کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتخابات مجلس در حال برگزاری است

ایسنا , 2 اسفند 1398 ساعت 13:21

گروه سیاسی: انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری ساعت 8 صبح روز جمعه همزمان در سراسر کشور آغاز شد.


عملیات رسمی ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان با آغاز رای گیری در سراسر کشور شروع به کار کرد و تا ساعت ۸:۵۸ دقیقه بیش از ۱۰۰ هزار نفر ، تا ساعت ۹:۲۵ دقیقه ۱۵۵ هزار و ۳۴۰ هزار نفر، تا ساعت 11:10 نیم میلیون نفر، تا ساعت ۱۲:۱۳، ۷۱۵ هزار نفر در  استان تهران رای دادند.تا ساعت ۱۱:۴۵،  نیز بیش از پنج میلیون نفر در سراسر کشور رای دادند. استفاده از استامپ در شعب اخذ رای اختیاری بوده و به شهروندان توصیه شده که از استامپ استفاده نکنند.

در استان تهران ۳۰ نماینده برای شهر تهران، ری ، شمیرانات و اسلامشهر در نظر گرفته شده است. در حوزه انتخابیه شهریار(شهریار، ملارد و قدس) یک نماینده، برای دماوند و فیروزکوه یک نماینده و برای رباط کریم و بهارستان یک نماینده و برای حوزه انتخابیه ورامین یک نماینده و همچنین پاکدشت نیز یک نماینده در نظر گرفته شده است. جمعا ۳۵ نماینده . در استان تهران برای اقلیت‌های دینی یعنی کلیمیان، مسیحیان، ارامنه شمال، زردشتیان، آشوریان و کلدانیان ۴ نماینده در نظر گرفته شده است.
۶۲۲۸ شعبه ثابت و ۴۶۱ شعبه سیار درتهران وجود دارد به طور کلی ۶۶۸۹ شعبه اخذ رای در استان مشغول اخذ رای هستند.
۹۲ درصد شعبات اخذ رای تهران از ساعات اولیه وارد فرآیند اخذ رای شدند.  ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار واجدین شرایط رای هستند. ۲۰۰ هزار و ۱۹۸ رای اولی داریم. تعداد تعرفه‌های توزیع شده نیز ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار است. ۱۳۶۰ نامزد در حال رقابت هستند؛ برای هر کرسی نمایندگی مجلس ۳۹ داوطلب وارد بازی انتخاباتی شدند.

انوشیروان محسنی بند پی استاندار تهران  درباره تخلفات انتخاباتی گفت: بعضی از تخلفات مربوط به فضای مجازی بوده که ما مداخله چندانی در این موضوع نداشته‌ایم زیرا تعداد کاربران فضای مجازی بسیار زیاد است اما تبلیغاتی که بعد از زمان مقرر شده انجام شده را پیگیری کرده‌ایم و متوجه شدیم که خود نامزدها تبلیغی بعد از ساعت مقرر نداشتند، بلکه طرفداران آنها این کار را انجام دادند. روز گذشته یک خبر پرتاب کوکتل مولوتف  به سمت  شعب اخذ رای داشتیم که چیز خاصی نبود و نگهبان آن را با فوت خاموش کرد در این مورد سه نفر دستگیر شدند که در دادستانی هستند و در حال پیگیری وضعیت آنها هستیم. امنیت انتخابات در استان تهران در سطح عالی است. صبح امروز نیروی انتظامی یک مانور و عصر امروز دو مانور خواهد داشت این مانورها توان نیروی انتظامی ما را نشان می‌دهد ۱۴ هزار نیروی آموزش دیده در حال برقراری امنیت انتخابات هستند.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ضمن تبریک این روز که به فرموده مقام رهبری جشن اقتدار ملی ایرانیان به نمایش گذاشته خواهد شد، گفت: همزمان به موازات فعالیت همکاران ما در هیات‌های اجرایی ناظران ما در کنار صندوقهای رای حاضرند و در کنار هر صندوق بین ۳ تا ۷ نفر ناظر داریم. حدود ۲۰۰ هزار نفر ناظر داریم. تا دیروز تعدادی هم بازرس ویژه در قالب گروه‌های سه نفره از تهران به برخی استانها اعزام کردیم تا نظارت ویژه ای داشته باشند. مردم خوب ما هم که همیشه همیار شورای نگهبان بودند، می‌توانند گزارشات و شکایات خود را از طریق سامانه مردم ناظر ارسال کنند و ما هم سریعا رسیدگی می‌کنیم.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور با بیان این‌که ساعت 24 امشب شعب اخذ رأی تعطیل می شوند، گفت: مردم به‌موقع در شعب اخذ رای حاضر شوند.امید داریم همه اعضای اجرایی و نظارت و همه اعضای 55 هزار شعبه اخذ رأی، انتخابات را در کمال سلامت، صحت، قانونمند و در یک بستر امن برگزار کنند. از مردم هم می‌خواهیم که در مهلت 10 ساعته اخذ رأی، به شعب مراجعه کنند؛ زیرا ما ناگزیریم در ساعت 12 امشب، شعب را ببندیم. امیدواریم همه مردم با حضور به موقع در شعب اخذ رأی، کمک کنند تا رای آنها را در موعد قانونی اخذ کنیم.

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه مشکلی برای اجرای انتخابات گزارش نشده است، گفت: با پایان زمان اخذ رأی، شمارش آرا آغاز می شود تمام شعب ما در سراسر کشور فعال هستند و جز معدودی از شعب، بقیه شعب آنلاین هستند. ناظرین هم در حال رصد انتخابات هستند و تا الان گزارش مشکلی برای ما ارسال نشده است. پیش بینی هواشناسی این بود که در بخش هایی از استان ها بارش برف و باران داریم؛ بنابراین هماهنگی های لازم با بخش های مختلف از جمله نیروهای مسلح انجام شد تا بتوانیم از وسایل نقلیه نیروهای مسلح استفاده کنیم. تعرفه‌ها بین ده تا پانزده درصد بیشتر از واجدین شرایط چاپ می شود و در اختیار شعب قرار می گیرد. بعید است در این دوره مشکل کمبود تعرفه داشته باشیم.

عرف در پاسخ به پرسشی درباره امکان تمدید زمان انتخابات گفت: هر حوزه اعلام کند که رای دهنده دارد، وزارت کشور نهایت تا ساعت 24 تمدید می کند.  تخلفاتی ثبت شده و هیات بازرسی وزارت کشور و هم قوه قضائیه این تخلفات را دنبال می کنند و اگر تخلف جدی انجام شده باشد، برخورد قانونی انجام می‌شود. شمارش آرا در شعبی که کار اخذ رأی را تمام کردند، همان لحظه شمارش آرا را آغاز می‌کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز(جمعه) در اولین دقایق آغاز رای گیری انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، رای خود را به صندوق انداختند.
مقام معظم رهبری در سخنانی با تاکید براینکه شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی است، یادآورشدند: هر کس به منافع ملی کشور علاقه‌مند است در انتخابات شرکت کند.

محمد تقی زاده رییس هیات بازرسی انتخابات استان تهران در جمع خبرنگاران حاضردر حسینیه ارشاد ضمن تشریح تمهیدات اولیه برای برگزاری انتخابات در استان تهران تاکید کرد:در تمامی شعبات اخذ رای آمادگی های لازم در نظر گرفته شده است.
وی درباره تمهیدات اولیه انتخاباتی در سطح استان تهران بیان کرد: بر اساس هماهنگی‌هایی که به عمل آمده در مجموع استان و شهر تهران حدود شش هزار و ۶۵۹ صندوق اخذ رای مسقر است،که حدود چهار هزار صندوق در خود شهر تهران است. تمام عوامل اجرایی،نظارت و بازرسی با آمادگی کامل در مجموعه شعبات اخذ رای آمادگی دارند رای مردم را اخذ کنند، در همین حسینیه ارشاد چهار شعبه اخذ رای مستقر است که عوامل اجرایی، نظارتی و بازرسی فعالیت دارند. علی رغم همه فضا سازی‌هایی که شد و با وجود شرایط کشور مشارکت خوبی را در انتخابات شاهد خواهیم بود.

هم‌چنین سردار رحیمی فرماندهی تهران بزرگ پس از انداختن رای خود در حوزه اخذ رای حسینیه ارشاد در جمع خبرنگاران درباره تمهیدات امنیتی و انتظامی که برای انتخابات در نظر گرفته شده است، گفت: به لطف خدا و با هوشیاری مردم بر اساس آخرین اخباری که داشته ام حضور مردم تا این لحظه در تمام شعب اخذ رای پرشور بوده است. می دانیم انتخابات پرشوری را امروز در کشور شاهد خواهیم بود. نیروی انتظامی هم با توجه به مسئولیت خود در بحث امنیت رای دهندگان و همچنین هیات های اجرایی و نظارت تلاش می کند تا این انتخابات را با امنیت و با حضور گسترده پشت سر بگذاریم.

فرمانده انتظامی تهران اظهار کرد: در پایتخت کشور حدود چهار هزار و ۵۵۲ شعبه اخذ رای داریم و بالغ بر ۱۴ هزار نفر از همکاران ما در کنار هیات های نظارت و اجرایی مشغول فعالیت هستند و حدود ۱۰ هزار نفر از همکاران دیگر ما نیز در ارائه سایر خدمات در کلانتری‌ها و بخش‌های ترافیکی مشغول هستند.

سردار رحیمی در پایان در پاسخ به این موضوع که در آیا در برگزاری انتخابات به مشکل امنیتی بر خورده ایم یا خیر بیان کرد: به هیچ عنوان؛ هفته گذشته یک یا دو مورد تحرک در حد کوکتل مولوتوف شاهد بودیم که آن ها را دستگیر کردیم و تقریبا در ۷۲ ساعت گذشته هیچ موضوع خاصی را شاهد نبودیم.


 


کد مطلب: 201586

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/201586/انتخابات-مجلس-حال-برگزاری

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir