار قرار نمی گیرد و باعث می شود بازار دچار تنش نشود زیرا عمق بازار را بهتر می‌شناسند و روی اخبار منفی تحلیل و نظر دارند و در کل بازار امن تر است. در این راستا باید نهادها و مراجعی که بازار را تحت کنترل دارند ساز و کاری را طراحی کنند که افراد به سمت صندوق‌ها سوق داده شوند و حتی من با این موضوع موافق هستم که برای ورود آن‌ها محدودیت قائل شوند و این افراد را به سمت صندوق‌ها هدایت کنند.شهرآبادی در ادامه درمورد وضعیت عرضه در بازار سرمایه ایران عنوان کرد: زمانی که در بازار صف خرید می شود بهترین وقت تامین مالی مخصوصا از طریق افزایش سرمایه‌ها یا همان ارز اولیه سهام جدید است اما این اتفاق در بازار ما نمی افتد زیرا فرایند افزایش سرمایه در ایران طولانی است. درحالی که در نقاط دیگر دنیا به این شکل نیست. معمولا شرکت‌ها در نقاط دیگر دنیا دو سهام دارند. به یک شرکت اجازه داده می‌شود دو میلیون سهم عرضه کند اما این شرکت ممکن است ۷۰۰ هزار سهم عرضه کند و ۱۳۰۰ سهم دیگر را زمانی که  بازار خوب شد بدون طی تشریفات عرضه کند.وی ادامه داد: در ایران به این شکل نیست صف خرید است اما عرضه نیست. درحال حاضر بهترین زمان است که هم دولت سهام شرکت‌های خود را عرضه کند و هم دیگر شرکت‌ها از این محل افزایش سرمایه کنند. اما چون فرایند آن در ایران طولانی است این اتفاق رخ نمی دهد.

ابراز نگرانی مسئولان
بر اساس این گزارش، آمار صدور کدها در سال ۱۳۹۸ به این ترتیب است که در فرودین ۵۵ هزار کد، در اردیبهشت  ۳۹ هزار کد، در خرداد  ۲۳ هزار کد، در تیر  ۳۴ هزار کد، در مرداد ۴۸ هزار کد و در شهریور ۶۱ هزار کد صادر شده است. میزان صدور کدها در مهرماه رشد چشم‌گیری داشته و در این ماه  ۹۱ هزار کد صادر شد. همچنین در آبان، آذر و دی به ترتیب شاهد صدور ۲۵ هزار، ۵۲ هزار و ۶۸ هزار کد هستیم؛ بنابراین کل کدهای صادر شده از ابتدای امسال تا پایان دی ماه ۴۹۶ هزار کد و تعداد کل کدها ۱۱ میلیون و ۳۳۸ هزار کد (این کدها به غیر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری است که یونیت‌های صندوق های سرمایه‌گذاری دارند) است.در این راستا، سید روح‌الله میرصانعی - دبیرکل کانون کارگزاران بورس - درمورد تعداد سهام‌داران بازار سرمایه به ایسنا گفته بود: تعداد سهام‌داران خطرناک است. زمانی که طرف تقاضا تا این حد رشد پیدا کرده و جذب سرمایه به بازار تا این حد توسعه پیدا کرده است و عموم مردم وارد بازار می شوند وظیفه ارکان بازار سرمایه این است که طرف عرضه را تقویت کند در غیر این صورت باعث بالا رفتن بی دلیل قیمت برخی از سهام شرکت‌ها خواهیم بود.