کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حیوانات خانگی مستعد ابتلا به کرونا هستند؟

3 اسفند 1398 ساعت 11:18

گروه جامعه: به دنبال شیوع ویروس کرونا در برخی مناطق کشور پرسش‌هایی در زمینه احتمال ابتلای حیوانات خانگی به این ویروس به وجود آمده است. یک دامپزشک حیات وحش گفت: در حال حاضر هیچگونه مطالعه یا تاییدیه‌ای مبنی بر اینکه حیوانات خانگی می‌توانند به ویروس کرونا آلوده شوند، وجود ندارد.


به گزارش ایسنا، پیمان محمدزاده در پاسخ به این پرسش که آیا حیوانات خانگی مستعد ابتلا به ویروس کرونا هستند، با تاکید بر اینکه صاحبان حیوانات خانگی به هیچ عنوان در این زمینه نگرانی نداشته باشند، تصریح کرد: به هر حال توصیه ما این است که به دلیل سایر عوامل بهداشتی پس از تماس با حیوانات دست‌ها به‌طور دقیق شسته شوند. ممکن است برخی افراد در شرایط فعلی دچار استرس شوند و به حیوانات آسیب رسانند یا بخواهند حیوان خانگی‌شان را از خود دور کنند. به این گونه افراد باید اطمینان داد که تاکنون هیچگونه گزارشی در دنیا مبنی بر ابتلای حیوانات خانگی (پِت‌) به ویروس کرونا نداشته‌ایم.محمدزاده در ادامه ضمن ارایه توصیه‌های بهداشتی به افرادی که با انواع دام سروکار دارند، گفت: ویروس کرونا سال‌ها است که در دامپزشکی وجود دارد و سبب بیماری حیوانات می‌شود. کارکنان مراکز پرورش دام لازم است که شست و شوی مکرر دست‌ها را در اولویت قرار دهند و ابزار و محیطی را که مدام با آن سروکار دارند را ضدعفونی کنند.این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر ضرورت رعایت بهداشت فردی و محیط کار اظهار کرد: هر گونه علائم تنفسی و بیماری در دام باید به سرعت به دامپزشک اطلاع داده شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ گونه کروناویروس وجود دارد که می‌تواند سبب ایجاد بیماری در حیوانات شود، تصریح کرد: سکانس ژنی کروناویروس جدید را با ۲۰۰ ویروس مقایسه کرده‌ و دریافته‌اند که این ویروس مرتبط با خفاش‌هاست.
این عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: سایر حیوانات مانند شتر، مار، انواع ماکیان، جوندگان، پرندگان، بوقلمون، حیوانات اهلی مانند گاو و گوسفند، خوک و خوکچه هندی نسبت انواع دیگری از کروناویروس به غیر از نوع مشاهده شده آن در میان انسان‌ها بسیار حساس هستند.به گفته محمدزاده کروناویروس می‌تواند در میزبان‌های طبیعی خود مانند خفاش، خوک یا پرندگان عفونت‌های پایدار و دائمی ایجاد کند. تاکنون دو گروه ویروسی از کروناویروس‌ها شناسایی شده است که یکی از آن‌ها OC۴۳ و دیگری E۲۲۹ است. عامل تمام بیماری‌های کرونا ویروس در این دو گروه آنتی‌ژنی است. در حال حاضر گروه سومی از این ویروس به نام برونشیت عفونی مرغ‌ها وجود دارد که احتمال می‌رود کروناویروس جدید در بدن خفاش‌ها از این دسته باشد.


کد مطلب: 201701

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/201701/حیوانات-خانگی-مستعد-ابتلا-کرونا-هستند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir