به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۵ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۲۰۲۰۶۷
جلوی واردات برخی مواد اولیه به کشور را گرفتند

حتی الکل 70 درصد در ایران نداریم

گروه جامعه: وضعیت بازار ماسک و ژل‌های ضدعفونی‌کننده در تهران و بسیاری از شهرها نگران‌کننده است. این روزها بسیاری از مردم وقتی از داروخانه‌ها درخواست ژل و ماسک می‌کنند تنها یک پاسخ می‌شنوند: «نداریم.» در این اوضاع بخشی از انتقادها ناظر بر این نکته است که چرا تولیدکنندگان در داخل کشور امکان تولید ژل‌های ضدعفونی‌کننده را ندارند و در این زمینه وابسته به واردات هستیم؟
حتی الکل 70 درصد در ایران نداریم
امیر شجاعی فر در پاسخ این پرسش  گفت: ما در ایران حتی الکل 70 درصد که یکی از مهم‌ترین مواد اولیه تولید ژل‌های ضدعفونی‌کننده است نداریم.وی ادامه داد: ژل‌های ضدعفونی‌کننده یکی از محصولاتی است که به عنوان زیرمجموعه محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور وارد می‌شود. ما در ایران محدودیت‌هایی برای واردات داریم که بدون در نظر گرفتن نقاط بحران است.
وزارت صمت و بهداشت جانبدارانه عمل کردند 
این واردکننده برای مصداقی‌تر شدن اظهارنظر خود توضیح داد: متاسفانه وزارت بهداشت و وزارت صمت با یک تحلیل جانبدارانه از صحبت‌های مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و ضرورت حمایت از تولید داخل، مرزهای کشور را به روی واردات بستند؛ طی سال‌های گذشته با اتخاذ تصمیم‌های اینچنینی، بنیه تامین مواد اولیه برای بسیاری از تولیدکنندگان به خطر افتاده است.او در ادامه با انتقاد از بسته شدن دست تولیدکنندگان به دلیل کمبود مواد اولیه تاکید کرد: من خبر دارم که برخی سودجویان در آن طرف مرزها یا در داخل کشور و به صورت زیرزمینی، اقدام به تولید ژل‌های ضدعفونی‌کننده تقلبی می‌کنند. متاسفانه فضا برای جولان سودجویان باز شده است.او در ادامه توضیح داد: تولیدکنندگان (به خصوص در حوزه محصولات بهداشتی)  دچار «گپ تولید» شده‌اند؛ به این مفهوم که با وجود حجم تقاضا و ظرفیت تولیدی که در کشور وجود دارد، توان تولید را ندارند و طبیعی است که این گپ با واردات جبران شود؛ می‌بینیم که واردات هم ماجرای پیچیده خود را دارد.  
مواد مورد نیاز تولید ماسک باید از شرق آسیا وارد شود
او در پاسخ به این سوال که آیا ماسک در داخل کشور تولید می‌شود یا در این زمینه هم نیازمند واردات هستیم این‌طور توضیح داد: در خصوص ماسک هم اتفاق مشابهی رخ داده است. مواد مورد نیاز تولید ماسک باید از شرق آسیا وارد شود. وقتی به بهانه حمایت از تولید داخل جلوی واردات برخی مواد اولیه در کشور گرفته می‌شود، بحران‌های اینچنینی نیز رخ می‌دهد.او صحبت‌های خود را با این جمله پایان داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت باید در این باره پاسخگو باشند.
مرجع : اعتماد آنلاین