به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ساعت ۱۸:۴۳
کد مطلب : ۲۰۱۹۴۵

حمله کرونا به قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌ها

گروه اقتصادی: اتحادیه‌های مربوط به کسب‌وکارهای رستورانی، خبر از کم شدن مشتری‌ها می‌دهند و نگران کسب‌وکارهایشان در روزهای پیش رو هستند. در این شرایط، قهوه‌خانه‌ها از همه بیشتر آسیب دیده‌اند.
حمله کرونا به قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌ها
به گزارش ایرنا، رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها، همیشه و در هر شرایطی شلوغ هستند. اوضاع اقتصادی هر قدر هم آشفته باشد و قدرت خرید مردم کم شود، باز هم رستوران رفتن در سبد هزینه خانوارها جای ثابت خودش را دارد.  
دو سال پیش، مطالعه‌ای که از سوی «آینده‌نگر»، نشریه اتاق بازرگانی تهران انجام شده بود، نشان می‌داد که رستوران‌ها در ایران بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند. رستوران رفتن، در سبک زندگی طبقه متوسط شهری جایگاه جدی دارد و در شرایطی که دیگر سرگرمی‌ها و حتی سرگرمی‌های فرهنگی هزینه بالایی دارند، رستوران رفتن برای طبقه متوسط یک تفریح کامل به حساب می‌آید.  حالا نخستین‌بار است که درآمد و حتی حیات کسب‌وکارهای رستورانی تهدید شده است.  «محسن نظری»، رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی می‌گوید: «واحدهای صنفی ما ۱۰۰ درصد تعطیل شدند. اصلا مشتری ندارند.» اما کرونا چقدر آسیب مالی برای این واحدها به همراه خواهد داشت؟ نظری می‌گوید: «ما ۵ هزار واحد صنفی داریم، ضربه‌ای که از این ویروس می‌بینیم، هزینه سرسام‌آوری است که اصلا نمی‌توانیم آن را محاسبه کنیم.» رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس نیز با اطمینان می‌گوید که کسب‌وکارهای این اتحادیه آسیب جدی خواهد دید و واحدهای زیادی تا آستانه تعطیلی پیش خواهند رفت. «علی‌اصغر میرابراهیمی» می‌گوید: «مردم سعی می‌کنند که کمتر غذا بیرون بخورند. ما برای همکاران‌مان هم توصیه‌های بهداشتی داشتیم و برای آن‌ها پیامک فرستاده‌ایم. اما شیوع کرونا و تاثیر آن روی رستوران‌ها بی‌تاثیر نیست. حتی بسیار قابل توجه بوده است. شک نکنید که باعث تعطیلی برخی از واحدها خواهد شد.» بررسی‌های میدانی، نشان می‌دهد که حداقل در هفته پیش رو، برخی از مراسم‌های عروسی لغو شده‌اند. برخی از مردم خود اقدام به لغو مراسم‌هایشان کرده‌اند و برخی نیز از طرف تالارها، از آن‌ها خواسته شده است که مراسم‌هایشان را به فروردین ۹۹ موکول کنند.  اما در این شرایط، «خسرو ابراهیمی‌نیا»، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس می‌گوید: «ما اصلا مورد خاصی برای لغو نداریم. تشویش اذهان عمومی هم نمی‌کنیم. ما وظیفه داریم خدمات و مجالسی را که درخواست مردم هست، برگزار کنیم. من اصلا نمی‌دانم این ویروس کرونا چه‌چیزی هست. هیچ‌کسی نخواسته است که مراسمش لغو شود. ما هم که وزارت بهداشت نیستیم. چرا بیخودی اذهان مردم را تشویش می‌کنید!؟»