به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۱ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۲۰۱۴۲۵

سگ تورم را رها کردند و سنگ دستمزد را بستند

گروه اقتصادی: دبیرکل خانه کارگر گفت: حق اعتراض چه در قانون اساسی و چه در برنامه پنجم توسعه ذکر شده است. بنابراین ما امیدواریم که همه شما بلندگوی کارگران باشید و به سهم خود پیام خود را به جامعه انتقال دهید.
سگ تورم را رها کردند و سنگ دستمزد را بستند
علیرضا محجوب گفت: این جلسه یک نشست انتخاباتی است که سعی ‌می‌کنیم طی آن در رابطه با انتظارات کارگران از نمایندگان مجلس صحبت کنیم. مهم‌ترین توقع جامعه به ویژه کارگران از نمایندگان این است که دردشان را بشنوند و درهای اتاق نمایندگان به روی کارگران بسته نباشد.وی به اشاره به مطالبات جامعه کارگری تصریح کرد: شاغلان و بازنشستگان نگران معیشت خودشان هستند و قادر نیستند به خوبی زندگی‌شان را اداره کنند. آنها نگران آینده‌ای هستند که ممکن است تلخ‌تر از گذشته باشد.محجوب ادامه داد: کارگران انتظارشان از همه کشور این است که فعالیت و کنش نمایندگان ناظر به بهبود وضع مالی شان باشد.دبیرکل خانه کارگر تورم را در صدر مسائل اقتصادی کارگران دانست و بیان کرد: مردم ما گرفتار تورمی هستند که اگر هر از چندگاهی کنترل شده، اما چندی بعد به گونه‌ای رشد داشته که معیشت آنان را تحت‌الشعاع قرار داده است.وی با تاکید بر اینکه تورم زیر ده درصد افتخار محسوب می‌شود، گفت: الان کشورهای توسعه یافته تورم خود را بین چهار و پنج درصد تنظیم کردند. اما ما با متوسط تورم ۲۵ درصد وضعیت خوبی را برای کارگران فراهم نساخته‌ایم.محجوب با بیان اینکه آزادسازی دستمزدها حداقل انتظار کارگران است، خاطرنشان کرد: اگر سگ‌ها آزادند، لااقل سنگ‌ها را نیز آزاد کنید. چرا که دستمزد برای کارگران اهمیت ویژه‌ای دارد.‌

وی ادامه داد: آنچه جامعه ما را آزار می‌دهد، پدیده نابرابری است. نابرابری را در جوامع با عددی به نام ضریب جینی نشان می‌دهند که هر چه ضریب جینی در یک جامعه به یک نزدیک‌تر باشد، نابرابری بیشتر است. متاسفانه مردم ایران در این سال‌ها تجارب سختی در مورد نابرابری داشته‌اند و در دو سال اخیر نابرابری در حال افزایش بوده است.
دبیرکل خانه کارگر با تاکید بر اینکه متاسفانه در مجلس شورای اسلامی با پیشنهادات ما کارگران با سردی برخورد می‌شود، تصریح کرد: ما خواسته‌های زیادی نداشتیم. ما نمی‌خواستیم نظام اقتصادی را دگرگون کنیم. خواسته‌های ما حداقل‌هایی است که حتی در اقتصادهای سرمایه‌داری نیز به آن توجه دارند که اقتصاد سوئد یکی از نمونه‌های آن است. فراموش نکنیم که رشد نابرابری باعث رشد رکود در کشور می‌شود.وی افزود: امنیت شغلی موضوعی است که حداقل‌های آن دست کم باید برای کارگران ساخته شود. در این دوره باید امنیت شغلی را با قانون صیانت کرد. کسی که قرارداد موقت دارد، با حداقل‌ها وارد یک کارخانه و با حداقل‌ها از آن خارج می‌شود.
محجوب با اشاره به اقدام اخیر دولت در خصوص تبصره یک ماده هفت قانون کار که مربوط به قراردادهای کاری کارگران است، اظهار داشت: این قدمی است که به نفع کارگران است و امیدواریم مجلس کمک کند تا از کارگران در مقابل فلاکت عدم امنیت شغلی دفاع کنیم.وی با اشاره به ضرورت داشتن حق اعتراض برای کارگران تصریح کرد: ما هر ساله در هفته کارگر تجمع برگزار کردیم و اعلام داشتیم، چه اجازه بدهند و چه اجازه ندهند، به خیابان می‌آییم. هیچ چیز نباید حق اعتراض کارگران را تحت الشعاع قرار بدهد.دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: حق اعتراض چه در قانون اساسی و چه در برنامه پنجم توسعه ذکر شده است. بنابراین ما امیدواریم که همه شما بلندگوی کارگران باشید و به سهم خود پیام خود را به جامعه انتقال دهید. این بماحث البته کلیاتی از برنامه‌های کارگران در مجلس است و ما جزئیات آن را در مجلس پیگیری خواهیم کرد.