به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۲۰۱۸۷۲

سوءاستفاده دلالان از نیاز مردم به ماسک و الکل

گروه جامعه: عده‌ای دلال که همیشه از آب گل آلود ماهی می‌گیرند، این بار بازار ماسک و الکل را هدف گرفتند.
سوءاستفاده دلالان از نیاز مردم به ماسک و الکل
حدود سه ماهی است که ویروسی ناشناخته از یک بازار در چین سر درآورد و به برخی از شهرهای بزرگ این كشور رسید, حالا هر روز  تیتر یک رسانه‌ها و روزنامه‌های جهان مانند آمریکا, آلمان, تایلند, استرالیا, فرانسه, هند و غیره، صحبت از کروناست. دیری نگذشت که قرعه به نام کشورمان افتاد و ویروس کرونا با علائم ظاهری كاملاً مشابه آنفلوانزا ظهور کرد و چون در نیم‌كره شمالی و فصل سرما هستیم، شناسایی  این ویروس به سرعت مشخص نیست. اکنون طبق گزارش‌های اعلام‌شده، در ایران ۲۸ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و ۶ نفر فوت کردند که همین امر باعث شده است مردم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، از ماسک، الکل و ژل‌های شستشوی دست تهیه کنند.
سوءاستفاده دلالان از بازار پرمشتری ماسک و الکل
هجوم مردم برای تهیه ماسک و الکل، باعث بروز برخی مشکلات در بازار این کالاها شده است؛ از یک سو عده‌ای دلال که همیشه چه در زمان افزایش قیمت بنزین، چه در زمان کمبود گوشت یا پوشک و چه در زمان افزایش نرخ سکه و دلار در صحنه حاضر هستند و از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند، بازار ماسک و الکل را تحت کنترل خودشان درآورده و با احتکار، قیمت را به صورت نجومی افزایش داده‌اند. مشاهدات میدانی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان نشان می‌دهد، در حال حاضر ماسک و الکل در برخی فروشگاه‌ها با چند برابر قیمت به فروش می‌رسد و در یکی از موارد مشاهده شد که ماسک را با نرخ ۵۰ هزار تومان به دست مردم می‌دادند. از طرف دیگر افزایش همزمان قیمت و تقاضا موجب تشکیل صف‌های طولانی و ایجاد دردسر برای مردم شده است.
توزیع رایگان ماسک و محلول‌های شوینده / فروش ماسک ممنوع می‌شود
البته مسئولان هم برای جلوگیری از سوءاستفاده دلالان از شرایط به وجود آماده, تدابیری اندیشیده‌اند؛ به عنوان مثال رئیس هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه‌ بیماران اعلام کرد: این هیئت امنا اقدام به خرید تمام تولیدات ماسک‌های شرکت‌های ایرانی می‌کند و آن را برای توزیع رایگان بین خانواده‌ها در سراسر کشور، در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار می‌دهد. ماسک‌های خریداری‌شده و وارداتی به همراه بسته‌ آموزشی و محلول شوینده، از طریق خانه‌های بهداشت، مراکز جامع خدمات سلامت، پایگاه‌های سلامت و واحدهای بهداشتی در کشور بین مردم توزیع می‌شوند. دستورالعمل ممنوعیت خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها بزودی ابلاغ می‌شود.
همچنین کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذاودارو  گفت: با کسانی که اقدام به احتکار یا گرانفروشی ماسک زدند، حتماً برخورد می‌شود. ماسک در گذشته جزءکالاهای دارای قیمت‌گذاری نبود، اما برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها، قیمت‌گذاری شد.این شرایط در حالی به وجود آمده است که استفاده از ماسک برای افرادی که هنوز به کرونا مبتلا نشده‌اند خیلی لازم نیست و کمک چندانی به آنها نمی‌کند. این افراد برای مبتلا نشدن به کرونا باید موارد بسیار مهم‌تری را رعایت کنند که متاسفانه توجه کمتری به آنها می‌شود که در ادامه بیان می‌شود.
استفاده از ماسک در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا مؤثر است؟
مردم بر این باورند که  استفاده از ماسک می‌تواند آنها را در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند، در حالی که طبق گفته پزشکان متخصص، این باور، یک باور اشتباه است و ماسک‌ها را باید افراد مبتلا به کرونا استفاده کنند تا اطرافیان خود را مبتلا نکنند و نه افرادی که هنوز مبتلا نشده‌اند.کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذاودارو  گفت: هیچ یافته علمی مبنی بر سودمندی ماسک در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا وجود ندارد.
برای پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا چه باید کرد؟
بهترین کاری که افراد برای پیشگیری از ابتلا به کرونا باید انجام دهند این است که از افراد مبتلا به «ویروس کرونا» فاصله بگیرید؛ چراکه ذرات بیماری‌زا نمی‌توانند بیش از یک متر فراتر روند. مردم هر دو ساعت یک بار دست‌های خود را با صابون بشوید, از دست دادن و روبوسی کردن خودداری و ویتامین C مصرف کنند چراکه مهم‌ترین عامل محافظت از سلامت جسمانی در برابر «ویروس کرونا» است و تا زمانی که دست‌های خود را نشسته‌اید آن را به چشم‌ها، بینی و دهان نزدیک نکنید.توصیه دیگر این است که در زمان سرفه یا عطسه از دستمال استفاده‌ و سپس آن را تا کنید و به بیرون بیندازید و دوباره دستان خود را بشویید. اگر دستمال نداشتید در قسمت داخلی آرنج خود عطسه کنید، این امر باعث می‌شود ویروس‌ها از دستان شما فراتر نروند و بقیه افراد را آلوده نکنند.