به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۲۰۱۱۸۷

رای قطعی متهمان محیط زیستی صادر شد

گروه سیاسی: نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه امروز برگزار شد.
رای قطعی متهمان محیط زیستی صادر شد
غلامحسین اسماعیلی، در سخنانی در خصوص انتخابات پیش رو ضمن دعوت از مردم برای حضور در انتخابات گفت: گلایه ها جای خود ولی اگر بی تفاوت باشیم از دشمن سیلی خواهیم خورد. ایران مجلسی قوی می‌خواهد؛ مجلسی دارای نمایندگان قوی و با پشتوانه قوی رای مردم.وی در مورد آخرین اقدامات قوه قضاییه در روزهای اخیر نیز توضیحاتی داد. اسماعیلی در این رابطه گفت:  در روزهای اخیر شاهد راه اندازی کارخانه ارتا کابل اردبیل بودیم با ورود کمیته حمایت از تولید قوه قضاییه این کارخانه به چرخه فعالیت برگشت . همچنین با ورود قوه قضاییه در استان خراسان رضوی و بازدید از  ۵۹۹ واحد صنعتی، مشکلات ۲۲۸ واحد صنعتی حل شد.وی ادامه داد: از نشست قبلی تاکنون بیش از ۵۰ نفر از مفسدان اقتصادی حکم قطعی گرفتند. در آرا صادر شده حمید رضا مرادی فرزند هدایت به جرم اخلال در نظام ارزی به تحمل ۲۰ سال حبس تعزیری و شلاق و بازگرداندن اموال محکم شد. همچنین فردی به نام نانینی تهرانی به تحمل ۱۵ سال حبس ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی ۱۲ میلیارد ۲۰۰ میلیون تومان و رد مال محکوم شد. مهرداد داوودی هم به  تحمل ۱۰ سال حبس و ممنوعیت قبول مدیر عاملی محکوم شد که لیست کامل آن اعلام می‌شود.
احکام متهمان اغتشاشات اخیر
اسماعیلی در مورد حکم عوامل اغتشاشات اخیر نیز گفت: صف معترضان را از صف اغتششاگران جدا می‌دانیم. تعیین تکلیف پرونده های بازداشتی انجام شد؛ با برخی کسانی که در اغتشاشات اخیر نقش داشته ولی با اتهامات سبکی روبرو بودند با رافت برخورد شد اما جمعی ازعوامل اصلی که اموال عمومی را تخریب کردند برخورد شد. لازم به ذکر است که به پرونده های آنها رسیدگی شده و در تهران خوزستان اصفهان شناسایی شدند و حکم بدوی انها صادر شده است.
تبادل یک ایرانی و آلمانی
سخنگوی قوه قضاییه در خصوص بازداشت یک شهروند ایرانی در آمریکا نیز گفت: ما از این موضوع متاسف شدیم . چون این فرد در آلمان بود توسط دستگاه قضایی آلمان بازداشت شد. امریکا تلاش کرد که این فرد را به این کشور بازگرداند ولی با تلاشهای وزارت خارجه برای بازگرداندن وی تبادل صورت گرفت. در فرایندی قضایی اعلام کردیم که حاضریم تسهیلات قانونی را مشمول یک تبعه آلمانی که مدت مدیدی قبل بازداشت شده بود و به تحمل ۳ سال حبس محکوم شده بود، بکنیم و این فرد با با زندانی ایرانی در آلمان تبادل نماییم  که از سوی آلمان موافقت شد. روز یکشنبه تبعه ایرانی وارد کشور شد و روز دوشنبه تبعه آلمانی نیز به آلمان رفت.
احکام قطعی متهمان محیط زیستی صادر شد
سخنگوی دستگاه قضا همچنین احکام قطعی متهمان محیط زیستی را اعلام کرد. اسماعیلی گفت: بر اساس رای قطعی صادر شده برای متهمان محیط زیستی احکام زیر صادر شده است:
- مراد طاهباز به جرم همکاری با آمریکا ۱۰ سال حبس
- نیلوفر بیانی به جرم همکاری با آمریکا ۱۰ سال حبس و رد مال
- هومن جوکار ۱۰ سال حبس
- سام رجبی تبریز ۶ سال حبس
- حمید کاشان دولت 6سال حبس
- عبدالرضا کوهپایه به جرم تجمع علیه کشور ۴ سال حبس
 برگرداندن امیر آلمانی از ترکیه
سخنگوی قوه قضاییه به دستگیری فردی به نام امیر آلمانی که سردسته باند تبهکار بود اشاره کرد و گفت: این باند در تهران مرتکب سرقت مسلحانه شده و از اراذل و اوباش بودند و بانک و پمب بنزین آتش زده و فیلم خود را برای کشورهای خارجی ارسال کرده و به ترکیه فرار کردند اما شناسایی شده و برگردانده شدند.
اسماعیلی در این رابطه گفت: این فرد با نام امیر آلمانی مدتی در کمپ آلمان هم بوده و با عناصر گروهک نفاق جلساتی داشته و در حوادث آبان میدان داری می‌کرد. این دسته باید متناسب مجازات شوند ولی هنوز آرای صادر شده برای وی و باندش قطعی نیست. این اغتشاشگران حتما باید پای میز محاکمه جوابگوی اعمال خود باشد.
از اسفندماه جلسات محاکمه طبری آغاز می‌شود
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص  آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری نیز گفت: تحقیقات این پرونده تمام است و حتما قبل از پایان سال دادسرا تصمیم خواهد گرفت و پیش‌بینی‌های لازم انجام شده که در اسفندماه جلسات محاکمات آغاز شود.
عدم حمایت رئیس قوه قضاییه از یک جریان خاص در انتخابات
اسماعیلی در مورد اخبار حمایت حجت الاسلام ابراهیم رییسی از جریان خاصی گفت: رییس قوه به هیچ عنوان از هیچ فرد و هیچ لیست و جریانی در انتخابات حمایت نمی‌کنند. البته گروههای مختلف مراجعاتی به ایشان داشتند؛ ایشان در برابر همه تقاضاها گفتند که من در امر انتخابات به لحاظ لزوم رعایت شان قوه قضاییه هیچ مداخله ای نمی‌کنم و معذور هستم. لذا هیچ لیستی منتسب به ریاست قوه نیست.
پرونده روح الله زم و همکاران
سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده افراد مرتبط با روح الله زم هم گفت: تا امروز فقط در مورد خودش کیفرخواست صادر شده هست بقیه در مرحله تحقیقات است.
با ورود پول های کثیف به انتخابات برخورد میکنیم
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار خبر فوری در مورد برنامه ریزی قوه قضاییه برای بررسی محل هزینه کرد تبلیغات نامزدها برای جلوگیری از ورود پولهای کثیف در انتخابات گفت: پول کثیف و پولشویی برابر ضوابط جرم است و فارغ از اینکه در چه زمینه ای هزینه شود به موضوع رسیدگی میکنیم . البته مجلس اخیرا مصوبه ای در رابطه با هزینه نامزدهای نمایندگی داشته است .. حتما به لحاظ جنبه قانونی در فرایند رسیدگی به تخلفات مورد توجه همکاران قضایی قرار خواهد گرفت.
روند تایید صلاحیت نامزدها
اسماعیلی در مورد افرادی که ادعای می‌کردند در روند تایید صلاحیت صاحب نفوذ هستند ادامه داد: اینها مدعی نفود بودند ولی هنوز به صاحب نفوذ بودن نرسیدیم. در عین حال جرم است و همه اینها وصف مجرمانه است. ۲۰ نفر شناسایی و دستگیر شدند و تعدادی ازاد شدند و چند نفر هنوز در بازداشت هستند. از استانداری تهران فردی بازدداشت شده است ولی هنوز ارتباط با نهادهای دیگر را نرسیدیم.
آمار کشته شده‌های آبان
سخنگوی قوه قضاییه در مورد اعلام آمار کشته شدگان آبان ماه نیز گفت: این موضوع تعیین تکلیف شده است. در مصوبات ۱۰ دی ۹۸ و ۲۸ دی ماه تعیین تکلیف شده است که مسوولیت اعلام آن با شورای امنیت کشور است.
آزاد شدن بهاره هدایت
اسماعیلی در مورد بازداشت برخی افراد در آستانه انتخابات و بازداشت بهاره هدایت گفت: هیچ ارتباطی بین این اقدامات و انتخابات وجود نداشته است. بازداشت خانم هدایت در خارج از دانشگاه بوده است و اگر ادعایی در مورد ضرب و شتم باشد برابر قانون رسیدگی می‌کنیم. خانم هدایت احتمالا تا غروب امروز با تامین وثیقه آزاد خواهد شد؛ در حال کارشناسی وثیقه هستند .در مورد خانم ناجی  هم باید بگویم که حکم قطعی صادر شده است. دادگاه تجدید نظر برای ایشان صادر شده که محکومیتشان به نصف تقلیل یافت و حکم قطعی شده است.