به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۳۰ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۲۰۱۳۱۴

تفاوت غم انگیز بازار خودرو در ایران و اروپا

گروه اقتصادی: دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان خودروهای برند همچون کیا، تویوتا، بنز و بی ام دبلیو مدل ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ آن هم صفر کیلومتر را پیدا کرد که تولیدکنندگان آنها التماس می‌کنند با قیمت ۶ تا ۹ هزار دلار آنها را بفروشند.
تفاوت غم انگیز بازار خودرو در ایران و اروپا
به گزارش ایلنا، مهدی دادفر با تائید اظهارات رئیس سازمان ملی استاندارد مبنی بر اینکه خودروهای کمتر از ۱۰ هزار دلار استانداردهای ۸۵ گانه را پاس نخواهند کرد گفت: ما قبلا این حرف را زده بودیم که در بازار جهانی خودروهای این رنج قیمتی از پایین‌ترین کیفیت برخوردار هستند اما می‌توان خودرویی با این قیمت و با بهترین کیفیت وارد کرد به شرطی که دولت بخواهد.وی ادامه داد: با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان خودروهای برند همچون کیا، تویوتا، بنز و بی ام دبلیو مدل ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ آن هم صفر کیلومتر را پیدا کرد که تولیدکنندگان آنها التماس می‌کنند با قیمت ۶ تا ۹ هزار دلار آنها را بفروشند. پس اگر هدف کنترل بازار آن هم با حدقل هزینه ارزی باشد می‌توان بنز و بی ام دبلیو صفر کیلومتر یا لکسوس شاسی بلند صفر کیلومتر با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان را وارد کرد.دادفر افزود: این بحث‌ها فایده‌ای ندارد ما هزاران دلیل مستند آوردیم که مردم ما لایق بهترین‌ها هستند و با پولی که الان برای خودرو هزینه می‌کنند می‌توانند بهترین خودروهای جهان را داشته باشند اما دولت قبول نمی‌کند چون دولت صاحب خودروسازی است و هیچ وقت بنگاه‌دار نمی‌گذارد شرایط به گونه‌ای پیش برود که بازار بر خلاف میل آنها باشد. برای خودورسازها و مالکان آنها تنها چیزی که مهم نیست کیفیت خودرو است و این را به عینه ما دیده‌ایم.وی در پاسخ به این سوال که اگر این واردات صورت بگیرد آن  وقت کارگران زیادی در صنعت خودروسازی و قطعه سازی بیکار خواهند شد گفت: تعرفه یکی از ابزارهای کنترل بازار است ضمن آنکه شرط لازم برای حفظ اشتغال فقط ممنوعیت واردات نیست دولت می‌تواند ۱۰ درصد قیمت تمام شده خودروی تولید داخل را به عنوان تعرفه اعلام کند آن وقت قیمت خودروی تولید داخل و خارجی با یک فاصله مناسب قرار می‌گیرند و وضعیت بازار اینگونه نمی‌شود که قیمت پراید را هیچکس نتواند کنترل کند.