به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۲۰۱۸۴۲

دلار از مرز ۱۵ هزار تومانی عبور کرد

گروه اقتصادی: روز سوم اسفند برای بازار سکه تبدیل به یک روز تاریخی شد؛ چرا که برای اولین بار در تمام ادوار توانست به بالای مرز ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی برود. در بازار دلار نیز برای اولین بار از اواخر اردیبهشت ماه، این ارز پا به کانال ۱۵ هزار تومانی گذاشت. چنین روند قیمتی نشان می‌دهد که دیروز فضای بازار ارز و سکه بسیار هیجانی بوده است، هر چند که در مورد دلیل این هیجان توافق نظری خاصی وجود نداشت.
دلار از مرز ۱۵ هزار تومانی عبور کرد
گروه بیشتری از معامله‌گران باور داشتند تحت تاثیر رفتن ایران به لیست سیاه FATF، خریدها در بازار رشد کرده بود و از آن سو، عده کمی حاضر به فروش ارز و سکه بودند؛‌ دسته دیگری معتقد بودند که ورود ویروس کرونا به ایران و افزایش تلفات آن، فضای بازارها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. عده‌ای باور داشتند، با ورود این ویروس و بسته شدن مرزها، جا به جایی اسکناس دلار دشوار شد و همین عامل انتظار معامله‌گران بزرگ را تحت تاثیر قرار داد. این عده اعتقاد داشتند طلا از ایران خارج و به جای آن دلار از کشورهای همسایه وارد می‌شد.ولی در شرایط جدید، ‌این اتفاق سخت‌تر شده است. با این حال،‌ گروه دیگری باور داشتند،‌ دلار از ایران قبل‌تر خارج می‌شده است و تحت تاثیر کرونا، اتفاقا خروج این ارز محدودتر شده است. این عده تاکید داشتند، رشد قیمتی تحت تاثیر جو روانی مبنی بر بازگشت ایران به لیست سیاه FATF صورت گرفته است. در این میان، افزایش نرخ حواله درهم و ضرر خالی‌فروشان ارزی از دیگر عوامل رشد دلار ذکر شده است. در مورد رشد سکه نیز نباید از افزایش یکباره طلای جهانی غافل شد.
رکوردهای بازار سکه و دلار
در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی به راحتی مرز ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را شکست و پس از آن حرکت افزایشی خود را با قدرت تا کانال ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی ادامه داد. ساعت ۴ بعدازظهر، سایت اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر،‌نقره و سکه تهران، بر تابلوی قیمتی خود، نرخ فروش هر سکه امامی را ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان ثبت کرد که ۵۸۰ هزار تومان بیشتر از روز انتهایی هفته گذشته بود. قبلا بالاترین قیمت بسته شده در بازار سکه امامی ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بود که در تاریخ ۴ مهر ۹۷ ثبت شده بود. در همان مقاطع زمانی سکه توانسته بود حتی کانال ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی را لمس کند، ولی قیمت‌های روز سوم اسفند ۹۸ هرگز پیش‌تر در بازار معاملات عمده به ثبت نرسیده بود.حتی میزان رشد سکه در روز گذشته در ۱۷ ماه گذشته سابقه نداشت. دیروز سکه نزدیک به ۱۱ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و آخرین بار که این فلز گرانبها چنین افزایش قیمتی را به ثبت رسانده بود، به تاریخ ۱۶ مهر سال ۹۷ بازمی‌گشت. در این میان، پس از ساعت ۴ بعدازظهر عنوان می‌شد که حتی قیمت‌های بالاتری نیز در بازار سکه به ثبت رسید و عده‌ای از عبور قیمت این فلز گرانبها به بالای مرز ۶ میلیونی پس از ساعت ۴ بعدازظهر خبر می‌دادند.در بازار ارز نیز دیروز دلار حدود ساعت ۴بعدازظهر روی عدد ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان قرار گرفت که ۸۶۰ تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود. آخرین بار شاخص ارزی ۱۹ اردیبهشت سال جاری قیمت بالاتری را به ثبت رسانده بود. البته برخی نوسان‌گیران عنوان می‌کردند که پس از ساعت ۴ بعدازظهر قیمت دلار حتی بالای سطح قیمتی ۱۹ اردیبهشت رفته است. روند روز جاری تا حدی مشخص می‌کند که اتفاقات دیروز هیجانی و موقت بوده است یا ادامه خواهد یافت؟
رفتار بازارساز در روز نوسان
شروع بازار دیروز نوسانی بود؛ قیمت‌ها با فاصله چند درصدی نسبت به روز قبل باز شدند. در واکنش به این اتفاق،‌ صرافی‌های دولتی نیز در همان ابتدای روز قیمت را افزایش دادند. در ابتدا این صرافی‌ها قیمت دلار را ۲۸۰ تومان افزایش دادند و عدد فروش را ۱۴ هزار و ۴۸۰ تومان ثبت کردند.حدود ساعت ۱۱ صبح، قیمت را ۵۰ تومان دیگر بالا بردند و به عدد ۱۴ هزار و ۵۳۰ تومان رساندند. در واقع صرافی‌های دولتی ۳۳۰ تومان در ابتدای روز قیمت دلار را افزایش دادند، ولی در ادامه روز،‌ صرافی‌ها، واکنش دیگری به افزایش قیمت بازار آزاد نشان ندادند.
مرجع : دنیای اقتصاد
برچسب ها: دلار سکه طلا بازار