کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

صعود دلار در بازارهای جهانی

5 اسفند 1398 ساعت 12:51

گروه اقتصادی: به دنبال افزایش نگرانی‌ها از شیوع کرونا، ارزش دلار بالا رفت.


به گزارش رویترز، در جریان نخستین روز از معاملات هفتگی، تقاضا برای خرید دلار به طرز کم سابقه‌ای افزایش یافت و اسکناس سبز مجددا روی ریل صعودی قرار گرفت. گزارشات جدید حاکی از آن هستند که کرونا در حال ادامه پیشروی در مناطق مختلف جهان بوده و شمار بیشتری را نیز مبتلا کرده است.  از سوی دیگر روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد؛ آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی با کاهش شدید رشد مواجه شده و در فرانسه نیز اعتراضات به لایحه جنجالی اصلاح بازنشستگی ادامه دارد. در انتخابات محلی، حزب حاکم آلمان متحمل شکست سختی در هامبورگ شد.  به دنبال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ژانویه امسال و نزدیک شدن به موعد مذاکرات در خصوص تعیین چگونگی روابط آینده، به نظر می رسد باید منتظر یک دوره پر تنش باشیم. دیوید فورست، مشاور نخست وزیر انگلیس در امور اروپایی گفت: از این که روابط تجاری مان با اتحادیه اروپا دچار تنش‌هایی شود واهمه نداریم. ما چیز زیادی از آن ها نمی‌خواهیم فقط می‌خواهیم تجارت آزادی مشابه بقیه کشورها با اتحادیه اروپا داشته باشیم. دولت انگلیس به رهبری بوریس جانسون اکنون کار بسیار سختی برای احیای رشد اقتصادی و هم چنین رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط دو طرف در آینده خواهد داشت. انتظار می‌رود که دست کم یک سال دوره گذار در نظر گرفته شود و روابط دو طرف به شکل کنونی باقی بماند. به گفته فورست، انگلیس قصد تمدید دوران گذار را ندارد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس خواستار داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده اما یکی از مسئولان ارشد اتحادیه اروپا گفته است این اتحادیه تن به شرایطی مشابه روابط با کانادا برای انگلیس نخواهد داد و این توافق مد نظر یک رویای خیالی است. اورسلا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا نیز گفته است امضای هر پیمان تجارت آزاد با انگلیس مستلزم مطمئن شدن اتحادیه از رعایت قوانین ضد دامپینگ توسط انگلیس خواهد بود.
 انتظار می‌رود پیامدهای برگزیت به تدریج بر روی اقتصاد انگلیس و کشورهای اروپایی آشکار شود، هر چند که انتظار نمی‌رود بانک مرکزی اروپا دست کم در کوتاه مدت تغییر زیادی در سیاست‌های پولی خود ایجاد کند. اقتصاد انگلیس به تدریج در حال وارد شدن به رکود است تا جایی که مرکز آمار انگلیس رشد اقتصادی این کشور در ماه دسامبر را تنها ۰.۱ درصد اندازه‌گیری کرده است.از سوی دیگر به دنبال افزایش تعرفه روی محصولات ایرباس از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد و تهدید وزارت خزانه‌داری این کشور به اعمال تعرفه‌های بیشتر بر روی محصولات اروپایی در صورت نرسیدن به توافق تجاری، یورو بیش از پیش در موقعیتی ضعیف قرار گرفته است. هم‌چنین نگرانی‌ها از تاثیرگذاری ویروس کرونا بر روی رشد اقتصادی‌منطقه یورو باعث شده است تا ارز واحد اروپایی ضربه دیگری دریافت کند.  

ان اولیور، کارشناس مسایل اقتصادی در موسسه" آی ام پی" گفت:خبرهای بد جدیدی در خصوص کرونا داشتیم. شمار مبتلایان هنوز در حال بیشتر شدن است و اکنون روند شیوع بیماری در خارج چین نگران کننده شده است.  
با وجود باقی ماندن روند شیوع ویروس کرونا در مسیرکاهشی در چین، تلفات ناشی از این ویروس کماکان ادامه دارد. تاکنون بیش از ۷۹ هزار و ۳۶۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین، ۲۵۲۲ نفر جان خود را از دست داده اند.خبرگزاری بلومبرگ از برنامه ریزی مقامات چینی برای تزریق نقدینگی بیشتر به بازارها در صورت لزوم خبر داده است. بانک مرکزی چین نیز برای جلوگیری از ریزش بیش‌تر بازارها به تزریق بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است. پیشتر شکسته شدن محدوده مقاومتی مهم هفت یوانی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش بازارهای مالی در چین شده بود.مو سیونگ، تحلیل گر بازار ارز در بانک مرکزی سنگاپور گفت: یک نوع جنگ احساسی در معاملات به چشم می‌خورد که در آن معامله گران نمی‌توانند نگرانی خود را مخفی نگه دارند. خیلی مهم است که چین برای حمایت از اقتصادش چه کاری انجام دهد و حمایت قوی باعث خواهد شد تا بازارها مجددا اوج بگیرند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۳۶ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۵۴۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۱۹ دلار اعلام شد. رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی آمریکا اکنون به ایستگاه سوم رسید و با شمارش آرای ایالت نوادا مشخص شد برنی سندرز و جو بایدن، برندگان انتخابات داخلی دموکرات ها هستند. ایستگاه بعدی انتخابات درون حزبی ایالت کارولینای جنوبی خواهد بود. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است در ماه نوامبر امسال برگزار شود.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۰۶ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۴۹ دلار مبادله شد. یورو۰.۳۴ درصد پایین رفت اما با باقی ماندن در کانال ۱.۰۸  به ۱.۰۸۰۹ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۲۷۵ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای۱.۴۰۳۳ دلار سنگاپور مبادله شد.

تحلیل‌گران بانک "میتسوبیشی" ژاپن در یادداشتی نوشتند: با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و کاهش رشد اقتصادی کشورهای منطقه یورو از جمله آلمان و فرانسه، بانک مرکزی اروپا احتمالا ناچار به اتخاذ سیاست‌های انبساطی بیشتری خواهد بود و این مساله می تواند  یورو را بیش از پیش رو به پایین سوق دهد.در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاز نخست توافق را امضا کرد. چین از کاهش تعرفه واردات ۸۵ میلیارد دلار از محصولات آمریکایی به این کشور به عنوان بخشی از تعهدات فاز نخست توافق خبر داده است.انتظار می‌رود به تدریج روند بازگشایی شعبات شرکت‌های بزرگ خارجی در چین آغاز شود. خودروسازی تویوتا اعلام کرده است تولیدات خود را در چین از این هفته مجددا آغاز خواهد کرد. با این حال هنوز بسیاری از پروازهای بین المللی به چین متوقف هستند.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۴ درصد افزایش  به ۱۱۱.۵۲۷۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۱۷۱ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۳۷۲ یوان چین اعلام شد.


کد مطلب: 202040

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/202040/صعود-دلار-بازارهای-جهانی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir