به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۳۰ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۲۰۱۲۹۱

آمریکا: ایران اجازه برقاری صلح در یمن نمی‌دهد

آمریکا: ایران اجازه برقاری صلح در یمن نمی‌دهد
گروه بین‌الملل: سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد با اشاره به اقدامات ایران در ارسال اسلحه برای شبه نظامیان حوثی یمن، تهران را متهم کرد که به تلاش‌هایش برای از بین بردن امکان دستیابی به راه حل سیاسی در این کشور درگیر جنگ ادامه می‌دهد.

کلی کرفت در نشست شورای امنیت سازمان از روند اجرای «توافق ریاض» برای پایان دادن به درگیری در یمن ابراز نارضایتی کرده است. سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در ادامه از نقش ایران در بحران یمن انتقاد کرده و گفته است: کارشناسان سازمان ملل در گزارشی که اخیرا به شورای امنیت ارائه شد، نتیجه گیری کردند که شبه نظامیان حوثی حمله ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان را انجام نداده‌اند. شهریورماه امسال حملاتی به تأسیسات نفتی بقیق و خریص شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، انجام شده بود که آمریکا، قدرت‌های اروپایی و عربستان ایران را متهم به این حملات کردند، اما حوثی‌ها مدعی شده بودند این حملات توسط آنها انجام شده است.

کلی کرفت در ادامه با اشاره به گزارش تازه کارشناسان ملل متحد در مورد یمن گفته است، می توان از این گزارش نتیجه گرفت که حمله به تاسیسات نفتی عربستان از خاک ایران انجام شده است. جمهوری اسلامی پیشتر دست داشتن در حملات به تاسیسات نفتی عربستان را رد کرده‌است. سفیر ایالات متحده تاکید کرده است: ایران همچنان به تضعیف چشم انداز راه حل سیاسی در یمن ادامه می‌دهد. وی به توقیف محموله یک لنج شامل «سلاح و مهمات ساخت ایران» در دریای عرب اشاره کرد و گفته است: هفته گذشته نیروی دریایی آمریکا ۳۵۸ موشک ساخت ایران و دیگر تسلیحات در مسیر برای شبه نظامیان حوثی توقیف کردند. ما این شواهد را در دسترس سازمان ملل و دیگر شرکای بین المللی خود قرار داده‌ایم.

کلی کرفت تصریح کرد: در حالی که همه ما حاضران در کنار این میز خواهان بازگشت به گفت‌وگو هستیم، ایران با ارسال سلاح برای شبه نظامیان حوثی به رغم تحریم های تسلیحاتی چهره واقعی خود را نشان می‌دهد. ایران پیشتر اتهام ارسال سلاح به حوثی‌های یمن را رد کرده و در مقابل، عربستان سعودی و متحدانش را به «جنایت جنگی» در یمن متهم کرده است. برخی از رسانه‌های بین المللی از جنگ یمن به عنوان یک جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی یاد می‌کنند.
 
برچسب ها: حوثي‌ها یمن