به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۲۰۱۹۰۱

ماسک‌های ساده چندساعت قابل استفاده هستند

گروه جامعه: عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی افزود: اگر فردی علائم بیماری را در خود مشاهده می‌کند باید حتما از ماسک استفاده کند، همچنین اگر به بیمارستانی مراجعه می‌کنید که در آن بیمار مبتلا به کرونا وجود دارد حتما از ماسک استفاده کنید، اما برای ملاقات افراد معمولی ملزم به استفاده از ماسک نیستید.
ماسک‌های ساده چندساعت قابل استفاده هستند
به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مسعود مردانی اظهار داشت: برای محاوره‌های کوتاه مدت مردم عادی استفاده از ماسک‌های جراحی ساده ارزان قیمت مناسب است و استفاده از ماسک N. ۹۵ برای مردم عادی توصیه نمی‌شود چراکه تنها برای افرادی همچون مبتلایان و پرستارانی که با فرد مبتلا ارتباط مستقیم دارند، ضروری است.
ویروس کرونا روی اشیا و سطوح چند ساعت زنده می‌ماند؟
مردانی تصریح کرد: ویروس کرونا بر روی اشیا و سطوحی همچون میز دانش آموزان در مدارس و سالن‌های غذاخوری می‌تواند بین سه ساعت تا ۹ روز باقی بماند به همین خاطر ضروری است شهروندان سطوح اطراف خود همچون پیشخوان مغازه‌ها را روزی یکبار با مواد ضد عفونی کننده پاکیزه کنند.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: ضروری است افراد مرتب دست‌های خود را با آب و صابون شست و شو کنند و برای پاکیزه نگه داشتن وسایل شخصی خود همچون گوشی موبایل از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنند.
مردانی با اشاره به نگرانی‌های مردم درباره دست زدن به دستگیره‌های اتوبوس، مترو، تاکسی و وسایل نقلیه عمومی اظهار داشت: آلودگی این سطوح بستگی به این دارد که دست فردی که قبل از شما از آن دستگیره استفاده کرده آلوده به ویروس بوده است یا خیر.
بعد از لمس دستگیره وسایل نقلیه از اسپری ضدعفونی استفاده کنید
به گفته مردانی، متاسفانه هنوز اکثر مردم نسبت به ضرورت شست و شوی دائمی دست‌های خود با آب و صابون آگاهی ندارند و به همین خاطر از مردم می‌خواهیم که اگر در وسایل نقلیه عمومی با دستگیره‌ها تماس داشتند، به وسیله یک اسپری ضدعفونی کننده حاوی الکل که قیمت مناسبی دارد و در اکثر داروخانه‌ها موجود است، دست‌های خود را ضدعفونی کنند.وی تاکید کرد: افراد حتما به محض ورود به منزل، قبل از دست زدن به وسایلی همچون کنترل تلویزیون و دستگیره یخچال نسبت به شست و شوی دستانشان اقدام کنند.
۸۰ درصد موارد ابتلا به کرونا بدون علامت است
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی درباره میزان مرگ و میر این بیماری توضیح داد: بیماری کرونا بیماری ترسناکی نیست؛ ۸۰ درصد موارد ابتلا به کرونا بدون علامت است، یعنی ممکن است خیلی از افراد این بیماری را گرفته و بهبود هم یافته باشند، اما از ابتلا به آن بی خبر باشند.مردانی ادامه داد: ۲۰ درصد باقی مانده ممکن است علایم این بیماری را مشاهده کنند که عمده آن‌ها با نشانه‌های یک سرماخوردگی بدون عارضه مانند تب، سرفه، آب ریزش بینی مختصر مواجه می‌شوند که معمولا پس از سه تا پنج روز خود به خود بهبود می‌یابند.وی افزود:، اما ۲،۵ درصد از این ۲۰ درصد راهی بیمارستان‌ها شده و بستری می‌شوند و ثابت شده است که اگر فرد مبتلا به کرونا به علت سینه پهلو یا ذات الریه بستری شود حدود ۱۳ درصد احتمال دارد که جان خود را از دست بدهد،
از بین افراد مبتلایی که کارشان به بستری در بیمارستان کشیده، اگر فردی بیماری اش به قدری شدید شود که نیازمند انتقال به آی سی یو باشد ۳۰ درصد ممکن است دچار مرگ شود.مردانی تصریح کرد: مرگ و میر فقط در موارد شدید رخ می‌دهد و در موارد خفیف مرگ و میر اتفاق نمی‌افتد و اگر به کرونای خفیف مبتلا باشد، با استراحت، مصرف مایعات و مرکبات بهبود می‌یابد.
چرا نگرانی‌های جهانی نسبت به کرونا بیش از آنفولانزای H. ۱ N. ۱ است؟
مردانی درباره علت تفاوت واکنش‌های جهانی نسبت به کرونا ویروس جدید و ویروس آنفولانزای H. ۱ N. ۱ توضیح داد: شیوع آنفولانزای فصلی، در شروع پاییز و زمستان در تمام اعصار برای پزشکان، پرستاران و مردم قابل انتظار بوده است، اما این بیماری یک بیماری جدید است و اصلا کسی شیوع آن را پیش بینی نمی‌کرد.وی ادامه داد: کسی انتظار نداشت چنین ویروسی شایع و باعث مرگ افراد زیادی شود و نتوان برای مهار آن از واکسن و یا درمان خاصی استفاده کرد و کشوری همچون چین را که یکی از بزرگترین قدرت‌های اقتصادی جهان است درگیر کرده و باعث ضرر آن شود؛ با توجه به این شرایط، این بیماری برای مردم جهان غیرمنتظره بوده و همه در حال کوشش برای از بین بردن این تهدید جهانی اند.این متخصص با اشاره به شیوع بیماری سارس به وسیله ویروس کرونا در سال‌های پیش و مهار آن پس از یکسال ابراز امیدواری کرد که این بیماری نیز هرچه زودتر در دنیا مهار شود.
بعدازظهر چهارشنبه (۳۰ بهمن) که نخستین خبر موبوط به جان باختن ۲ نفر در قم از سوی وزارت بهداشت و درمان تایید شد. مسوولان وزارت بهداشت اعلام کردند که با شناسایی ۱۳ مورد جدید ابتلا به کرونا، شمار مبتلایان به این بیماری در ایران به ۱۸ تن رسید و این اخبار از استقرار و شیوع کرونا در کشور در طی ۲ روز حکایت دارد. در حال حاضر از جهت تلفات ویروس کرونا، چین که زادگاه این ویروس است بالاترین تلفات را دارد و بعد از آن تاکنون ایران دومین کشور است.بنابر اعلام سازمان نظام پزشکی، دوره نهفتگی بیماری ناشی از کرونای جدید، بین ۲ تا ۱۴ روز (به‌طور معمول یک هفته) است. این بیماری اغلب با تب و سرفه و سایر علائم تنفسی بروز می‌کند. البته در این بیماری آبریزش بینی و عطسه کمتر از سایر ویروس‌های تنفسی دیده می‌شود. در موارد شدید بیماری کرونا ویروس، تنگی نفس ایجاد می‌شود.
برچسب ها: ماسک ویروس کرونا