به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۲۰۱۸۱۵

۱۵۰۰ فارغ التحصیل کشاورزی جذب بازار می‌شوند

گروه اقتصادی: مدیر اجرایی طرح ملی تکاپو می‌گوید با اجرای طرح تولید مبتنی بر قرارداد، بیش از ۱۰۰ هزار کشاورز تحت پوشش قرار گرفته و زمینه اشتغال به کار ۱۵۰۰ فارغ التحصیل کشاورزی فراهم می‌شود.
۱۵۰۰ فارغ التحصیل کشاورزی جذب بازار می‌شوند
به گزارش ایسنا، رضا تازیکی با تشریح جزییات طرح تولید مبتنی بر قرارداد گفت: تمام اجزای این طرح به طور کامل دیده شده تا طرح انحراف نداشته باشد و تسهیلات در آن به درستی هزینه شود.وی ادامه داد: با توجه به اینکه پرداخت تسهیلات بانکی در گذشته دچار انحراف زیادی می‌شد لذا طرح تولید مبتنی بر قرارداد را در دستور کار قرار دادیم که در قالب این طرح، تسهیلات به تولیدکننده یا کشاورز پرداخت نمی‌شود بلکه این تسهیلات نزد بانک می‌ماند و زمانی که کشاورز در قبال قرارداد با تولیدکننده، محصول خود را به شرکت تحویل داد با مراجعه به بانک پول خود را به شکل نقدی دریافت می‌کند.مدیر طرح ملی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو) با بیان اینکه در طرح تولید مبتنی بر قرارداد قیمت محصولات خریداری شده از کشاورز بالاتر از نرخ روز بازار است، اظهار کرد: در طرح تولید مبتنی بر قرارداد تاکنون ۱۰ هزار کشاورز تحت پوشش قرار گرفته‌اند و تلاش شده تا در این طرح علاوه بر ارتقای بهره‌وری محصول، فروش محصول نیز تضمین شود و درآمد کشاورزان نیز از محل بهره‌وری افزایش یابد.

جذب ۱۵۰۰ فارغ التحصیل بخش کشاروزی به بازار کار 
تازیکی خاطرنشان کرد: کشاورزانی که محصول خود را در قالب طرح تولید مبتنی بر قرارداد به فروش برسانند علاوه بر ارتقای تولید و بهره‌وری، درآمدشان هم افزایش می‌یابد و  سودی که در گذشته نصیب دلالان و سودجویان می‌شد نصیب آنها و تولیدکنندگان می‌شود.وی متذکر شد: هدف ما این است که در قالب طرح تولید مبتنی بر قرارداد ۱۰۰ هزار کشاورز را تحت پوشش قرار دهیم و محصولات آنها را با این روش تأمین مالی به صورت تضمینی خریداری کنیم. ما با ۲۰۰۰ میلیارد تومان می‌توانیم ۱۰۰ هزار کشاورز را به لحاظ کمی و کیفی ارتقا بدهیم. نتیجه حاصله این است که از این محل دستکم ۱۵۰۰ فارغ التحصیل کشاورزی وارد بازار کار می‌شوند و با این روش، بهره وری طرح بالا می‌رود و کشاورز در رشد و توسعه اقتصادی و ارزش افزوده محصول سهیم می‌شود.

تثبیت اشتغال و ارزآوری با صادرات محصولات کشاورزان
مدیر طرح ملی تکاپو در عین حال درباره اشتغالزایی طرح تولید مبتنی بر قرارداد گفت: در حال حاضر ۴۵ درصد کل بخش کشاورزی در آمریکا به شکل قراردادی است ولی ما کشاورزی قراردادی نداریم، اما از یکسال و نیم گذشته طرح تولید مبتنی بر قرارداد را در کشور عملیاتی کرده‌ایم. در حال حاضر ۸ درصد کشاورزان استان خراسان رضوی تحت پوشش کشاورزی قراردادی قرار گرفته‌اند و از این طریق محصول خود را عرضه می‌کنند.به گفته تازیکی اگر محصول کشاورزان در بازارهای جهانی صادر شود و پول جدید وارد کشور شود به تثبیت اشتغال و افزایش تولید و ارزآوری کشور کمک می‌کند.طرح تولید مبتنی بر قرارداد یکی از طرح‌های توسعه روستایی است که با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت جهاد کشاورزی و موسسات عامل در دستور کار قرار گرفته است. برقراری ارتباط و اتصال پایدار بین بنگاه‌های خرد و کوچک محلی و بنگاه‌های بزرگ صادراتی،  انتقال دانش فنی و استانداردها، تأمین مالی هدفمند گروه‌های هدف در طول زنجیره ارزش، کاهش و حذف واسطه‌گری و افزایش توان رقابت پذیری بنگاه‌های تولیدی و صادراتی از جمله اهداف این طرح به شمار می‌رود.