کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دانشگاه علوم پزشکی قم: مردم در خانه بمانند

1 اسفند 1398 ساعت 14:21

گروه جامعه: رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه جای نگرانی نیست و مردم به شایعات توجه نکنند، گفت: قم هنوز وارد مرحله بحرانی نشده است.


دکتر قدیر در گفتگویی با بیان اینکه تیم پزشکی با جدیت در بیمارستان های در نظر گرفته شده از جمله کامکار و فرقانی آماده خدمت رسانی هستند، افزود: این بیماری چیزی نیست که قابل کنترل و درمان نباشد به شرطی که مسائل بهداشتی رعایت شود. وی با بیان اینکه مهمترین علائم این بیماری تب شدید و تنگی نفس است، تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده این علائم به بیمارستان مراجعه کنند و در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی مراجعه به درمانگاه‌ها کفایت می کند. دکتر قدیر با بیان اینکه مهمترین راهکار در این شرایط حفظ آرامش، ایزوله خانگی است، افزود: مردم تا حد ممکن در خانه بمانند و حتی در صورت تعطیلی مدارس از مسافرت خودداری کنند. وی گفت: مهمترین راه انتقال این ویروس از طریق دست است بنابراین باید دست ها مرتب با آب و صابون شسته شود. دکتر قدیر با بیان اینکه فقط افراد نزدیک به بیماران و کسانی که در مکان های شلوغ هستند به ماسک نیاز دارند، تاکید کرد: همه افراد نیازی به ماسک ندارند، چرا که استفاده زیاد از ماسک خود باعث بیماری می شود. وی گفت: در حال حاضر آزمایش ها به صورت یک روزه در تهران انجام می‌شود و به دنبال این هستیم که آزمایش های کرونا را در قم انجام دهیم. دکتر قدیر گفت: مردم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند چرا که قم هنوز وارد مرحله بحرانی نشده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه تنها مرجع رسمی در این خصوص دانشگاه علوم پزشکی است، خاطرنشان کرد: اخبار مربوطه نیز فقط از طریق رسانه ملی و رسانه های رسمی منتشر می شود. دکتر قدیر تاکید کرد: افراد مسن و سیگاری بیشتر در معرض هستند و کودکان و افراد جوان از احتمال ابتلای کمتری برخوردارند. وی گفت: علائم سرماخوردگی نشانه بروز و ابتلا به کرونا نیست.

کرونا، حوزه علمیه قم را تعطیل کرد
مدارس و مراکز آموزشی حوزه قم به علت پیدایش نشانه‌هایی از ویروس کرونا در قم به دستور مدیرحوزه‌های علمیه امروز پنجشنبه تعطیل شد.
مدیریت حوزه های علمیه در اطلاعیه ای اعلام کرد به دستور مدیر حوزه های علمیه، مدارس و مراکز آموزشی حوزه علمیه قم، امروز پنج شنبه تعطیل شد. در این اطلاعیه آمده است: پیرو پیدایش نشانه‌هایی از ویروس کرونا در قم به دستور مدیر حوزه‌های علمیه، مدارس و مراکزآموزشی حوزه علمیه قم، روز پنجشنبه ۱۳۹۸/۱۲/۱ تعطیل و ستادی در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تشکیل تا با هماهنگی مسئولان استان و دانشگاه علوم پزشکی قم به طور منظم مسائل و حوادث را مراقبت و تصمیمات لازم را اتخاذ کند. اطلاعیه افزوده است: مدیریت حوزه‌های علمیه، مردم عزیز و حوزویان ارجمند را به رعایت احتیاطات لازم و توصیه‌های بهداشتی و مراقبت‌های ویژه توصیه می‌کند و آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در این زمینه اعلام می‌نماید.

کرونا؛ از کجا بفهمم مبتلا شده‌ام یا نه؟ بعد از آن کجا بروم، چه کنم
با اعلام ابتلای دو نفر در کشور به بیماری کرونا یکی از سوالات مردم این است که از کجا بفهمم کرونا دارم، به کجا مراجعه کنم تا مطمئن شوم که مبتلا نشده‌ام. واقعیت این است که باید بیماری کرونا را خیلی جدی گرفت. در چین برخی شهرها به طور کامل قرنطنیه هستند. رفت‌وآمدها کنترل می‌شوند و تدابیری سخت‌گیرانه وضع شده است. در دیگر کشورهایی هم که بیماران مبتلا به این ویروس مشاهده شده مجموعه‌ای از تدابیر لحاظ شده است. امروز پرسش بسیاری از مردم کشور این است که از کجا بفهمیم دچار این بیماری شده‌ایم یا یک سرماخوردگی ساده و اگر بخواهیم مطمئن شویم باید به کجا مراجعه کنیم. شما با خواندن مجموعه مطالب و نیز دقت در مجموعه اینفوگراف‌هایی که در ذیل آمده است تقریبا پرسش بدون پاسخی نخواهدی داشت. واقعیت این است که بین بیماری کرونا و سرماخوردگی نشانه‌هایی وجود دارد و از این رو هر فردی که دچار سرما خوردگی شده احتمال دارد نگران ابتلا به کرونا باشد اما کرونا نشانه‌های خاص خود را دارد.


تب
سرفه خشک
مشکل تنفسی یا احساس نفس تنگی
 درد عضلات
بی حالی و احساس خستگی حالت تهوع و استفراغ
سردرد
سرفه خون آلود
اسهال علایم سرماخوردگی و دیگر بیماری‌ها که در کرونا دیده نمی‌شود
جاری شدن آب بینی
گلو درد
بر اساس گزارشی که دویچه‌وله چندی پیش منتشر کرد، علایم ممکن است ظاهر شوند، اما حتمی نیستند.در میان بسیاری از کسانی که به ویروس کرونای جدید مبتلا شده اند، ویروس برای مدتی، تا زمان بروز علایم در بدن شان وجود داشته، اما بدخیم نبوده است.
انستیتوت روبرت کوخ آلمان اعلام کرده که دوران ابتلا به ویروس کرونای جدید تا ۱۴ روز ممکن است طول بکشد.
در صورتی که مطمئن نیستید یا ترس دارید، لطفا به داکتر مراجعه کنید. در سرماخوردگی ساده، معمولا خارش گلو وجود دارد، بینی آب ریزش دارد و بعدا سرفه شروع می شود. چندین روز طول می کشد تا علایم گلو درد، آب ریزش بینی، سرفه بلغم دار، یا سرفه های خشک، تب و سردرد ظاهر شده و خوب شوند. در این وضع گوش ها وزوز می کنند و فرد احساس ضعف می نماید. آنفولانزای واقعی شما را یک باره گرفتار کرده و علایم اش بروز می کنند. سر و تمام اندام بدن درد می کند، سرفه خشک و خشکی گلو دارید.  گلو درد می کند، تب تا ۴۱ درجه سانتیگراد بالا می رود و غالباً با لرز همراه می باشد. احساس گرسنگی نمی کنید، کاملاً احساس می کنید خورد و خمیر شده اید، می خواهید در رختخواب دراز بکشید و می توانید ساعت ها بخوابید.


کد مطلب: 201505

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/201505/دانشگاه-علوم-پزشکی-قم-مردم-خانه-بمانند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir