به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۲۰۱۱۷۲

وزیر خارجه اوکراین: تحقیقات در مورد هواپیما هنوز ادامه دارد

وزیر خارجه اوکراین: تحقیقات در مورد هواپیما هنوز ادامه دارد
گروه بین‌الملل: وزیر خارجه اوکراین می‌‌گوید تحقیقات در مورد پرواز تهران-کی‌یف که هدف موشک قرار گرفت، هنوز در جریان است و دولت او از تهران خواسته تا یک تیم تحقیقاتی مشترک ایجاد شود.

وادیم پریستایکو، وزیر خارجه اوکراین، در پی مراسم رونمایی از سنگ یادبود جان‌باختگان پرواز ۷۵۲، به خبرنگاران گفته «دفتر دادستانی کل از طرف‌های ایرانی خواسته تا یک گروه تحقیقاتی مشترک تشکیل شود که به محاکمه تمامی کسانی که مقصر بودند منجر شود، نه فقط کسی که دکمه [شلیک موشک] را زده است». پریستایکو روز ۲۸ بهمن به خبرنگاران گفته گزینه‌های مختلفی در مورد رمزگشایی دستگاه‌های ضبط داده‌های پرواز در حال بررسی است؛ دستگاه‌هایی که ایران تاکنون از واگذاری آن‌ها خودداری کرده است.

وزیر راه و شهرسازی، دیروز دوشنبه گفته بود اگر نتوانیم اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای مسافربری اوکراینی را بازخوانی کنیم، با هماهنگی کی‌یف جعبه سیاه را برای بازخوانی به کشور ثالث می‌فرستیم. محمد اسلامی اما افزوده هنوز در فرایند بررسی هستیم و جعبه سیاه فقط یکی از این موارد بررسی است و موارد دیگر هم وجود دارد. مقام‌های تهران هنوز واکنشی رسمی به درخواست کی‌یف برای تشکیل یک تیم تحقیقاتی مشترک نشان نداده‌اند. تهران پیشتر واکنش تندی به انتشار فایل صوتی مربوط به یکی از پروازهای نزدیک به هواپیمای سرنگون‌شده نشان داده بود. فایلی که به گفته رئیس‌جمهوری اوکراین، نشان می‌دهد «مقام‌های ایران از ابتدا از شلیک موشک خبر داشتند». اوکراین پیش از این نیز خواستار آن شده بود که زنجیره افراد دخیل در شلیک موشک به هواپیما، مشخص شود.

با این حال، پس از گذشت ۴۰ روز از سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی، مشخص نیست که ایران چه زمانی قصد دارد جعبه سیاه را بازخوانی کند یا به خارج از کشور بفرستد. وزیر راه نیز در اظهارات تازه‌اش تاریخی اعلام نکرده است. وزیر خارجه اوکراین گفته توافقات بین‌المللی از ایران می‌خواهد در اسرع وقت و بدون تاخیر، محتویات ضبط‌شده پرواز را برای رمزگشایی واگذار کند. او افزوده «ما و تمامی پنج کشور (دیگر که سرنشینانی در هواپیما داشتند) بر این عقیده هستیم که این مدت به سر آمده است؛ حرکت به جلو باید در اسرع وقت صورت گیرد». علاوه بر سرنشینان ایرانی، شهروندان کانادا، اوکراین، سوئد، افغانستان و بریتانیا نیز در هواپیما بودند.
وزیر خارجه اوکراین همچنین اظهار کرده است که فرانسه امکانات و فناوری لازم برای رمزگشایی از جعبه‌های سیاه و داده‌های ضبط‌ شده را دارد.