کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ارمنستان، کویت، اردن، عراق، گرجستان و تركیه مرزهای هوایی خود را با ایران بستند

شمار قربانیان کرونا در چین به ۲۵۹۲ نفر رسید؛ در ایران به ۱۲ نفر

5 اسفند 1398 ساعت 11:12

گروه بین‌الملل: ویروس کرونا همچنان بیماران جدیدی را در سراسر جهان به کام مرگ می‌کشاند ،شمار قربانیان کرونا در چین به ۲۵۹۲ نفر رسید؛ در ایران به ۱۲ نفر.


در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۰ نفر دیگر در سرزمین اصلی چین به علت ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند که ۱۴۹ نفر از این تعداد ساکن استان ووهان بوده اند.
 
ایران
سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتلای ۴۷ نفر در کشور به کرونا و فوت ۱۲ نفر بر اثر این بیماری خبر داد. اسدالله عباسی در حاشیه جلسه علنی صبح روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور وزیر بهداشت در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گفت: براساس گزارش ارائه شده از سوی آقای نمکی، بسیاری از گزارش‌هایی که در خصوص بستری شدن اشخاص در بیمارستان‌ها بوده مربوط به بیماران مبتلا به آنفلوآنزا است و تقریبا ۴۷ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۲ نفر بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند
ایسنا هم اعلام کرد که محمدرضا قدیر، رئيس دانشگاه علوم پزشکی قم به دلیل ارتباط زیاد با بیماران آلوده به کرونا و سرکشی به آنها به «کووید-۱۹» مبتلا شده است و به قرنطینه می‌رود. میزان ابتلا به ویروس کرونا در قم بیش از سایر شهرهای ایران گزارش شده است. در آخرین واکنش‌ها به تحولات ایران نیز، دولت ارمنستان اعلام کرد مرز زمینی خود را ایران «برای مدت دو هفته» خواهد بست. این خبر در پایان روز یکشنبه از سوی نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور اعلام شد. این تصمیم دولت ارمنستان از سوی تیگران آوینیان، معاون نخست‌وزیر نیز در توییتر اعلام شد. آوینیان در پیام توییتری خود نوشت: «بنا به تصمیم دولت ارمنستان، به مدت دو هفته مرزهای هوایی و زمینی با ایران برای مسافران بسته خواهد بود.»
نیکول پاشینیان همچنین اعلام کرد که از روز دوشنبه کمیسیونی ویژه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در ارمنستان کار خود را آغاز خواهد کرد. قرار است در اولین نشست این کمیسیون در بامداد دوشنبه، دربارۀ اجرای دیگر اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از ایران به این همسایه شمالی تصمیم‌گیری شود. در داخل ایران نیز به دنبال پرسشهای پیش آمده در خصوص نحوۀ درمان این بیماری در ایران، رئيس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت از مردم خواست مستقیما به بیمارستان‌ها نروند. رضا گلپیرا در این رابطه به خبرگزاری ایسنا گفت: «وزارت بهداشت در تمام محلات مرکز جامع سلامت دارد... با سازمان نظام پزشکی هماهنگ کردیم که تمام مطب‌های پزشکی هم بتوانند این بیماران را که دارای علائم هستند، ویزیت کنند. اگر افراد پس از مراجعه به این پزشکان، علائم کرونا داشتند سپس به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.»

گرجستان و ترکیه مرز‌های هوایی را بر روی پرواز‌های ایران بستند
سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: گرجستان و ترکیه مرز‌های خود را به دلیل شیوع ویروس کرونا بر روی پرواز‌های ایرانی بسته اند. رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه گرجستان و ترکیه مرز هوایی خود را بر روی پرواز‌های ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته اند گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت کشور‌های گرجستان و ترکیه تمامی مرز‌های هوایی بر روی ایران تا اطلاع ثانوی بسته شده است. او اظهار کرد: سازمان هواپیمای کشوری در حال برنامه ریزی و رایزنی برای انجام پرواز‌های بدون مسافر برای بازگرداندن مسافران از کشور‌های ترکیه و گرجستان است. این اقدامات از سوی کشور‌های خواننده ترکیه و گرجستان مقطعی است و بلافاصله با برطرف شدن مشکل ویروس کرونا پرواز‌ها به حالت عادی بازگردانده خواهد شد. او افزود: پیش از این کشور‌های کویت و عراق تمامی مرز‌های هوایی خود را برای انجام پرواز از سوریه به ایران بسته بودند که امروز کشور گرجستان و ترکیه هم اضافه شدند.

افغانستان تمامی رفت و آمدها به ایران را متوقف کرد
وزارت خارجه افغانستان نیز اعلام کرد که ضمن توقف «موقت» تمامی رفت و آمدها به ایران، خدمات کنسولی این کشور در ایران نیز محدود خواهد شد. کابل همچنین از تهران خواست تا روند اخراج اجباری افغان‌ها را متوقف کند. تصمیمات اخیر دولت کابل پس از آن اتخاذ شد که افغانستان از شناسایی سه فرد مشکوک به ویروس کرونا در ولایت هرات خبر داد. گفته می‌شود که این سه فرد به‌تازگی به قم سفر کرده بودند.

اردن ورود ایرانی‌ها را ممنوع کرد
اردن ورود چینی‌ها، ایرانی‌ها و شهروندان کرۀ جنوبی را به خاکش ممنوع کرد. دولت اردن روز یکشنبه اعلام کرد که ورود تمام مسافران از مقصد چین، ایران و کرۀ جنوبی به این سرزمین، به جز شهروندان اردنی، با هدف محدود کردن خطرات گسترش ویروس کرونا ممنوع خواهد بود.

تایوان
در تایوان هم یک پدر و پسر ۸۰ و ۵۰ ساله به کرونا مبتلا شدند و بر این اساس تعداد افرادی که در تایوان به این ویروس آلوده شده‌اند به ۲۸ رسید. بر اساس گزارش مقام‌های محلی، این دو مرد اخیرا سفری به چین نداشته‌اند اما پزشکان معتقدند احتمالا این ویروس از طریق تماس با یکی از بستگانی که به چین سفر کرده به آنها منتقل شده است.
کرۀ جنوبی
شرکت هواپیمایی کرۀ جنوبی اعلام کرد تا اطلاع ثانوی پروازهای خود را به شهر دائجو در جنوب‌شرق این کشور که از مهمترین مراکز گسترش این ویروس است، لغو می‌کند. با افزوده‌ شدن ۱۶۱ نفر دیگر به بیماران در صبح دوشنبه، شمار کل بیماران «کووید-۱۹» در کرۀ جنوبی به ۷۶۳ نفر رسید. در همین حال خبرگزاری دولتی یونهاپ کرۀ جنوبی گزارش داد که ۳۰ نفر از شهروندان این کشور که به تازگی از اسرائيل بازگشته‌اند نیز به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. روز گذشته اسرائیل مسافران هواپیمایی که از کرۀ جنوبی به آن کشور رفته بودند را بازگرداند؛ موضوعی که با انتقاد سئول روبه‌رو شد.
کرۀ شمالی
در بخش شمالی شبه جزیرۀ کره اما، مقامات پیونگ یانگ اعلام کردند حدود ۳۸۰ تبعۀ خارجی را در این کشور قرنطینه کرده‌اند. کرۀ شمالی می‌گوید برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا به این کشور حدود ۳۸۰ نفر از کسانی که به تازگی از خارج وارد کرۀ شمالی شده‌اند، قرنطینه کرده‌اند. پیونگ‌یانگ اشاره‌ای به هویت این افراد نکرده اما رسانه‌های کرۀ جنوبی مدعی هستند که اکثر قرنطینه‌شدگان دیپلمات‌هایی هستند که در پیونگ‌یانگ مستقر هستند و یا تاجرانی که از خارج برای امور اقتصادی و تجاری خود به کرۀ شمالی سفر کرده‌اند. دولت کرۀ شمالی تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این ویروس را گزارش نکرده است.
 


کد مطلب: 202017

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/202017/شمار-قربانیان-کرونا-چین-۲۵۹۲-نفر-رسید-ایران-۱۲

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir