به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۲۰۱۸۲۵

ویروس‌ها چه هستند و چرا ما را بیمار می‌کنند؟

گروه جامعه: بیشتر ویروس‌ها بیماری‌زا هستند. برخی از آنها موجب سرماخوردگی‌های ساده می‌شوند و برخی دیگر زندگی انسان را به خطر می‌اندازند. اما ویروس‌ها واقعا چه هستند و چرا ما را بیمار می‌کنند؟
ویروس‌ها چه هستند و چرا ما را بیمار می‌کنند؟
تعریف ویروس و ماهیت آن بسیار سخت است. زیرا هر بار که محققان، یک تعریف از آن ارائه می‌دهند، ویروسی کشف می‌کنند که قوانین پیشین را نقض کرده است. ویروس‌ها می‌توانند موجب عفونی شدن زندگی سلولی شوند. آنها بسیار متنوع هستند. ساده‌ترین نوع ویروس‌ها دارای تعدادی ژن ساخته‌شده از رشته‌های RNA یا DNA هستند که درون یک پوشش پروتئینی قرار گرفته‌اند. ویروس‌های پیچیده‌تر، صدها نوع ژن دارند.ویروس‌ها می‌توانند از گونه‌های مختلف حیات وارد بدن انسان شوند و معمولا بدترین ویروس‌ها، آنهایی هستند که به‌تازگی از گونه‌ای خاص وارد بدن انسان شده‌اند. ویروس وقتی وارد بدن انسان می‌شود، خود را با شرایط تازه کاملا وفق می‌دهد. سیستم ایمنی بدن میزبان در برابر این مهاجم خارجی به شدت واکنش نشان می‌دهد و این وضعیت موجب حال بد میزبان می‌شود.
برخی از ویروس‌ها می‌توانند مدت زمان زیادی در بدن میزبان خود باقی بمانند و به سرعت میزبان را بیمار نکنند. مانند ویروس HIV (ایدز) که از میمون‌ها به بدن انسان سرایت کرده است.هنگام روبه‌رو شدن با ویروسی که بیماری‌زاست، باید منشاء اصلی آن به‌خوبی شناسایی شود تا بتوان زنجیره عفونی کردن آن را قطع کرد. دانستن منبع ویروس به دانشمندان کمک می‌کند تا جهش‌های موجود در آن را شناسایی کرده و داروی مورد نیاز را تولید کنند.
روش درمان
ویروس‌ها به داروهای آنتی‌بیوتیک که مختص از بین بردن باکتری‌ها هستند، پاسخ نمی‌دهند. داروهای ضد ویروس هم فقط برخی از ویروس‌ها را از بین می‌برند. به دلیل اینکه ویروس‌ها دایما در حال جهش هستند، آنها به سرعت در برابر داروها مقاوم می‌شوند.بهترین روش درمان، بالا بردن توان خود بدن میزبان برای مبارزه با عفونت ویروسی است. در این حالت فرد باید استراحت کرده و بدن خود را پرآب نگهدارد. در ضمن افراد مبتلا باید در مکانی دور از دیگران قرار بگیرند تا ویروس افراد سالم را هم بیمار نکند. عطسه، سرفه فرد بیمار و تماس با او  می‌تواند افراد سالم را هم گرفتار کند. چنانچه سیستم ایمنی بدن قوی شود، بیمار می‌تواند ویروس را شکست داده و درمان شود.