به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۲۰۱۸۸۱

۲۴ ساعت زنده نگه‌داشتن قلب در بیرون بدن

گروه علمی: دانشمندان دستگاهی اختراع کرده‌اند که با تقلید شرایط بدن می‌تواند جان هزاران بیمار محتاج به پیوند قلب را نجات دهد.
۲۴ ساعت زنده نگه‌داشتن قلب در بیرون بدن
با استفاده از تکنولوژی جدیدی که می‌تواند قلب را 24ساعت زنده نگه دارد، بیمارانی که نیاز به پیوند این اندام دارند امیدوارتر از پیش می‌شوند.در شرایط فعلی یک قلب اهدایی معمولا می‌تواند حدود 4ساعت زنده بماند و به همین علت برای رساندن آن به فرد نیازمند باید تعجیل شود. اما دانشمندان با پمپاژ یک مایع به داخل رگ‌های خونی قلب و استفاده از پالس‌های اکسیژن که حرکت ضربان قلب را تقلید می‌کند توانستند قلب خوک‌ها را به‌مدت 24ساعت حفظ کنند. آنها می‌گویند که این تکنولوژی می‌تواند ظرف یک سال برای قلب انسان هم آماده شود.با استفاده از این دستگاه که داخل یک چمدان کوچک جا می‌گیرد، می‌توان زمان قرار گرفتن در لیست انتظار برای پیوند قلب را کاهش داد.
آخرین آمارها نشان می‌دهد که 328نفر در انگلستان ازجمله 39کودک در لیست انتظار پیوند قلب قرار دارند. بسیاری از این افراد مجبور هستند که منتظر بمانند و این انتظار ممکن است خیلی طول بکشد. همچنین آمار و ارقام موجود بیان می‌کند که حدود سه‌چهارم قلب‌های اهدایی در انگلستان قابل استفاده نیستند.دکتر رافائل ورازا که در دانشگاه Texas Health سن آنتونیو فعالیت می‌کند، در گردهمایی سالانه انجمن آمریکایی پیشرفت علم در سیاتل، این یافته‌ها را در مورد قلب خوک ارائه کرد. در این روش مشاهده شد که سلول‌های زنده هنوز دارای اکسیژن هستند.او می‌گوید: نخستین قلب بیش از 50سال پیش با قرار گرفتن در یخ منتقل شد و اکنون پس از دهه‌ها هنوز این کار به همین روش انجام می‌شود. اگر بتوانید قلب را 24ساعت زنده نگه دارید، به این معنی است که می‌توانید آن را تقریباً به هر جای دنیا منتقل کنید و این اتفاق می‌تواند جان بسیاری از مردم را نجات دهد.
فاصله زمانی حیاتی
درحالی‌که دلیل اصلی دریافت‌نکردن قلب از اهداکنندگان انگلیسی نامناسب بودن آنهاست، متخصصان می‌گویند فاصله زمانی بین خارج کردن یک اندام از بدن و پیوند آن بسیار حیاتی است. میانگین زمانی که یک شخص برای پیوند قلب در انتظار می‌ماند، تقریبا 3سال(1085روز) است. با این حال، براساس گزارش سال 2018وب‌سایت NHS Blood and Transplant یک مرد 45ساله به نام گارت ایوانز که اهل شهر استاک‌پورت بود، به‌مدت 9سال در لیست انتظار قرار داشته است.موضوع اصلی در حفظ و نگهداری قلب به‌مدت یک روز کامل، تقلید شرایط بدن تا حد ممکن است. این بدان معناست که یک محلول مخصوص به داخل شریان‌ها تزریق، 60پالس اکسیژن در هر دقیقه(مشابه ضربان قلب) ایجاد می‌شود و قلب در یک مایع به‌صورت معلق نگه داشته می‌شود تا درنهایت از نابودی قلب جلوگیری شود.پژوهشگران آمریکایی این سیستم را که نامش ULiSSES است، روی 5خوک امتحان کردند و دریافتند که قلب آنها به‌مدت 24ساعت زنده می‌ماند. البته اندکی تورم در قلب‌ها مشاهده شد که نشان‌دهنده مرگ سلولی است. مرحله بعدی پیوند قلب به خوک‌ها، اطمینان از عملکرد صحیح آنهاست تا پس از آن برای انسان استفاده شود. این پژوهشگران درنظر دارند طی 3‌ماه قلب‌های اهدا شده را که برای پیوند مناسب نیستند آزمایش کنند و اکنون در بیمارستان‌ها درباره آن مشغول بحث و ارزیابی هستند. اگر مجوزهای رسمی لازم اعطا شود، پژوهشگران می‌گویند قلب‌هایی که به‌مدت 24ساعت دوام می‌آورند، تا یک سال آینده قابل پیوند هستند.آنها همچنین امیدوارند که از این تکنولوژی برای نگهداری و انتقال اندام‌هایی که در جنگ، تصادف‌های جاده‌ای یا حوادث کارگری از بدن جدا می‌شوند، استفاده کنند. به این ترتیب، این اندام‌ها می‌توانند دوباره به بدن متصل شوند. هرچند این کار تاکنون فقط در مورد  اندام خوک‌ها انجام شده است.این پژوهشگران اعلام کرده‌اند که مجوز تحقیق در این زمینه را از دولت ایالات‌متحده آمریکا دریافت کرده‌اند.قلب‌ها در شرایط فعلی در 4درجه سانتی‌گراد نگهداری و انتقال آنها با یخ انجام می‌شود اما این امیدواری وجود دارد که در آینده در دمای معمولی اتاق نگهداری شوند. قلب اهداکنندگانی که به این روش ذخیره شده‌اند، قبلاً مدت زمان کوتاهی در سگ‌ها به‌طور عادی کار می‌کردند.ورازا می‌گوید: نکته مهم درباره پژوهش ما این است که این دستگاه تا چه میزان قابل حمل است. امیدواریم که اندام‌های بیشتری را بتوان با این روش حفظ کرد و انطباق‌های بیشتر و پس‌زدن‌های کمتری از سوی بدن صورت بگیرد.
قلب یخی 
 نخستین قلب بیش از 50سال پیش با قرارگرفتن در یخ منتقل شد و اکنون پس از دهه‌ها هنوز این کار به همین روش انجام می‌شود. اگر بتوانید قلب را 24ساعت زنده نگه دارید، به این معنی است که می‌توانید آن را تقریباً به هر جای دنیا منتقل کنید.
برچسب ها: پیوند قلب قلب